Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane eller Jotunheimen - Turforslag ønskes til 4 danske novicer


Johan Kjær

Anbefalte innlegg

Hej!

Håper dere kan tolerere litt dansk. :)

Vi er 4 danskere der planlægger at tage på vandretur i Norge første uken i august. Rondane er nok det nordligste vi er villige til at tage til for at ikke køreturen skal blive alt for lang.. 

Jeg har kigget litt på turforslag på ut.no og trekanten i Rondane synes jeg lyder som en trivelig tur for os. MEN  - jeg er bekymret for at der vil være meget crowded på stierne først i august.. Har jeg ret i dette? Vi vil nemlig gerne have så meget fred og ro som muligt når vi er på tur og helst ikke møde for mange mennesker. Medmindre jeg tager fejl omkring trekanten i Rondane, vil jeg sætte stor pris på hvis dere har nogle forslag på andre turer som ikke er like populære.

Vi kører som sagt i bil, så det skal meget gerne være en rundtur som starter samme sted som den slutter, alternativt med nem offentlig transport fra slutsted og tilbake til bilen. Vi overnatter gerne i hytte første dagen efter køreturen, men ellers vil vi gerne  sove i telt en dag eller to. Total turlængde skal ligge mellem 3 og 5 dager. Vi er alle i god form og har vandret før, men kun dagsturer. Personligt vil jeg gerne se lite dramatiske fjell på turen, jeg er vant til svenske fjell som ikke er så dramatiske ;) Men få mennesker er 1. prioritet. 

Håper det danske har vært forståelig och ser frem til noen gode forslag til turer. 

Vennlig hilsen

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 6/27/2019 at 11:49 PM, Johan Kjær said:

Hej!

Håper dere kan tolerere litt dansk. :)

Vi er 4 danskere der planlægger at tage på vandretur i Norge første uken i august. Rondane er nok det nordligste vi er villige til at tage til for at ikke køreturen skal blive alt for lang.. 

Jeg har kigget litt på turforslag på ut.no og trekanten i Rondane synes jeg lyder som en trivelig tur for os. MEN  - jeg er bekymret for at der vil være meget crowded på stierne først i august.. Har jeg ret i dette? Vi vil nemlig gerne have så meget fred og ro som muligt når vi er på tur og helst ikke møde for mange mennesker. Medmindre jeg tager fejl omkring trekanten i Rondane, vil jeg sætte stor pris på hvis dere har nogle forslag på andre turer som ikke er like populære.

Vi kører som sagt i bil, så det skal meget gerne være en rundtur som starter samme sted som den slutter, alternativt med nem offentlig transport fra slutsted og tilbake til bilen. Vi overnatter gerne i hytte første dagen efter køreturen, men ellers vil vi gerne  sove i telt en dag eller to. Total turlængde skal ligge mellem 3 og 5 dager. Vi er alle i god form og har vandret før, men kun dagsturer. Personligt vil jeg gerne se lite dramatiske fjell på turen, jeg er vant til svenske fjell som ikke er så dramatiske ;) Men få mennesker er 1. prioritet. 

Håper det danske har vært forståelig och ser frem til noen gode forslag til turer. 

Vennlig hilsen

Johan

Gikk trekanten i Rondane sommeren 2017 - tror kanskje til og med det var juli (norsk fellesferietid). Vil påstå turen innfrir på alle kravene deres. Vi møtte selvfølgelig noen folk, det gjør man i Jotunheimen og Rondane sommerstid - men det var langt ifra plagsomt og vi gikk alene hele turen. Det var vel heller ingen av de vi møtte som faktisk skulle gå hele runden. Har inntrykk av at den er mindre populær enn sin navnesøster i Trollheimen? Rondane (og Jotunheimen) er uansett store nok til at man får spredd seg sånn tålelig greit utover, selv på de mest populære destinasjonene. Nordmenn er også ganske gode til å bare si hei på fjellet og traske videre uten noe særlig småprat, med mindre man har noen spørsmål om noen områder eller partier på turen :)

På hyttene er det selvfølgelig flere folk, men de kveldene vi satte opp telt mellom de så vi ikke en sjel. Man trenger heller ikke å sosialisere sånn voldsomt på hyttene, med mindre man selv ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått trekanten over Høgronden som gjør den litt mer krevende men det er jo et alternativ til den. Rondane er jo ellers generelt lett å gå i. Steinete men ikke så mye høydemeter. 

Har ikke gått i Jotunheim men det er jo kjent for å være mer spektakulært og eksponert (Dramatisk). Med det følger jo og høydemeter å gå mer opp og ned, tyngre terreng å gå med andre ord. 

Det med folk så er det nok som over å holde seg unna hyttene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.