Gå til innhold
  • Bli medlem

ZPacks Duplex eller Six Moons design Lunar Solo


Novice Northman

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på utkikk etter en skikkelig lettvekter for enkle penværsturer :) Er det noen av dere erfarne turfolk som har tilfeldigvis  har prøvd både ZPacks Duplex og Lunar Solo? Jeg har sett at Duplex er godt behandlet her inne på forumet (knall beskrivelser og bilder) og det frister stort – ser ut til å være plass til en Exped mega mat lw og plass setter jeg stor pris på. Men jeg finner ikke mye om Lunar Solo. For øvrig har jeg ingen erfaring med lettvektstelt (eller lettvekt overhodet, uansett hvor kort jeg er på tur veier alt kilo på kilo på kilo...), og jeg setter umåtelig pris på all hjelp. Eventuelt en pekepinn dersom Lunar solo er beskrevet andre steder på forumet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, datguyxd skrev:

er veldig fornøyd med duplex hvertfall. 

Takk for det – mistenker at duplexes kanskje er det mest populære (og kanskje beste valg...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lunar Solo. Hvis du holder til i Oslo-området skal du alltids få klå på det. 

Har ikke brukt det over tre-grensen, så ingen erfaringen fra høyfjellet. 
Er som alle en-dukere, kondens legger seg fort på innsiden av duken, men dette korrigeres med en duk til å tørke med eller litt nattlig gjennomtrekk. Ikke veldig mye plass i forteltet, men det er relativt likt for alle disse teltene. 

Har ellers ikke har noen betenkeligheter med å bruke det i tre sesonger så lenge man er alene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Øyvind Hellenes skrev:

Verdt å ta ein titt på norske Bonfus. Få brukserfaringar, men ser bra ut syns eg. Grei pris også.

Jeg har ikke fått sett på Bonfus enda, men ut fra bildene, har det en par svakheter i konstruksjon.

DFD69180-B98F-4AE1-8EB4-CAF2D7343890.jpeg.d5f53a470d7c7c06b2d5545fceb6412e.jpeg

Det er ikke til å unngå at det blir kondens under enkelte forhold. På bonfus er meshveggen mere vertikalt, på Duplex og Plexamid er den horisontalt/nedover. Det betyr at kondensen som renner ned langs duken havner inni teltet og ikke ut av teltet. 

Mange enduks telt er i prinsippet en tarp med mesh og et badekargulv. Det gjør at det blir lite kondens. Men på Bonfus er det tett, med ventiler. Jeg er usikker på om dette vil funke bra nok i praksis. Skal det være tett må det være 2 duker, med en duk er det masse lufting som gjelder. 

Ulempen med «tarptelt» generelt er at de er veldig luftig når det er kaldt eller blåser. Ved vind og lett snø kommer snøføyka helt inn, når teltet er satt opp normalt. 

Så Bonfus prøver noe som ikke går til i praksis. 

745ECCCF-044C-4B43-BA91-4E019F8ABCB5.thumb.jpeg.7840a7acec8a5d3523dad7bc702b4d92.jpeg

Faktisk liggelengde på Bonfus ved «mitt» krav på 40 fri høyde blir også betydelig kortere. 

Jeg har hatt Moutain Hardware innom. Og det er laget litt som bonfus. Mer om det her: Tur1 link

BD9EDE7A-C28F-43A0-9543-3CCBD2A0B048.thumb.jpeg.acabbd5f7fdd109bc660e64d3e54c5e9.jpeg

Forrige eieren skrev:

Hei. Bra du likte teltet, det gjorde jeg også. Hadde det tom på vinteren og sov på isen i minst -15 grader. På sommeren var det og bra, selv om det regnet, men så var det tåke og ekstremt mye dugg en helg, du kunne se vannet i lufta, og da var det søkkvåt inni teltet, så det dryppet og rant fra tak og vegger. Kompisen min hadde 2 lags telt, det var helt tørt inni. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke driter penger ut av hue og rævva kan jo verdi også vurderes. På backpackinglight.se selges Lunar Solo for 2500 SEK, Zpacks DUplex koster 10500 SEK...

Når det er sagt - det ene er DCF, det andre silnylon. Det alene forklarer vel prisen, men det blir vel også som epler og pærer, eller Helsport Superlight mot Helsport Nordmarkaserien for XXL. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det budsjettet som avgjør så må jeg jo nevne 3f ul LanShan2. Stikkord her er:

* Silnylon

* "Zpacks Duplex klone"

* To lags

* 2 store fortelt

* 1150g

* 1000,- på aliexpress

Har bare prøvd det en helg, men er fornøyd med det så langt. Anser dette som et telt med plass til 1,5 pers. Er du lenger enn 180 (eller er 180 og sover på magen) anbefaler jeg å ligge diagonalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ost skrev:

Zpacks DUplex koster 10500 SEK...

Pris har ikke vært tema i tråden.

Duplex koster 549 USD hos Zpacks, og frakt 20 USD det blir 4716 kr. Mva blir 1179. Fedex tar vel 375 kr importgebyr. Så totalen blir 6270kr. 

Men i løpet av året har de Duplex ned til 450 USD og fraktfritt. Er noen her inne som har fått det til ca 4000kr. Var også 20 Stk Duplex som gikk for 4000 DKK for en stund siden. 

Men å betale 10500 SEK er alt for mye. 

Verdt å merke seg at jeg ikke har sett Duplex til salgs brukt i Norge, så de virker som det er telt folk beholder. 

Vi burde hatt et lite treff for telt under 1.5kg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2019 den 18.21, Memento mori skrev:

Plexamid har faktisk bedre plass enn Duplex i høyden

Hjertelig takk for video – meget opplysende! Litt redd for bredden i solo-teltene. (Har en exped megamat lite (lw) som jeg gjerne vil ha muligheten til å stappe inn, selv om det kanskje er litt selvmotsigende med såpass til underlag og såpass til tynt telt, på en annen side må jo det ene veie opp for det andre...). Antakelig dyttet erfaringen din meg enda et skritt i retning Duplex!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Novice Northman skrev:

Har en exped megamat lite (lw) som jeg gjerne vil ha muligheten til å stappe inn, selv om det kanskje er litt selvmotsigende med såpass til underlag og såpass til tynt telt, på en annen side må jo det ene veie opp for det andre...

Det er vel 3 regler som er viktig. Ikke bli for kald, ikke bli for våt og sov bra om natta. 

Trengs en stor exped er det helt innafor, konemor sover på 9 LW i Duplex og jeg på Neoair large i Duplex.

Hva de forskjellige elementene veier har egentlig ikke noe å si, det er totalen (vekt/volum) på sekken når du tar sekken på ryggen når starter som teller. Så valget av hva du velger å pakke betyr mere enn teltvekta. Sier du at teltet kan veie 10% av totalen kan det veie 1.5 kg hvis du har 15 kg som mål. 

92CE0FB1-1A03-445E-AF8D-1CF48C699294.thumb.jpeg.d0de1e966c10630c874439c35d7320f5.jpeg

Her er 9lw og WM Puma -32 grader komfort herre for personlengde 200 cm i Plexamid. 

7995083C-7102-4004-92E8-F23B4545CA21.thumb.jpeg.14b7c940e812b565d6b08c4069d7ba39.jpeg

Hodeenden.

F601D6A3-76C6-45CC-9009-6CBC35FA254A.thumb.jpeg.8576cf14354d3584f5eead6e215543ea.jpeg

Fotenden. 

Det går faktisk uten at posen er inni duken.  Men i Duplex kan du i tillegg ligge på diagonalen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ost skrev:

Da har jeg laget en liten tråd med bilder av Lunar Solo

Tusen takk – helt supert med bilder! Når jeg ser det, er jeg redd for at det i praksis blir litt lite. Fikk inntrykk fra reklamen at det kanskje var hakket større enn det blir i virkeligheten, og da er slike innspill supre!

Endret av Novice Northman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Memento mori skrev:

Det går faktisk uten at posen er inni duken.  Men i Duplex kan du i tillegg ligge på diagonalen. 

Nok et meget sterkt argument for min del som trekker meg i retning av Duplex, tusen takk for bilder av kritiske punkter. Nettopp det jeg trenger å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, jeg vil bare benytte anledning til å takke for så mange skikkelig innspill! Så: tusen takk! Jeg har mer eller mindre falt ned på Duplex – og det er størrelsen som til sist overbeviser meg, også fordi jeg nylig har kjøpt slikt et digert underlag (exped mega mat lw lite – utrolig komfy forresten. Nesten litt mye av det gode, og det strider jo imot norsk tradisjon som gjerne tilsier at man skal ha det litt vondt på tur :). Uansett, jakten på den gode pris er i gang, og det får ta den tiden det tar. Skulle noen tilfeldigvis komme over et godt tilbud på Duplex, så del gjerne. Og når det først er i, følger naturligvis en liten oppdatering. Takk igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.