Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør vi slutte å handle på XXL?


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Med ujevne mellomrom kommer det frem hvordan arbeidsforholdene er for de ansatte på XXL. Et par eksempler de siste dagene:
https://www.dagbladet.no/nyheter/xxl-ansatte-matte-ta-armhevinger-som-straff/71287051

https://www.dagbladet.no/nyheter/thone-33-sa-opp-pa-dagen-etter-kollegenes-video/71292234

Tidligere er det fortalt at XXL-butikken i Tromsø har bilder av alle de andre sportsbutikkene på bakrommet, der de setter et rødt kryss over dem etter hvert som de må lukke dørene.
Det er kjent at XXL-kjeden sliter økonomisk, og stadig vekk hører man om at sjefer må gå eller blir kjeppjaget ut døra.

Jeg har selv handlet en del hos XXL,  ikke fordi de ofte er billigst, men fordi de har den varen jeg er ute etter, og jeg er fornøyd med servicen i min lokale butikk. Men er det slik at så lenge vi kan spare noen skarve kroner, så driter vi i hvordan arbeidsforholdene er? Er det blitt slik at pris trumfer alt annet?

Neste gang jeg legger igjen penger hos XXL blir det med en ekkel bismak i munnen, og jeg kommer til å unngå dem så langt som mulig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at de ansatte står så sterkt her i landet at de faktisk skal kunne klare å ha en bra arbeidsplass uten at de skal føle seg uthengt og mobbet. Med så lav ledighet og så sterke regler til arbeidstakeres fordel, så anser jeg ikke dette som et veldig alvorlig problem. Høres fryktelig kynisk ut, men jeg er ikke det. Om det hadde vært så rævva å jobbe der så hadde de ikke hatt samme tilgang på ansatte. 

Her er det kun snakk om en ledelse totalt manglet for takt og tone. Men det er jo lett og løse med å hive ut de feil folka. 

Jeg er mer bekymra over at de, og andre, spyr ut med billig drit som kastes etter kort tids bruk. Enten får man kjøpe kvalitet eller la være å kjøpe. For billig skrot er mer skadelig enn kjipe arbeidsforhold. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg er mer bekymra over at de, og andre, spyr ut med billig drit som kastes etter kort tids bruk. Enten får man kjøpe kvalitet eller la være å kjøpe. For billig skrot er mer skadelig enn kjipe arbeidsforhold. 

Der er jeg 100% enig!

Og et godt eksempel på dette er noe jeg la merke til i en mail jeg fikk fra G-Sport forrige uke. Der reklamerer de for billig "Festival telt" der sovepose og liggeunderlag følger med for kun 499,-, og med  gamle minner fra avisartikler fra Hovefestivalen i Arendal for en del år tilbake der folk lot telt og alt bare stå igjen når de reiste, fikk jeg en vond følelse i magen av dette tilbudet :( 

https://www.gsport.no/301171-mckinley-festent-festivaltelt

Jeg fortsetter gladlig å handle på XXL, som og tilfeldigvis er butikken nevnt i media siste dagene. Men jeg brukte G-max før, men de er nå borte fra Arendal og nærmeste er G-sport Sørlandssenteret i Kr.sand, og så langt kjører jeg ikke for å handle, om ikke det er noe veldig spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Der er jeg 100% enig!

Og et godt eksempel på dette er noe jeg la merke til i en mail jeg fikk fra G-Sport forrige uke. Der reklamerer de for billig "Festival telt" der sovepose og liggeunderlag følger med for kun 499,-, og med  gamle minner fra avisartikler fra Hovefestivalen i Arendal for en del år tilbake der folk lot telt og alt bare stå igjen når de reiste, fikk jeg en vond følelse i magen av dette tilbudet :( 

https://www.gsport.no/301171-mckinley-festent-festivaltelt

Jeg fortsetter gladlig å handle på XXL, som og tilfeldigvis er butikken nevnt i media siste dagene. Men jeg brukte G-max før, men de er nå borte fra Arendal og nærmeste er G-sport Sørlandssenteret i Kr.sand, og så langt kjører jeg ikke for å handle, om ikke det er noe veldig spesielt.

Ja den annonsen ga meg også hikke. Dette er telt for engangsbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange unge ser ikke at de må være med i en fagforening. Jeg har alltid sagt dette til både kolleger og de jeg var leder for. Det er mye elendighet som skuler seg bak det som kalles naturlig avgang. For en del år tilbake jobbet jeg på et sted hvor det var to grunner til oppsigelse, 1, jenter som ble gravide og 2 medlemskap i fagforening. Jeg har merket en endring hos XXL, selgerne er mer pågående og ønsker å selge andre ting enn tilbudsvarene. Jeg fortsetter å handle hos XXL, de ansatte må ta denne kampen sjøl. Det jeg aldri vil gjøre er å kjøpe kopi produkter og annet d**tt fra Ali Express eller tilsvarende fra Kina

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Jofa19 skrev:

Godt spørsmål. Enda et eksempel på ukultur i kjeden:

https://e24.no/naeringsliv/xxl/avis-xxl-butikk-oedela-nye-klaer-verdt-tusenvis-av-kroner/24644343

Etisk er det nok riktig å stille spørsmål. Både når det gjelder behandling av ansatte og samfunnsansvaret til større bedrifter. Store bedrifter må også stille opp og ta et miljøansvar.

Den der er jeg usikker på. Søsteren til en venninne jobber der. Og som ansatt får hun kjøpe disse varene for knapper og glansbilder. Ergo har også min venninne dyre og solide turklær for en billig penge. 

Men om det er lokale forskjeller på policy’en her så er jo ikke det særlig bra 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

Jeg liker at vi har butikker der jeg kan gå og se på varene og vurdere dem, og ikke bare se et bilde på en nettside. Så handler jeg jo noen ting på nett fordi butikkene som jeg har tilgang til ikke har disse produktene, og da bidrar jeg jo til å redusere inntekten til butikken jeg ønsker å ha i nærheten. Slik sett har jeg ikke så store bekymringer med å handle på min lokale XXL butikk.

Et annet spørsmål er jo om man skal boikotte en butikk der forholdene gjerne er OK, fordi det finnes noen ugress i enga der ledelsen ikke evner å gjøre jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Gittiamo said:

Den der er jeg usikker på. Søsteren til en venninne jobber der. Og som ansatt får hun kjøpe disse varene for knapper og glansbilder. Ergo har også min venninne dyre og solide turklær for en billig penge. 

Men om det er lokale forskjeller på policy’en her så er jo ikke det særlig bra 🤔

Jeg har fått bekreftet av XXL at de kaster sko og støvler som er levert inn i forbindelse med 30-dagers bytteretten. Sko som ser noenlunde gode ut (nesten som nye) blir solgt til halv pris, resten kastes. Det aller meste er pent brukte og fullt brukbare sko/støvler. På spørsmål om de ikke kunne gitt dem til f.eks. Fretex var svaret nei, fordi det gikk ut over salget i butikken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Bjørn J skrev:

På spørsmål om de ikke kunne gitt dem til f.eks. Fretex var svaret nei, fordi det gikk ut over salget i butikken....

Destruerte varer kan man også få fradrag på.
Det får man ikke om man gir de bort!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid en dårlig bismak når jeg handler der, men beklageligvis gjør jeg det til tider likevel. Alltid tilbud, men selv om tilbudene er gode tjener de dessverre sikkert penger på det likevel og dermed støtter jeg skiten likevel. Bu meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke XXL er noe dårligere enn andre.

Jeg har flere venner og familie som jobber i detaljhandel i ulike bransjer. Og de fleste har vært borti dårlige butikker / dårlig ledelse som behandler både ansatte,  kunder og miljø dårlig. Jo mindre kompetanse som kreves, jo dårligere forhold... 

Jeg vil heller legge mer vekt på å handle skikkelige produkter, og de som bare selger søppel holder jeg meg unna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg har fått bekreftet av XXL at de kaster sko og støvler som er levert inn i forbindelse med 30-dagers bytteretten. Sko som ser noenlunde gode ut (nesten som nye) blir solgt til halv pris, resten kastes. Det aller meste er pent brukte og fullt brukbare sko/støvler. På spørsmål om de ikke kunne gitt dem til f.eks. Fretex var svaret nei, fordi det gikk ut over salget i butikken....

XXL taper ingenting på å ha 30 dagers fornøyd garanti.

Leverer du tilbake skoen, skriver de tilbakemelding til leverandør «feil på varen», og får ny sko/refusjon. 

Har det fra en sikker kilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsent > Importør/Grossist > Butikk > Forbruker, alle har et samfunns- og miljøansvar.

I firmaet jeg jobber før har vi en "code of business conduct (code of ethics)" som skal følges. Den sier helt klart at vi har ansvar for at også våre underleverandører og deres underleverandører igjen følger denne.

Spørsmålet er om vi som privatpersoner er kapable til eller villige til å kikke forbi produktet vi "overtar" og ta ansvar når vi vet det skjer noe uetisk tidligere i kjeden før produktet når vårt eierskap,  eller om vi lukker øynene og tenker at det andres ansvar. Siste er enkleste valg, men det er flere eksempler på at forbrukermakt virker når mange nok velger bort eller er tydelig i mot.

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Marius Engelsen said:

XXL taper ingenting på å ha 30 dagers fornøyd garanti.

Leverer du tilbake skoen, skriver de tilbakemelding til leverandør «feil på varen», og får ny sko/refusjon. 

Har det fra en sikker kilde...

Jeg fikk informasjonen fra XXL selv. Burde være sikker nok :-)

Dessuten har jeg selv sett en binge med returnerte sko til halv pris i en XXL-butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg fikk informasjonen fra XXL selv. Burde være sikker nok :-)

Dessuten har jeg selv sett en binge med returnerte sko til halv pris i en XXL-butikk.

En kompis jobba på XXL Alna for noen år siden. Måtte spørre han om hvordan de kunne selge Asics løpesko
så nedsatt. (Veil. pris var 1899,- og de solgte ut for 499,- ) Utgått modell var svaret og vi tjener fortsatt penger.
Hvis ikke hadde de blitt destruert og avskrevet i regnskapet.
Ingen som driver forretning selger ting med tap om de heller kan destruere og avskrive.
Logisk, men trist.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I «min» XXL butikk er det en super service. Kjenner jeg vil lukke øynene for det jeg leser her. De er virkelig supre hve eneste gang jeg kommer inn. Det er ene og alene derfor denne butikken prioriteres fremfor andre. De virker kunnskapsrike og byr på sin egen erfaring alle sammen. Jeg føler aldri de prøver prakke på meg dyrere alternativer enn det jeg trenger. På denne måten kjøper jeg ikke alltid det dyreste og beste der og da, men kanskje kommer jeg tilbake og kjøper noe dyrere neste gang. Trist det er en slike arbeidsforhold, men jeg liker butikken «min» og kommer til å fortsette og handle der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at stadig mer av varehandelen flytter seg over på nett og delvis til utlandet.

De forholdene som nevnes tror jeg er mer et utslag av overivrig og dårlig ledelse ved enkeltbutikker enn en generell bedriftskultur i XXL. Selv opplever jeg veldig god service på de XXLene jeg handler ved og disse har tildels kunnskapsrikt personale som har jobbet der i åresvis. Slikt skjer ikke om man mistrives på jobb. 

Så jeg kommer til å fortsette å handle på XXL og hadde heller fått bismak om jeg handler kopi-produkter av lav kvalitet fra Kina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de krysser ut bilder av konkurrerende butikker når de legges ned er en generell xxl praksis som har eksistert i mange år.
Synd at dette er ungdoms første møte med arbeidslivet.  Selvsagt fører konkurranse til at noen kanskje må stenge, men det bør være unødvendig å danse rundt å glede seg over det. 
Dette er en syk bedriftskultur.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, dimex skrev:

Det at de krysser ut bilder av konkurrerende butikker når de legges ned er en generell xxl praksis som har eksistert i mange år.
Synd at dette er ungdoms første møte med arbeidslivet.  Selvsagt fører konkurranse til at noen kanskje må stenge, men det bør være unødvendig å danse rundt å glede seg over det. 
Dette er en syk bedriftskultur.

Da er det mye syk bedriftskultur rundtforbi.. Også tidligere kjent som konkurranse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tittei said:

I «min» XXL butikk er det en super service. Kjenner jeg vil lukke øynene for det jeg leser her. De er virkelig supre hve eneste gang jeg kommer inn. Det er ene og alene derfor denne butikken prioriteres fremfor andre. De virker kunnskapsrike og byr på sin egen erfaring alle sammen. Jeg føler aldri de prøver prakke på meg dyrere alternativer enn det jeg trenger. På denne måten kjøper jeg ikke alltid det dyreste og beste der og da, men kanskje kommer jeg tilbake og kjøper noe dyrere neste gang. Trist det er en slike arbeidsforhold, men jeg liker butikken «min» og kommer til å fortsette og handle der. 

Joda, jeg er også fornøyd med min lokale XXL, de ansatte gir god service (kompetansen er så som så, men det er ofte unge mennesker med begrenset erfaring, så det godtar jeg). Men det er ikke poenget, det er ledelsens kultur som er problemet. Som dimex sier, det er synd dette er ungdoms første møte med arbeidslivet. Trakassering av ansatte (for noen av eksemplene er det) skal selvsagt ikke forekomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tubbs skrev:

En kompis jobba på XXL Alna for noen år siden. Måtte spørre han om hvordan de kunne selge Asics løpesko
så nedsatt. (Veil. pris var 1899,- og de solgte ut for 499,- ) Utgått modell var svaret og vi tjener fortsatt penger.
Hvis ikke hadde de blitt destruert og avskrevet i regnskapet.
Ingen som driver forretning selger ting med tap om de heller kan destruere og avskrive.
Logisk, men trist.
 

det er ikke helt sånn det fungerer.. om du selger en sko til 499 så taper du mindre penger på den enn om du destruerer den. å selge varer med tap er helt vanlig i detalijhandel, du trekker folk til butikken, de kjøper kanskje mer. de kjøper kanskje de strategisk plaserte varene mine i kassa området til en liten sum, som jeg har veldig stor margin på. ting folk ikke tenker over er at butikker også tjener penger på lojalitetsbonuser. om de handler masse vare fra da" f.eks  Asics " så får de "bonuser" ifra leverandør. man kutter priser på ting for og få meg og deg inn døra. for når du har vært der og handlet billig en gang, så er treskelen for og dra inn dit og handle neste gang du trenger noe neste gang mindre. men for all del! sportsbutikker har veldig gode marginer på klær og utstyr kontra mange andre butikkbransjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Leif88 skrev:

det er ikke helt sånn det fungerer.. om du selger en sko til 499 så taper du mindre penger på den enn om du destruerer den.

Ikke om kundene kjøper betydlig dyrere sko som de fortsatt synes er ett godt kjøp pga at de er nedsatt ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.