Jump to content
IGNORED

Kort dagstur på Dovre

Sofatur
 Share

Recommended Posts

Skal kjøre over Dovre i sommer, og har lyst til å dra med familien på en liten fjelltur i samme slengen. Hvor bør vi evt parkere bilen og rusle i noen timer? Gjerne en lett tilgjengelig topp, eller sted med litt utsikt. Forslag mottas med takk 😊 

Kommer an på hvor du skal. Hvis jeg kjører Oslo - Trondheim via E6 om sommeren prøver jeg å ta avstikkeren over Venabygdsfjell, avkjørsel fra E6 rett etter Ringebu. Tror det er fv 27. 

Ved Muvannet er det mulig å parkere, og det går en fin sti opp til Muen (1424 moh).

Hei. En tur som er veldig fin, men litt ukjent er fra E6 (ca 3 km før Kongsvoll), og mot Gåvålisætra. Alternativt kan du gå sørover opp mot Hjerkinnshøe (da går du på pilgrimsleden/gamle kongevegen). Parkeringsplass ved E6. Begge er fine lette turer.

image.png.eb85d172be5f2b541afad2c8a712d20f.png

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Omnilite
      Kom over denne konstruksjonen langs bredden ved et fjellvann som ligger på ca 1200m for litt siden. Åpningen er ca 40x40x60cm (bxhxd), den bar preg av at den var bygget for en god stund siden. Det var en enslig gammel hytte på motsatt side av vannet.
      Er det noen forslag til hva det kan være?
      (Jeg har en formening, men den holder jeg litt tilbake i første omgang)

• By Josef Mink
      Heihei! Jeg tenker å ta tog fra Oslo til et eller annet fjellområde i løpet av de kommende dagene. Drar sammen med guttungen på 15 og labradoren vår på seks. Tanken er å finne en stasjon hvor vi kan vandre rett ut i fjellet, finne noen vann hvor det er gode muligheter for å få napp. Vi skal bo i telt, vil helst på høyfjellet, men koser oss godt i skogen også. Tanken er å bli borte i en uke - kanskje litt mer, men det siste året har gjort at i hvert fall jeg bør tenke at dagsetappene ikke blir så altfor harde. 
      Så: er det noen der ute som har forslag til stoppestasjoner, ruter og gode fiskeområder? 
    • By Norwegian_tarzan
      Var nettopp en fantastisk tur i Jotunheimen. Utrolig flott natur, og fortsatt et sted hvor en kan komme seg vekk og være alene i naturen. Jeg og en kompis valgte å gå Knutshøe, som er kjent som Besseggen's tøffe lillebror. En glimrende tur med fantastisk natur og utsikt i alle retninger.
      Lettgått tur med unntak av et par partier hvor en må bruke hendene, men dette er kun 2 steder som en lett passerer. 
      Ellers er hele området rundt Knutsøe helt utrolig, og en trenger absolutt ikke bestige en kjent topp eller noe for å kose seg der.

Vi så også en stor flokk med reinsdyr da vi var der. Tamrein da, men fortsatt veldig kjekt.

Anbefaler alle å ta en tur til Jotunheimen,  da jeg vil påstå at det er noe av det flotteste vi har av norsk natur.

• By Bjørn_R
      Har alltid likt meg på turer i fjell og mark.
      Har alltid med meg fotoapparatet og etter hvert ble mange bilder liggende på harddisken.
      For å se på turene i ettertid ble bloggen til,
      Her er tips om diverse fjellturer med kart, startsted, tekst og mange bilder
      https://fjellogbilder.blogspot.com/
    • By Terka
      Litt drodling rundt skredsøkere... hva skal man oppgradere til? Barryvox eller Baryvox S? Eller fortsette med gamle Barryvox Opto 3000?
      Noen anbefaler Barryvox fordi den er enkel i bruk for "mannen i gata på tur", ingen ekstra/unødvendig funksjonaltiet. Samtidig så har jeg opservert at S-utgaven har mer støtte/er mer intuitiv på nærsøk, flagging og inhenting av funn. Dette er ting som også er postivt for en utgrent bruker. Barna mine har siste året også øvd en del med Barryvok S og er helt klart kapable til å bruke den.
      Jeg har også lest at det viktigste er minst 2 antenner og digital søker (anbefaling november 2020), men vet at flere steder får man ikke delta på turer om ikke man har 3-antenners skredsøker, som min er under 10 år gammel. (Per nå ikke aktuelt å dra med barna på slike turer.)

Jeg har per nå 1 Otovox m1 (1 antenne, analog) som kun brukes til trening, 2 stk Mammut Barryvox Opto 3000 (2 antenners, digital&analog), og 1 stk Mammut Barryvox S (3 antenners, digital+analog) i boden. Alle er fortsatt kompatible, dvs de eldste har ikke driftet ut av frekvensbelte enda.

Som litt sær pappa så har barna en del år vært med på å leke (øve) med skredsøkerne både hjemme og ute på tur. De eldre Barryvox'ene funker knall til å finne den/de andre som er gravd ned, men jeg har observert siste år at det er betraktelig raskerere, mer intuitivt, og mer nøyaktig for barna å søke med Barrryvox S søkeren. Spesielt nøyaktigheten blir tydelig på nærsøk.

Utover vinteren kommer kidsa til å bli med på enkle toppturer på ski, planen er snille og trygge toppturer hele veien, derav er det et aktuelt tema å oppgradere skredsøkere eller ikke.
      Hva vi gjør/de gjør om det er undertegnede som går i et skred og de må igangsette søk er ikke et tema for denne tråden.  Planen er ikke å gå skredutsatt, men det er for meg litt som å si at man ikke har tenkt å krasje i bil og derfor ikke trenger bilbelte. Man bruker det uansett så lenge det er en mimal risiko til stede.
      Gitt planene om snille og trygge toppturerer, fortsette med 2 stk Barryvox Opto 3000 + 1 stk Barryvox S? Eller oppgadere Opto'ene til Barryvox? Eller til Barryvox S?  (Greit å se hva andre tenker rundt dette, og ikke bare se dette ensidig fra eget tankesurrr.. 😅)

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy