Gå til innhold
  • Bli medlem

Orion III UL: 2017 og 2019 side ved side


a_aa

Anbefalte innlegg

I går kom et Orion III UL 2019 modell i posten fra Fjellsport, hadde ligget som en restordre en stund før de fikk inn et telt for å sende meg. (Faktisk mistenker jeg at nettopp dette teltet ble returnert tilbake fra @Memento mori)

I dag ville jeg finne ut om jeg skulle beholde det, eller om jeg skulle fortsette med min gamle 2017-modell. Utover fornyet garanti, var endringene nok til å rettferdiggjøre kostnadene ved en oppgradering?

Tja - de ser i hvert veldig like ut, her er 2017 til venstre og 2019 til høyre:

1545002259_Orion17-19(P6281606).thumb.JPG.e1c5787692eefd42195171a6956b5dc2.JPG

Den beryktede ventilasjonsglipen var 7-8 cm høy ved mønestangen på begge to (2019 nærmest) med rimelig tørr duk:

569788216_Glip7-8cm(P6281607).thumb.JPG.f6513279e4481340cfda6be2d24c3c1f.JPG

Målt lengde, med godt utspente telt, var 221 cm i 2017-modellen (venstre) og 229 cm i 2019-modellen (høyre).

1594632574_Orion2017(P6281609).thumb.JPG.713638de651030e2a201cbde76d1877c.JPG2056472220_Orion2019(P6281608).thumb.JPG.6cc6315f09abddb284397784c82df0bd.JPG

8 cm ekstra er jo ikke mye, men det er viktige cm... 

Ellers er det endret oppheng av dører, fra en "strammekrok" til en "strammeblokk" - jeg liker kroken best, slipper å tre strammere gjennom løkken. På ytterdøren er det redusert fra to oppheng til ett - for så vidt greit nok, jeg har vel stort sett bare benyttet et av dem uansett. Stengene er også endret fra å ha like ender, til at enden som skal tres inn i kanal er blitt buttere. Syntes for øvrig en av kanalene på 2019-teltet var uvant tung å få inn stanga i, tror jeg må sjekke om det er noe feil der.

Så - blir det retur til fjellsport, eller blir det nytt telt på meg? Forskjellene er ikke store, så jeg føler ikke at det er et must. Antar at jeg snart vil legge ut en "vurderes solgt"-tråd på 2017-modellen, og hvis jeg kan få halve av veiledende nypris for det, så heller jeg nok mot at oppgraderingen er rimelig nok. Såvidt :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 28.6.2019 den 21.44, a_aa skrev:

Den beryktede ventilasjonsglipen var 7-8 cm høy ved mønestangen på begge to (2019 nærmest) med rimelig tørr duk:

Jeg syns du strammer veldig hardt ut i fra bildene. Strammer du så hardt som det ser ut bruker du opp hele rivestyrken på å forspenne teltet. Syns ikke 2019 modellen står helt pent heller. Ser nesten ut som det blir for mye duk i forhold til hvordan duken går når den blir våt/tørr. 

På 28.6.2019 den 21.44, a_aa skrev:

Faktisk mistenker jeg at nettopp dette teltet ble returnert tilbake fra @Memento mori)

Tror ikke det er det jeg hadde innom, det ble returnert i april. 

På 28.6.2019 den 21.44, a_aa skrev:

Syntes for øvrig en av kanalene på 2019-teltet var uvant tung å få inn stanga i, tror jeg må sjekke om det er noe feil der.

Det gikk tungt på det jeg hadde innom også, litt feil valg er stoff/ujevn laget.

Siden du har begge innom, hvor har de hentet de ekstra centimeteren hen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg syns du strammer veldig hardt ut i fra bildene. Strammer du så hardt som det ser ut bruker du opp hele rivestyrken på å forspenne teltet. Syns ikke 2019 modellen står helt pent heller. Ser nesten ut som det blir for mye duk i forhold til hvordan duken går når den blir våt/tørr. 

Jeg strammer en tørr duk hardt, anslagsvis 6-7 kg. Når den blir våt, flekser den. Jeg bruker ikke opp rivestyrken, men derimot ragnsaggingen :) 

54 minutter siden, Memento mori skrev:

Tror ikke det er det jeg hadde innom, det ble returnert i april. 

My bad :huh:

55 minutter siden, Memento mori skrev:

Det gikk tungt på det jeg hadde innom også, litt feil valg er stoff/ujevn laget.

Siden du har begge innom, hvor har de hentet de ekstra centimeteren hen? 

Må finne ut av den kanalen. Centimetrene er nok som vanlig hentet ved dårligere vinkler ut mot sidene, dessverre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, a_aa skrev:

Jeg strammer en tørr duk hardt, anslagsvis 6-7 kg. Når den blir våt, flekser den. Jeg bruker ikke opp rivestyrken, men derimot ragnsaggingen :) 

Vi tenker nok helt grunnleggende forskjellig her. Slik jeg ser det, blir duk og sømmer utrolig hardt belastet slik. Litt avhengig av hvordan teltet er laget blir det punktbelastning og Kuppeltelt er mye mere utsatt en tunneltelt. Du får mange punkter hvor det kommer inn vann langs sømmene. Orion 3 har vel stenger på rundt 5 meter og strekker silnylon seg 3% blir dette 15 cm. 

Så jeg slakker teltet, slik at det aldri står i mye spenn. Silnylon den lever av Nortelt er verdt å lese. 

DA46C811-DC14-48EC-A902-EEDB80957422.thumb.jpeg.8d2ef2392f676f6acbe452c9ac14b44f.jpeg

Hvis stengene ikke glir lett frem og tilbake i stangkanalen, blir det også ekstra krefter.

Jeg tror ikke jeg hadde byttet til 19 modellen. Tipper at ved 40 cm fri høyde er praktisk liggelengde helt lik.  

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på grunn av det som er beskrevet i artikkelen at jeg presiserte at jeg strammet en tørr duk hardt. Jeg strammer ikke en våt duk hardt, da er jeg mer forsiktig.

Teltet tåler fint å bli satt opp i spenn. Javisst blir det belastning på duk og sømmer, men det er nettopp det de er lagd for å tåle. Og etter at man har opphold seg i teltet en kort stund, har spennet avtatt - rett og slett fordi duken har tatt til seg fukt fra pust, fra bakken, etc og blitt mer elastisk.

Og skal man ta fortøyningsanalogien i artikkelen ett hakk videre, kan man jo påpeke at om det blir uvær er det en fordel at trossene er stramme - da blir det mindre "jaging" i båten. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte dette teltet for litt over en måned siden på tilbud til 6000 fra fjellsport men har bare brukt det på to turer hittil. Skal til Lofoten med det nå og lurte på om dere som har hatt det en stund kunne svare på noen spørsmål:

  • Det er noen løkker nederst på dørene (rød line?), hva kan disse brukes til? Skulle gjerne funnet en måte å åpne døren halvveis på hvis det er dårlig vær men man vil ha litt lufting.
  • I litt vind virker det som ytterduken kan legge seg på innerduken langs langsidene. Bruker dere ekstrabardunene på langsida til vanlig, eller bare under ekstreme forhold?
  • Er det selvforklarende å sette opp med kun innertelt? Har forstått det som at man bruker de to korteste stengene og to løse barduner. Veldig fristende å prøve i finvær.
  • Hvor solid er egentlig bunnduken? Var klar over at den var "UL", men den er veldig tynn...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Andysor skrev:

Jeg kjøpte dette teltet for litt over en måned siden på tilbud til 6000 fra fjellsport men har bare brukt det på to turer hittil. Skal til Lofoten med det nå og lurte på om dere som har hatt det en stund kunne svare på noen spørsmål:

  • Det er noen løkker nederst på dørene (rød line?), hva kan disse brukes til? Skulle gjerne funnet en måte å åpne døren halvveis på hvis det er dårlig vær men man vil ha litt lufting.
  • I litt vind virker det som ytterduken kan legge seg på innerduken langs langsidene. Bruker dere ekstrabardunene på langsida til vanlig, eller bare under ekstreme forhold?
  • Er det selvforklarende å sette opp med kun innertelt? Har forstått det som at man bruker de to korteste stengene og to løse barduner. Veldig fristende å prøve i finvær.
  • Hvor solid er egentlig bunnduken? Var klar over at den var "UL", men den er veldig tynn...

Men dørene skal vel ha to glidelåser? Slik at man kan åpne ovenfra og ned også. Ikke bare nedenfra og opp. Jeg hadde dørene oppe slik i natt. 

Ellers barduner delvis rundt pga utsatt plass. Og som du ser helt åpen dør på bilde 😂 men var det jeg hadde 

2E1DE052-0F17-4219-8EB2-B9DFF7725A7C.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytelt :) 

2 timer siden, Andysor skrev:

Det er noen løkker nederst på dørene (rød line?), hva kan disse brukes til? Skulle gjerne funnet en måte å åpne døren halvveis på hvis det er dårlig vær men man vil ha litt lufting.

Mener du det gule pluggfestet, som du ser på det midtre bildet i førsteposten? Du kan bruke den og en plugg til å holde dør-enden i en eller annen posisjon når glidelåsen er dratt nedenfra og opp. Men som @Gittiamo nevnte ovenfor, er det også en glidelåsdrager helt øverst, og drar du den nedover får du en spalte som kan gi ekstra ventilasjon. (Faktisk er vel samtlige glidelåser i teltet toveis, altså har to dragere.)

2 timer siden, Andysor skrev:

I litt vind virker det som ytterduken kan legge seg på innerduken langs langsidene. Bruker dere ekstrabardunene på langsida til vanlig, eller bare under ekstreme forhold?

Jeg har satt den ene ekstrabardunen fast på langsiden som ligger på motsatt side av dørene - jeg regner det som "vindsiden". Jeg setter opp teltet ganske stramt ;), og da skal det litt vind til før dukene møtes - men oftest bruker jeg den bardunen, det tar jo bare noen få sekunder. Da er jeg trygg om vinden øker, eller det blir regn som slakker duken.

2 timer siden, Andysor skrev:

Er det selvforklarende å sette opp med kun innertelt? Har forstått det som at man bruker de to korteste stengene og to løse barduner. Veldig fristende å prøve i finvær.

Jeg har ikke prøvd det selv (må få gjort det i sommer), men selve oppsettet ser veldig enkelt ut. Jeg antar at det som kan være mest knotete, er å hekte fra innerteltet og hekte det på igjen etterpå - akkurat det viser de ikke så mye av i denne videoen:

Men vær oppmerksom på omgivelsene - duken i innerteltet på UL er svært lett og ganske skjørt, den kan fort få rifter fra tornebusker, katteklør etc. Viktig å ha denne skjørheten i bakhodet når man hekter av/på også.

2 timer siden, Andysor skrev:

Hvor solid er egentlig bunnduken? Var klar over at den var "UL", men den er veldig tynn...

40D nylon er mer eller mindre standard for UL-telt. Jeg har intet å utsette på den, synes den virker sterk. Uansett bør du jo fjerne spisse steiner etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2019 den 23.24, Memento mori skrev:

Siden du har begge innom, hvor har de hentet de ekstra centimeteren hen? 

Sjekket lengdeforskjellen på stengene nettopp. 2019-mod med en butt ende, mens 2017 mod har spiss i begge ender - og her er endene jamstilt utenfor bildet til høyre:

147210039_Butt19Spiss17(IMG_20190702_183812917_HDR).thumb.jpg.beedca54b4cecce19119afab05620adf.jpg

Minimal forskjell, altså. Jeg tipper at ytterteltet er sydd så å si uendret, men at innerteltet er sydd 10 cm lengre, og så lar man ytterteltet bli 10 cm ekstra utspent nederst for å få lengden inne. :) Med det mister man litt høyde, men akkurat det har man jo mye av i utgangspunktet (relativt sett, mot andre telt). Og det blir enda viktigere å påse ordentlig utspenning vha plugger.

På 30.6.2019 den 10.41, Memento mori skrev:

Jeg tror ikke jeg hadde byttet til 19 modellen. Tipper at ved 40 cm fri høyde er praktisk liggelengde helt lik. 

Tror du har rett mhp praktisk liggelengde et stykke over bakken, ja. :yes: Akkurat nå ser det ut som om jeg ikke kommer til å bytte til 2019-mod uansett, siden det er absolutt null interesse for 2017-modellen som jeg annonserte i "Kjøp, salg og bytte"-kategorien (Link). Lar den ligge over helgen, og er interessen fortsatt laber, returnerer jeg nykomlingen og beholder godegamle - fortsatt godt fornøyd. Samtlige overnattinger der har vært komfortable, og jeg ser ingen grunn til at ikke det skal kunne fortsette :) (Kan jo ikke beholde begge to - da risikerer jeg å havne i krangling over n+1-formelen betydning når man bringer inn ulike modellår på like telt, og slikt kan vi ikke ha noe av...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.