Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Allak 3 / Hilleberg Staika


Terka

Anbefalte innlegg

2 timer siden, tubbs skrev:

Er vel grenser på hvor mye bagasje man får med seg i en kajakk også?

Neida! Når du tror det er fullt så får du plass til en sekk ved også. 😁

Min kajakk har ihht oppgitt ca lastekapasitet på 155 kg (inkl. padleren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 5.7.2019 den 9.22, Terka skrev:

Funderer videre her, og sammenligner med Exped Orion II Extreme som jeg kjenner godt. 🙈😂

  • Allak 3, Staika, og Orion har alle litt ulike oppsett ift plassering av teltstengene. Dette gir noen større flater på Allak 3 og Orion mens på Staika er alle flater like store. Orion har i tillegg bardunfeste midt på de to store flatene, noe Allak ikke har  (men flatene er her er formet som en trekan mens de er mer rektangelformet på Orion).
  • Staika har ekstra pluggfeste nede på midten av  panelene, Orion har det samme nede på de store "rektangelene" mens Allak ikke har dette (muligens på de lange dørsidene ref bilde under)?
  • Topphat/Overdekke over innertelt med dørene på fuill åpning så ser det ut til at Orion beskytter best, deretter Allak, og Staika med minst beskyttelse mot regn/vær ift å treffe innerteltet.
  • Staika har luftelukene som en integrert del av dørpanelene , Allak har disse over døråpningen
  • Vekt: Orion klart lettest, deretter Allak, og Staika tyngst. (Fjellsport oppgir 3.7 kg, mens Hillebergs sider sier 4.0 kg, i ett review er det veid til 3.85 kg med en bunnduk fra msr.)
  • Staika har diagonale dørpninger, noe som gir gjennomlufting uansett vindretning sommerstid (men kan være litt negagivt på vinteren ved bruk av begge dører) Orion og Allak har døråpninger som peker i samme retning.

 

Allak 2 har bare pluggfester i telthjørnene.  Allak 3 har også pluggfester midt på fot- og hodeendene.  (Det er derfor Allak 3 leveres med 14 plugger, mot 12 for Allak 2.)

Om det regner og blåser fra siden på et Allak 2, og lufteluka er åpen, blir det vått i innerteltet.  Det fant jeg ut for noen dager siden, burde kanskje ha tenkt meg til det.  Regner med det er det samme for Allak 3.

Hilleberg anbefaler å sette Allak med fotenden mot vinden.  (Regner med det er fordi fotendeflaten er mindre enn hodeendeflaten).  Men flappene som beskytter glidelåsene har åpningen mot fotenden, så man risikerer at regn/sludd samler seg ved glidelåsene, og fryser.   Staika ser ut til å ha større flapper over glidelåsene enn Allak har, i tillegg er det rotasjonssymmetrisk, så mye mindre sannsynlighet for ising i begge glidelåsene.

Allak har parvise barduner, tilsammen 12 stk, som normalt plugges to og to.  Allak har derfor mulighet for å feste flere barduner, f.eks om bakken har dårlig feste.   Staika har seks barduner, så litt kjappere å sette opp teltet, men litt mindre fleksibilitet (men man kan jo alltids ha med ekstra tau og plugger om man forventer vanskelige festeforhold)

Allak har "takrenne" over dørene, som i praksis ikke fungerer.  (Gjelder Allak 2 kjøpt i fjor høst, og Soulo kjøpt forsommeren 2017.) Staika har ikke "takrenne" (ref. oppsettsvideoen fra Hilleberg), kanskje like greit.

Allak 3 har seks lommer i innerteltet, fire av disse er på de innerste innerteltdørene, som det er naturlig å rulle vekk for å lage mat eller hente noe i sekken, litt upraktisk altså.

Jeg har hatt lyst på Staika, men det er for tungt for mitt bruk, og er godt fornøyd med Allak 2.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Luesveis skrev:

Hilleberg anbefaler å sette Allak med fotenden mot vinden.  (Regner med det er fordi fotendeflaten er mindre enn hodeendeflaten).  Men flappene som beskytter glidelåsene har åpningen mot fotenden, så man risikerer at regn/sludd samler seg ved glidelåsene, og fryser

Jeg har ikke fått med meg dette, men ville uansett aldri satt teltet opp på annen måte enn med rygg/hodeende mot vinden. I motsatt fall har du et gigantisk vindfang når du åpner glidelåsene, vinden blåser inn dørene og treffer bakveggen i forteltene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ArveS skrev:

Jeg har ikke fått med meg dette, men ville uansett aldri satt teltet opp på annen måte enn med rygg/hodeende mot vinden. I motsatt fall har du et gigantisk vindfang når du åpner glidelåsene, vinden blåser inn dørene og treffer bakveggen i forteltene.

Sant nok.   Anbefalingen kom her, "handling the Allak in difficult weather"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, tubbs skrev:

Nå ser jeg fordelen med å være vestlending.
Du brukte fremre del av sittebrønnen også? 🤔:D

Nope, men der er det plass til en sekk ved. 😄 Gjelder bare å ha en lang nok kajakk(min er 53 cm bred, så jeg får ikke pakka så mye i bredden), og være flink til Tetris-pakking. 😁 Sånn "fiskekajakk" duger ikke. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Hilleberg Rogen?

Da vi er ute etter et telt som er lettest mulig og exped duo madrassen er 130cm (hode)og 115cm (fot). Noe som ser ut til å passe teltet perfekt. 

Blir dette teltet "skummelt" å ta med seg langt oppå flate vidder? 

Vi har fjellreven endurance 3 og elsker det teltet. Ønsker et mindre telt som kan stå uten plugger for kjappe toppturer/over vannskillet fiske. Da har mest sannsynlig valget kommet på Rogen. Da vi ønsker å kunne slå det opp i ulent terreng. 

Vil ikke ha noe "superlight" telt. Men noe jeg kan stole på i stygt vær som ikke tar så stor plass i sekken. 

Tenker på allak 3, men den virker for stor i både vekt og plass.

Da vi ønsker å bruke Stratos 36 og Sirrus 36 liters sekk på disse turene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Luesveis skrev (På 9.7.2019 den 23.18):

Allak 2 har bare pluggfester i telthjørnene.  Allak 3 har også pluggfester midt på fot- og hodeendene.  (Det er derfor Allak 3 leveres med 14 plugger, mot 12 for Allak 2.)

Om det regner og blåser fra siden på et Allak 2, og lufteluka er åpen, blir det vått i innerteltet.  Det fant jeg ut for noen dager siden, burde kanskje ha tenkt meg til det.  Regner med det er det samme for Allak 3.

Hilleberg anbefaler å sette Allak med fotenden mot vinden.  (Regner med det er fordi fotendeflaten er mindre enn hodeendeflaten).  Men flappene som beskytter glidelåsene har åpningen mot fotenden, så man risikerer at regn/sludd samler seg ved glidelåsene, og fryser.   Staika ser ut til å ha større flapper over glidelåsene enn Allak har, i tillegg er det rotasjonssymmetrisk, så mye mindre sannsynlighet for ising i begge glidelåsene.

Allak har parvise barduner, tilsammen 12 stk, som normalt plugges to og to.  Allak har derfor mulighet for å feste flere barduner, f.eks om bakken har dårlig feste.   Staika har seks barduner, så litt kjappere å sette opp teltet, men litt mindre fleksibilitet (men man kan jo alltids ha med ekstra tau og plugger om man forventer vanskelige festeforhold)

Allak har "takrenne" over dørene, som i praksis ikke fungerer.  (Gjelder Allak 2 kjøpt i fjor høst, og Soulo kjøpt forsommeren 2017.) Staika har ikke "takrenne" (ref. oppsettsvideoen fra Hilleberg), kanskje like greit.

Allak 3 har seks lommer i innerteltet, fire av disse er på de innerste innerteltdørene, som det er naturlig å rulle vekk for å lage mat eller hente noe i sekken, litt upraktisk altså.

Jeg har hatt lyst på Staika, men det er for tungt for mitt bruk, og er godt fornøyd med Allak 2.

 

Er det ikke bare 700g forskjell i vekt. Driver å tenker på de to samme. Vil ha en bunker når jeg er over tregrensa. Noen sier staika er vesentlig støere I vind, andre sier det er en gammel design og at allak er bedre.. 

Bærer heller litt mer og føler meg litt tryggere når det blåser på.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintersola skrev (På 7.8.2022 den 18.07):

Er det ikke bare 700g forskjell i vekt. Driver å tenker på de to samme. Vil ha en bunker når jeg er over tregrensa. Noen sier staika er vesentlig støere I vind, andre sier det er en gammel design og at allak er bedre.. 

Bærer heller litt mer og føler meg litt tryggere når det blåser på.. 

Ja, ca. 700g i forskjell mellom Staika og Allak 2.   (Mitt Allak 2 veier 3380g).

Jeg vil tippe at Staika er støere i vind enn Allak 2 først og fremst fordi det har kraftigere stenger, ikke på grunn av de små forskjellene i konstruksjon.  Du kan bruke doble stangsett på begge og få enda mer vindstabilitet, hvis du vil være forberedt på skikkelig kraftig vind.

Staika er litt enklere å sette opp i vind fordi det har seks enkeltbarduner, mens Allak har tolv barduner som normalt plugges sammen to og to. Staika har motstående dører, så da har du alltid en dør i le, det har du ikke med Allak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintersola skrev (12 timer siden):

Ja i kraftig vind kan vel allak få seg en heisatur når man åpner døra om vinden peker rett fra fotenden.. 

Blir sprø. Men heller mot staika. Skal man først drasse slik vekt..

Har hatt Staika, har nå Allak 2. Vektforskjellen er som nevnt tidligere ca 700 gram - jeg syns det faktisk teller, men det er meg. 4 kg solotelt ble for mye. Allak'en er nok en nyere konstruksjon; har bedre lufting og bedre utsyn (større dører). Begge har en uforklarlig mangel på lommer inne i teltet - jeg vet ikke hvorfor Hilleberg er så kjipe på lommer. Har et BA Copper Spur som har noe sånt som 13 lommer inne i inneerteltet. Hillberg? 2. 

Angående doble stangsett er det også mulig å kjøpe 10mm sett til Allak 2 - 370cm lengde koster 800kr stk x3 , så helt billig er det ikke, men et 9mm sett koster 3x 700 så ikke så mye billigere... et 10mm sett er bare 165 gram tyngre enn et 9mm sett, så jeg hadde valgt det istedet for dobbelt 9mm sett antakelig... (621g pr 9mm-sett) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært til meg så hadde jeg gått for Soulo Bl, men er ofte så pill råttent vær at det må være plass til bikkja. Han er en hvit gjeterhund på 40kg, så trenger noe litt større. Tja om det er snakk om å bytte stenger så nærmer vi oss kanskje sakte staikavekt uansett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte Allak var jeg egentlig på jakt etter et Abisko Dome 2, men klarte ikke å få tak i et eksemplar. Både Keb og Abisko- variantene har interessante løsninger for kuppeltelt syns jeg, ikke minst når det gjelder ventilasjon. Kvaliteten er det neppe noe å si på. Se forøvrig min egen gruble-tråd om emnet fra i vår…:

 

Endret av DFM62
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.