Gå til innhold
  • Bli medlem

En voksen og tre barn på tur - trenger tips!


BellaAndTheBandits

Anbefalte innlegg

Kjære fjellfolk! Trenger tips til en liten uke/ca 3 overnattinger på fjellet for meg og mine tre turvante men ikke fjellvante barn på 12, 9 og 6. Minsten greier å gå ca en mil i passe kupert terreng. 

Vi kjører gjerne (maks 3 timer, bor rett utenfor Oslo) og er åpne for buss og båt (Gjendebåten?) 😃

Både base camp og hytte til hytte kan være aktuelt, men det blir altfor dyrt med all inclusive for hele turen på Gjendesheim for eksempel.

En kombinasjon med 1 natt på betjent pluss 2 netter på ubetjente hytter (hvilke?)

Fint med en topptur eller to underveis 🤩

Velger bort tøffere turer som Besseggen da jeg tross alt går alene med tre unger. 

Kom gjerne med detaljerte svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Fra Oslo vil du bruker ca. 4 timer til Gjendesheim og 4 timer til Rondane.

Med utgangspunkt fra Gjendesheim kan du feks. gå langs vannet(under Besseggen) til Memurubu, en ca. 10km tur, evnt ta båt.
Du kan også ta båten helt inn til Gjendebu.
Ingen av disse hyttene her er vel selvbetjente, men jeg ville kanskje sjekket Maurvang camping på andre siden av riksveien, kanskje de har rimelige hytter?
Her kan du også gå kortere turer som til Knutshøe eller andre fjelltopper i nærheten. 

Rondane med Rondvassbu som utgangspunkt kan også være en fin tur i lettgått terreng, hvor dere kunne gått på enkle fjelltopper som Storronde eller Veslesmeden. 
Her finner du betjent og ubetjent hytte. Turen starter med en sykkeltur fra spranget til Rondvassbu, det er sykler til leie ved spranget.
Høvringen kunne også vært et fint utgangspunkt kanskje, Høvringen–Smuksjøseter–Rondvassbu–Bjørnhollia–Straumbu. Firedagers tur med ettappetid på 1-4 timer(voksne).

Ellers har du også Gaustadtoppen som ligger ca. 3 timer unna Oslo. 

Anbefaler at du sjekker ut https://ut.no her finner du en rekke tips.

God tur :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ender opp med området rundt Rjukan så har dette kartet en del tips.

For to år siden hadde jeg mine to barn med til Hulderhola, Den ligger på motsatt side av Heddersvann fra Gaustaoppen. Fin tur med nesten ingen folk, i motsetning til Gaustatoppen. Startsted ved Stavsro (samme som hovedsti opp til Gaustatoppen. Kan oppleves litt småbratt opp til selve hula om man synes slikt er litt skummelt/uvant.

133264409_Hulderholakart1.thumb.JPG.d44eaf59478702d84dc6c57a389f9130.JPG

234411507_Hulderholakart2.JPG.77e823c9e2ab0978ed133261e6ba5db2.JPG

1190084453_hulderhola2.jpg.434995e56cb5578c608c4ebfb1a6ea54.jpg

Hulderhola.jpg.9190d9fc8f4a2c9836f2822074a64cbe.jpg

Hulderhola3.jpg.7482b73d2149f11b3684e5aa6f63eaae.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi strekker oss til 4 timer kjøring så er også Femundsmarka innenfor :) Jeg var der med mine to eldste på 8 og 11 forrige uke. Vi gikk ikke mer enn 5-6km om dagen, hadde noen hviledager og tok oss 1 natt på Røvollen DNT-hytte mot slutten av turen.

Ruta vi tok var båten fra Elgå til Haugen gård, derfra opp til Røvolltjønna og ned mot Roasten-vannene og så fulgte vi Røa ned igjen til Røoset og båt tilbake til Elgå. Kan gjøres unna på kort tid, eller man kan bruke en snau uke som vi gjorde :) Ingen særlig tunge etapper, man får både fjell og skog og godt fiske. Anbefales!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.