Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør vi slutte å handle på XXL?


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Annonse
På 12.10.2019 den 11.34, tshansen skrev:

Vel, det er en ganske dristig uttalelse, men jeg skjønner hva du tenker på. Om ikke inkompetanse, så drar de kanskje med seg en ukultur/kultur som har vært i forsvaret i alle år. 

Kan så klart være noe der. Har jobbet et sted selv hvor det var mange med bakgrunn fra forsvaret i oppbyggingen. Der var det med rang bl.a mye viktigere enn jeg er vant til fra alle andre steder jeg har jobbet. Ting var lite fleksibelt, høyt sykefravær bl.a. En lignende bedrift var bygget med "vanlige" folk og der fungerte samspill mellom ledelse og ansatte, fleksibilitet langt bedre.
Uten at jeg kan ta frem for mange detaljer siden en da kan få en tanke om hvor dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

Glemmer vi å se individene som er ansatt her?

På samme måte som de ansatte i XXL glemte å se individene som mistet jobben i andre forretninger som gikk konkurs da de feiret dette på jobben....

  • Liker 6
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lompa said:

På samme måte som de ansatte i XXL glemte å se individene som mistet jobben i andre forretninger som gikk konkurs da de feiret dette på jobben....

Så fordi noen gjør en dum handling, så er det fritt frem for andre å gjøre noe tilsvarende dumt, fordi det har allerede blitt gjort? Det er en rimelig håpløs måte å holde på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker på om den gulltiden (for oss forbrukere) vi har nå kan fortsette. G-max og G-sport er borte. Går XXL dukken baner det kanskje veien for andre aktører. Jeg er veldig usikker på om prisene vil holdes lave. Det er vel mye som tyder på det motsatte, for "alle" taper jo penger nå. I verste fall sitter vi der med bare Stormbergbutikker og Brandsdal of Norway eller lignende.

Fryktelig synd at de lokale sportsbutikkene blir taperne, for de lokale butikkene støtter veldig opp i lokalmiljøene. Dette har en stor verdi for idrettslagene. Ungene kan prøve sko/drakter osv Det blir håpløst om den ene sportsbutikken vi har må legge ned fordi folk bare handler på nett. Men det går den veien med mange andre bransjer lokalt, så all ære til de som tør å satse.

Jeg husker en gang jeg skulle kjøpe en barnepulk, og prisen var 3499 inkl drag på XXL.  Jeg ønsket å støtte min lokale butikk og fortalte om dilemmaet - da ga han meg en pris på 4000, som sikkert var omtrent den prisen jeg måtte ha betalt med frakt  hos XXL. Når jeg betalte sa han at han tapte 1000 på den handelen. Det var et tankekors, og egentlig var jeg plutselig usikker på om jeg hadde støttet den bedriften. Mest sannsynlig er det en masse mennesker som ikke bryr seg om prisen når de handler f.eks. en pulk. De skal ha en pulk, og betaler villig 6500 for den pulken eller whatever. Så jeg vet ikke.. prisen betyr ikke alt...

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjell Iver skrev:

sa han at han tapte 1000 på den handelen.

Han tjente 1000 kr mindre på handelen, men han vant en lojal kunde og fikk omsetning på en vare som kanskje hadde stått lenge. Det koster å ha ting på lager også. 

Jeg har blitt mer bevisst på dette i den senere tid og velger, om jeg kan å handle hos lokalt fundamenterte bedrifter innen sports-segmentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Roaas skrev:

Så fordi noen gjør en dum handling, så er det fritt frem for andre å gjøre noe tilsvarende dumt, fordi det har allerede blitt gjort? Det er en rimelig håpløs måte å holde på.

Nei selvsagt ikke, men jeg ville bare påpeke at det er rimelig hult å skulle bruke bevaring av deres arbeidsplasser som argument, når de selv feirer at andre mister jobben.

Det er fremdeles en konkurransesituasjon der ute, med mange aktører. Dette markedet er under press, og flere må trolig bort. Da er det mitt valg å legge handelen hos dem jeg ønsker å ha, og ikke støtte de jeg ikke vil ha.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Lompa said:

Nei selvsagt ikke, men jeg ville bare påpeke at det er rimelig hult å skulle bruke bevaring av deres arbeidsplasser som argument, når de selv feirer at andre mister jobben.

Det er fremdeles en konkurransesituasjon der ute, med mange aktører. Dette markedet er under press, og flere må trolig bort. Da er det mitt valg å legge handelen hos dem jeg ønsker å ha, og ikke støtte de jeg ikke vil ha.

Det var bedre forklart, da er jeg enig. 

Endret av Roaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 12.39, TomWithoutVom skrev:

Jeg er heller ikke fan av ukulturen som er avdekket i XXl, men mener at vi kke er hakket bedre om vi "godter" oss over at de sliter.Man kan se på det som en konsekvens. Respekt går begge veier.

XXL feirer når en konkurrent må gi opp. Jeg unner dem å oppleve den andre siden av dette. Karma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hege P. skrev:

XXL feirer når en konkurrent må gi opp. Jeg unner dem å oppleve den andre siden av dette. Karma.

Fristende å tenke sånn. Tror det vi har sett av ukultur er et lederproblem først og fremst. Og fint at det blir sett nærmere på. På den annen side er det jo vi som forbrukere som er årsaken til at mange butikker i samme bransjen har gått belly-up. I ytterste konsekvens burde XXL spandert kake på oss ;-D

Om det er forbrukermakt eller dårlig karma som setter XXL i emisjonsknipa, vet jeg ikke. Jeg synes det  er altfor enkelt å si at det er tilpass for så mange arbeidstakere. Tror vi sitter veldig høyt i salen her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TomWithoutVom skrev:

Fristende å tenke sånn. Tror det vi har sett av ukultur er et lederproblem først og fremst. Og fint at det blir sett nærmere på. På den annen side er det jo vi som forbrukere som er årsaken til at mange butikker i samme bransjen har gått belly-up. I ytterste konsekvens burde XXL spandert kake på oss ;-D

Om det er forbrukermakt eller dårlig karma som setter XXL i emisjonsknipa, vet jeg ikke. Jeg synes det  er altfor enkelt å si at det er tilpass for så mange arbeidstakere. Tror vi sitter veldig høyt i salen her.

Jeg er helt enig i at dette er et ledelsesproblem. Tror veldig få som søker en jobb et sted kommer med ønske om at man skal knuse konkurrenter, at man skal jukse med førpriser, at man skal utnytte feiltrykk i konkurrenters annonser til å hamstre inn så konkurrentene taper, at man skal måtte straffes med armhevinger når man presterer dårlig, at man skal presses til å jobbe gratis på fridager osv.. Det er en ukultur som ledelsen har skyld i.

Hva gjør man når man vil en sånn ukultur i norsk arbeidsliv til livs? Gir kake til XXL? Jeg kan ikke se noen bedre og mer fredelig måte å protestere på, enn å handle andre steder.

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Jeg er helt enig i at dette er et ledelsesproblem. Tror veldig få som søker en jobb et sted kommer med ønske om at man skal knuse konkurrenter, at man skal jukse med førpriser, at man skal utnytte feiltrykk i konkurrenters annonser til å hamstre inn så konkurrentene taper, at man skal måtte straffes med armhevinger når man presterer dårlig, at man skal presses til å jobbe gratis på fridager osv.. Det er en ukultur som ledelsen har skyld i.

Hva gjør man når man vil en sånn ukultur i norsk arbeidsliv til livs? Gir kake til XXL? Jeg kan ikke se noen bedre og mer fredelig måte å protestere på, enn å handle andre steder.

Dette er forbrukermakt i praksis og synes det er flott at engasjementet er høyt. Bruk de virkemidler som finnes hvis man føler det er det riktige å gjøre. Det vil få konsekvenser hvis mange nok tenker samme tanke, men å unne noen å bli uten arbeid synes jeg ikke noe om. Det kan bli en konsekvens av forbrukermakt. Ingen karamell det er grunn til å kose seg med.

  • Liker 4
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man skal ikke la hvem som helst drive butikk, på bekostning av de ansatte og andre konkurrenter som må legge ned.

Det handler ikke om å gjøre folk arbeidsledig, men det er jo akkurat det de ansatte i XXL feirer med kake! 🤷‍♂️
Er etterspørselen der kan konkurrentene starte opp igjen når XXL er borte, og man har bare skiftet navn på t-skjorten til de ansatte, til noe bedre... 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen uferdige tanker fra meg, litt usikker på om de har noe for seg: 

Jeg liker å skille forskjellige saker fra hverandre, selv om de på overflaten kan synes veldig like. Det er forskjell på å feire konkurrenters nedleggelse med kake og det å gi korporlig avstraffelse av egne ansatte. Det er forskjell på å kjøpe konkurrenters feilprisede tilbud for videresalg og å bløffe egne kunder om tilbudspriser. Det er forskjell på å ekspandere åpningstiden og å (bortimot) forlange at egne ansatte skal jobbe gratis.

Forskjellen er at førstnevnte er brudd på "folkeskikk", mens sistnevnte er brudd på lover/rammer. Det betyr at førstnevnte vil ingen andre enn oss forbrukere reagere på, mens de sistnevnte er opptil flere offentlige tilsyn som skal oppdage og slå ned på. (Jeg misliker for øvrig sterkt tanken på at oppfatninger om "folkeskikk" skal lovfestes.)

Så jeg er der at jeg først og fremst bruker min min forbrukermakt til å straffe "dårlig folkeskikk". At noen driver så effektivt at andre må legge ned, er i seg selv ikke "dårlig folkeskikk" - det er faktisk motoren i et samfunn med kapitalistisk drevet produksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke fått med meg at XXL «kjøpte konkurrenters feilprisede tilbud for videresalg"  Det er helt forkastelig, trodde ikke det var mulig å gjøre slik!!!! Ble sjokka nå! 

Har jeg forstått det riktig eller har jeg tolket det feil? Måtte google fort, ble satt ut av dette. Jeg må ha sovet i timen. XXL kansellerer kjøp der de selv har gjort feil, men https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/penger/naeringsliv/2019/07/04/195591544/xxl-sjefen-skrot-av-ansatt-som-paforte-g-sport-65-000-kroner-i-tap-etter-pristabbe

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Altså, man skal ikke la hvem som helst drive butikk, på bekostning av de ansatte og andre konkurrenter som må legge ned.

Det handler ikke om å gjøre folk arbeidsledig, men det er jo akkurat det de ansatte i XXL feirer med kake! 🤷‍♂️
Er etterspørselen der kan konkurrentene starte opp igjen når XXL er borte, og man har bare skiftet navn på t-skjorten til de ansatte, til noe bedre... 🤷‍♂️

Ikke for å trekke tråden helt ut av kurs her, men det var vi som forbrukere som valgte å handle våre varer hos XXL i så stor grad at andre måtte pakke sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vi slutte å handle på XXL? Kanskje. Kommer jeg til å slutte? Nei. 

Selv om alt som har kommet fram om ledelseskultur og arbeidsmiljø byr meg i mot og er uforståelig for meg (hvem tror virkelig at dette er veien til god ledelse i 2019??), så vet jeg ikke om verden blir et bedre sted om XXL forsvinner. Mange mister jobben, helt sikkert mange som trives i jobben sin også. Det er fysiske butikker som gir jobber lokalt, nesten over hele landet. Jeg tror dessuten at eksponering i media vil få en slutt på det meste av ukulturen.

Mest av alt så orker jeg bare ikke. Det er så mange slike "krav" om etiske forbrukervalg at jeg klarer ikke mer. Ikke når det ikke er verre enn det er. Jeg tar mer enn min del andre steder, her er jeg bare ikke opprørt nok. Et klart snev av egoisme spiller selvsagt inn: XXL har uten tvil de beste sportsbutikkene i de byene jeg bor og/eller oppholder meg over tid. De har gode priser på ok utstyr. Også en del merker man ikke er vant med fra andre steder, noe jeg synes er forfriskende. Utrolige kampanjer innimellom og en del bra XXL-spesialmodeller fra gode produsenter gir vanlige folk muligheten til greit utstyr selv i nedre prissjikt. De har også ekstremt godt utvalg i mange prisklasser sammenlignet med konkurransen (hvordan klarte GMAX å bruke så mye plass på å være så mye dårligere??), og de er sjelden utsolgt. Servicen jeg har fått der ved problemer har også vært uovertruffen. Jeg stoler ikke lengre på selgere, så den biten forholder jeg meg ikke til. Hverken der eller hos såkalte nisjebutikker som skal være eksperter, men hvor jeg har opplevd å blitt lurt gjentatte ganger. Til hinsides priser. Men klart, en plass går grensen, min er når alt veies opp mot hverandre ikke helt møtt enda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TomWithoutVom skrev:

Ikke for å trekke tråden helt ut av kurs her, men det var vi som forbrukere som valgte å handle våre varer hos XXL i så stor grad at andre måtte pakke sammen. 

I god tro om at de ansatte hadde skikkelige arbeidsforhold, og fulgte samme regler som slle andre....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Engelsen skrev:

I god tro om at de ansatte hadde skikkelige arbeidsforhold, og fulgte samme regler som slle andre....

Det er det som er kjernen i saken. Enten velger vi å handle der etter all informasjon som til nå er gitt, eller så lar vi det være. Jeg respekterer all tilnærming til saken, men vil følge med XXL videre for å se om jeg skal endre standpunkt. Trådstarter spør om vi bør slutte å handle på XXL? Skal jeg svare kort på det spørsmålet blir det for min del nei. Et bedre svar vil være å følge egen samvittighet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, 200-meter samler said:

Ser ut til at man må fortsette med å bestille elektronikk over nett i stedet for å gå i banditt-eide Power også nå.

https://e24.no/naeringsliv/i/50kq4z/power-ansatte-ble-bedt-om-aa-jobbe-for-0-kroner-i-timen

 

Da er det jo et tankekors at det er samme Øivind Tidemandsen som er en av gründerne og en av de største eierne av både XXL og Power.....
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.