Gå til innhold
  • Bli medlem

Med fiskestang og telt på hardangervidda..


Fjellgeita

Anbefalte innlegg

Etter en sommer der hardangervidda var i drømmene titt og ofte har jeg bestemt meg for å legge turen dit neste sommer.

Siden jeg aldri har vært på hardangervidda før, ønsker jeg gjerne konkrete tips til turområder.

Teltet blir min bolig, og jeg foretrekker steder unna turiststier og -hytter. Gode fiskeområder er et must.

Hvor er aktuellt å begynne? Forslag til vann og områder? (Jeg kommer sørfra..)

Andre nyttige ting og vite om hardangervidda generelt?

MVH Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vidda er stor , og jeg har ikke vært overalt der. Så jeg kan bare fortelle hvor jeg liker meg. Det er i områdene mellom Halne og Geitsjøen og kanskje inne ved Geitvassdalen. Stier og hytter er det jo en del av , men det er ikke noe problem å unngå dem heller . Hvis det er ønsket. Jeg har lenge tenkt at en tur ned mot Kvenna hadde vært morro. Det er ett større område på nordsiden av Kvenna der det ikke er merkede stier eller hytter. Problemet er , etter hva jeg har hørt , at det kan være vanskelig å komme over elva , hvis det er ønskelig.

Og fisk er det iallefall i Geitvassdalen og også i Heinvassdraget. Sikkert mange andre plasser også , men dette er nå de plassene jeg pleier å hekke når jeg er på de kanter.

Det er helt sikkert mange andre som har sine favoritter. Som sagt , vidda er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville fulgt Kvenna-vassdraget. Fra Kvennsjøen og østover er vidda forskånet for flest mulig inngrep og er kanskje blant de mest folketomme områdene du finner. Jeg har ikke forsøkt fiskelykken her selv (dessverre), men det sies at fisket skal være godt. Øst for statsallmenningen var det tidligere ikke mulig å få kjøpt fiskekort, men det er mulig at det er blitt endret på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanskelig å finne et område på Hardangervidda hvor det ikke er gode fiskemuligheter :wink: Jeg liker meg best nord/vest på vidda, men det er vel fordi det har passet best sånn 8) My, stor og fin fisk har jeg fått alle steder jeg har vært :o tilogmed i knøttsmå vann jeg har slengt ut en sluk bare for å ha gjort det. Tinnhølen ved Riksvei 7 er jo et fint utgangspunkt. Båten inn i enden av Halnefjorden er jo et annet. Fra disse to utgangspunktene kommer man innover de flate store delene av vidda. Masse fine fiskevann overalt. Haukeliseter er jo en annen mulighet. Selvfølgelig kan man begynne i Hardanger om man vil, slik jeg gjorde i sommer (Skjeggedal), men da må det påregnes mye blodslit :( Vestvidda er veldig kupert men flott er det. Min 9-dagers runde på vestvidda målte 9 mil og ca 3500 høydemeters total stigning (sier jo litt om hvor kupert det er). En annen løsning er selvfølgelig å ta toget til Finse og gå i området ved/rundt Hardangerjøkulen.

Hvis jeg skulle velge pr idag, uten å begynne med 1000 høydemeter, ville jeg startet ved Hakeliseter eller ved Tinnhølen.

Hvor den store fisken er finner du sikkert ut på turen :-) årsbeste på hardangervidda for meg er 1.75 kg etter 2 fine turer iløpet av sommeren :-)

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges fiskekort for de enkelte områdene, men hvis du maser litt så får du kjøpt ett kort for hele vidda, koster dobbel av ett kort i stedet for å måte kjøpe 4-5 kort hvis du skal gå litt.

Atle

- hvor får jeg kjøpt dette?

- og for hvilke områder er de ulike kortene delt inn i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På inatur.no selges hvertfall kort for alle statsallmenningene på vestvidda. Kanskje det finnes flere felleskort også. Ellers er det vel en god del private vann sør-øst på vidda hvor det kun er lov å fiske i elvene mellom. Er det ikke sånn at de stipla linjene rundt enkelete vann på 1:50000 fra Statens Kartverk viser at de er private?

Kj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.