Gå til innhold
  • Bli medlem

Action kamera eller kompakt kamera?


Dutton

Anbefalte innlegg

God kveld!

Har lyst på et nytt kamera som oftere blir med på tur. Det skal tåle å være med på tur i all slags vær(om ikke noe annet er MYE bedre). Det skal først og fremst brukes til bilder, men noe film blir det nok også. 

De to jeg har sett på er GoPro Hero 7 black og Olympus TG5. Begge disse får jeg til under 3500. 

Tar disse bedre bilder enn de beste mobil kameraene? Jeg har en Landrover telefon og det eneste minuset med den er at kameraet suger. 

Hvilket av disse 2 tar best bilder i teorien? 

Kan tg5 brukes med mobilskjerm og at bilde tas med telefonen? Eventuelt fjernkontroll?

Har lyst på bra bilder, men speilrefleks kameraet blir nesten alltid igjen hjemme. Er det noen andre kamera jeg burde tenke på i den prisklassen?

Bildene skal brukes til Instagram - Fjellforum - Facebook, kanskje blogging i fremtiden. 

Endret av Dutton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg bortskjemt med både bra mobilkamera, speilrefleks og GoPro. (Hhv Samsung S10+, Canon 5D kopi og Gopro 5.)

...., men selv modellene jeg hadde FØR disse tar gode nok bilder størrelse- og kvalitetsmessig til alle formålene du skisserer, så her kan du velge ut fra det som passer bruken og lommeboken din best.

Ulempen med mobilkamera er at jeg aldri bruker noen form for linsebeskytter slik at glasset foran linsen over tid blir ripete over tid pga lommeoppbevaring. Alle andre typer kameraer bruker jeg en eller annen form for linsebeskytter til.

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panasonic FT7 er et annet alternativ i den kategori.
Jeg kan ikke helt sammenligne mobilkamera med vanlig kamera, det fordi jeg tar veldig lite bilder med mobil. Har en Pana FT5 som alltid er med i lomme på tur. Ofte har kamera litt større bildebrikke enn mobiler. Og zoom er det som regel dårlig med på mobil unntatt digitalzoom. De kamera som har klart større bildebrikke enn mobiler er sjelden vanntett og støtsikre.

Mellom de du har satt opp så er GoPRo enklere å bruke i farta, dvs det er mindre og kan enkelt monteres på deg, sykkel etc. Olympus og Pana blir litt større. Dog passer jo GoPro festene så lenge en bruker adapter.  

Tror OLympus har app for fjernstyring. Pana kameraene har det hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympus har app for fjernstyring via telefon, tg-4 har det så da er det rimelig sikkert at 5-ern også har det. (Også enkelt å overføre bildene som er tatt på kamera over til telefonen for å legge ut på insta osv.)

Måtte jeg velge mellom GoPro og tg-5 så hadde det blitt sistnevnte av årsaker andre her har nevnt. (Men jeg har et Sony RX100 som jeg bruker på land, det vurderer jeg å kjøpe vanntett hus til for det tar betydelig bedre bilder.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gopro til annet enn film tror jeg ikke du skal tenke på. Det tar greie bilder (i beste fall) men dette er et video kamera med mulighet for stillbilder. Har gopro 7 selv.

Har du planer om å bade med kamera? skal du ta bilder under vann? Jeg har til dags dato ikke hatt behov for værtettingen som tough tilbyr! De fleste kamera i dag har værbeskyttelse og fungerer godt nok til bruk i regn, sludd og støvete forhold. Min sony Rx100 har vært gjennom "krigen" fungerer fortsatt. Men jeg har ikke hatt det under vann. Ja jeg bor i bergen, så det har vært utsatt for nok nedbør :-P 

Mobilkamera tar forbausende gode bilder og video i mange settinger. Ofte bedre enn enkelte pocket kamera. Men, for min del... handler foto og bilder om langt mer enn et snap shot (mobilbilde) Jeg tar bedre bilder med et dedikert kamera. Akkurat som jeg går mer inn i en kreativ boble.  Vet ikke hvordan jeg skal forklare det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tshansen skrev:

Gopro til annet enn film tror jeg ikke du skal tenke på. Det tar greie bilder (i beste fall) men dette er et video kamera med mulighet for stillbilder. Har gopro 7 selv.

Har du planer om å bade med kamera? skal du ta bilder under vann? Jeg har til dags dato ikke hatt behov for værtettingen som tough tilbyr! De fleste kamera i dag har værbeskyttelse og fungerer godt nok til bruk i regn, sludd og støvete forhold. Min sony Rx100 har vært gjennom "krigen" fungerer fortsatt. Men jeg har ikke hatt det under vann. Ja jeg bor i bergen, så det har vært utsatt for nok nedbør :-P 

Mobilkamera tar forbausende gode bilder og video i mange settinger. Ofte bedre enn enkelte pocket kamera. Men, for min del... handler foto og bilder om langt mer enn et snap shot (mobilbilde) Jeg tar bedre bilder med et dedikert kamera. Akkurat som jeg går mer inn i en kreativ boble.  Vet ikke hvordan jeg skal forklare det. 

Hvor mye bedre vil du si rx100 er på bildekvalitet da? 

https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kompaktkamera/DSCRX100BK/sony-dsc-rx100-kompaktkamera?gclsrc=aw.ds&&scid=SEM6280&gclid=EAIaIQobChMI5rDWsvCG4wIVTuaaCh1doQCJEAQYASABEgJ1SfD_BwE

Ser det er mange forskjellige og prisen varierer voldsomt. Er det jeg har linket til som eventuelt er en mulighet. 

Kan dette brukes i samarbeid med telefonen? Ønsker et kamera som kan stå på et stativ og opereres med telefonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Mobilen begynner bli overraskende god på spennvidde. Måtte ta en kjapp test ut av vinduet her etter påstander over ;-)

1353498720_2019-06-2610_49_40.thumb.jpg.1e689a28d69f6041f2eff4cae4efd25c.jpg1880003804_2019-06-2610_49_43.thumb.jpg.7c0b9435604e39b290c91baeb5b179ea.jpg879300989_2019-06-2610_49_46.thumb.jpg.e1b8a0fabf89f7fc51649a43c7b9ee28.jpg1936418654_2019-06-2610_49_55.thumb.jpg.fe617cdb9cb4247ed3c31863e01d1d16.jpg

Visst, men det å zoome er mye mer enn bare å ta utsnitt av et bilde tatt med vidvinkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dutton skrev:

Hvor mye bedre vil du si rx100 er på bildekvalitet da? 

https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kompaktkamera/DSCRX100BK/sony-dsc-rx100-kompaktkamera?gclsrc=aw.ds&&scid=SEM6280&gclid=EAIaIQobChMI5rDWsvCG4wIVTuaaCh1doQCJEAQYASABEgJ1SfD_BwE

Ser det er mange forskjellige og prisen varierer voldsomt. Er det jeg har linket til som eventuelt er en mulighet. 

Kan dette brukes i samarbeid med telefonen? Ønsker et kamera som kan stå på et stativ og opereres med telefonen. 

Kvaliteten er mer enn bare pixel mot pixel. Det går på dynamisk rekkevidde, det går på skarphet gjennom hele linsen zoom rekkevidde osv. Skal du ha kamera som du kan operere med mobil bør du gå For Sony RX100 mark 3. Det er litt dyrere, men har en del ekstra knask under panseret som er verdt å ha med. Alternativt gå for en Canon g7x mark 2

https://www.prisjakt.no/product.php?q=canon+g7&p=3549751

Det er nå nylig annonsert at Canon kommer med en g7x mark 3, noe som sikkert vil gjøre at kamera dropper enda en 1000,- i pris i løpet av sommeren :-) 

Alle kamera i dag kan stå på stativ :-) 

En annen ting som er litt problematisk med gopro som kamera er at det har en liten forvrengning av bildet (fish eye) effekt. Dette kan du nesten fjerne, men ikke helt. Noe kan du også fjerne i redigering senere, men krever mye jobb. 

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukiduki, har ikke helt slått fra meg tanken om gopro enda. Driver også med utforsykling og atv kjøring, der vet jeg det kan være gøy med et gopro. 

Samtidig vet jeg at jeg ønsker gode bilder på tur fremfor mye. Vi selger også konas speilrefleks for at jeg kan ha noe enklere til tur. Derfor tenker jeg litt i de banene @tshansen har sendt meg. Vil Panasonic TZ100 være en fullverdig konkurrent til Canon og Sony kameraet som er nevnt? Tåler disse kameraene å falle fra stativ høyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TZ100 har 1" bildebrikke slik som Canon og Sony. Canon og Sony er mer lysterke enn TZ100 og de er nok litt flere funksjoner uten at jeg har studert dette så mye. TZ100 er mindre og har mer zoom. Alle 3 tilhører det bedre segmentet av kompaktkameraer både med tanke på sensorer, manuelle muligheter, raw filer etc.
Ingen av de er vel spes støtsikre. Da er Olympus TG5 bedre, men bildekvalitet og funksjoner er lavere igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur kanskje du gjør lurt i å ha kamera som utfyller hverandre istf. ett som skal gjøre alt.

Skal du ha ett dedikert kamera så er Sony RX100 noe av det tryggeste du kan kjøpe.
Kompakt, bra teknisk bildekvalitet og nok manuell kontroll til å være litt kreativ.

En vanntett mobil med bra kamera kan komplimentere med øyeblikksbilder og drittvær-bilder

Skal du sykle og alt det der, så kjøper du GoPro e.l. i tillegg.

Fotointeressen min er litt på hell, eller forhåpentligvis bare nede i en bølgedal, så jeg er ikke så oppdatert på utstyr og modeller, men generelt så er min erfaring at spesifikasjoner er overvurdert. De fleste moderne kamera er i stand til å ta ganske gode bilder. Det viktigste er at du har utstyr som inspirerer/motiverer til å ta bilder,  og da er gode kontroller og brukergrensesnitt vel så viktig. Det siste, som man kanskje overser før en står midt i problemstillingen er arbeidsflyt. Hva skal bildene brukes til? Hvordan oppnår du lettest ønsket resultat mtp. hensiktsmessig arkivering, prosessering og print/publisering? Her er det mange ting som spiller inn, både utsyr, kombinasjon av utstyr og egne krav. Kompleks arbeidsflyt krever tid og energi, og blir det for komplekst så kan det drepe kreativiteten og interessen. Det er flere "kjente" fotografer som har fått til mye med å minimalisere arbeidsflyt og legge all energi i kreative bilder og grundig etterprosessering, f.eks ved å kun bruke mobilkamera og adobe CC e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.