Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommeren oppsummert


El Gringo

Anbefalte innlegg

Så var det over. Denne perioden når man kan dra på den ene ukelange fjellturen etter den andre, ta med seg teltet langt til fjells og glemme alt annet. "God's called home the old ramblin' man." Heldigvis har jeg tatt hundrevis av bilder i sommer som jeg kan kikke på i høst - ja, og så trenger man jo selvsagt ikke slutte å gå fjellturer fordi om sommerferien er over, men de lange sommerturene er liksom noe helt spesielt, da.

Hvis noen er interesserte har jeg lagt ved en del bilder her. Det har blitt turer flere forskjellige steder i sommer, men de fleste turene har vel vært i Jotunheimen og i nordøsterdalske fjelltrakter. :wink:

post-436-133474433763_thumb.jpg

post-436-133474433769_thumb.jpg

post-436-133474433774_thumb.jpg

post-436-133474433779_thumb.jpg

post-436-133474433784_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg legger ut noen bilder til. Håper det er greit - og at det eksisterer en viss interesse for det! :wink:

Det er så absolutt greit El Gringo! :D Moro å se hvor folk har ferdes i sommer, og få et lite glimt av turopplevelsene.

Du har tydeligvis vært ganske aktiv i sommer ser jeg. Stort spenn i dine turmål og terrenget du har gått i, og når du er på farten så lenge som du er får du også ganske så variert vær (i motsetning til sånne som meg selv som prøver å utnytte finværsdager innimellom :wink: ). Stor variasjon i turbildene her, som viser noe sommerfjellets mange stemninger.

Må ha vært en innholdsrik tursommer som du sikkert lever godt på utover høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine turer og bilder dett El Gringo. Ang. den ene kommentaren på Gravdalstinden. Var ikke eggen til høyre for breen grei?

Blir nok ikke noen flere revideringer av denne boka på leeeenge, men det er en tjeneste som heter

www.glittertindforlag.no/2000meter

denne blir etter hvert oppdatert. Er bare i startgropen, men klikke deg inn på tilleggsmateriale, så kan du legge inn den aktuelle kommentaren på Gravdalstinden.

Ville satt pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det drypper litt på oss også ja! :)

Særlig bilde "sommer9" var flott!

Og virkelig artig å se et bilde fra Kommern m/ Eggevola, ikke mange på FF som har vært der, tør jeg tippe!

En av mine beste fiske/jakt/foto-kamerater gjennom alle år (og som kjent begynner de å bli mange :D )

er fra Tylldalen, så dette var en artig flashback til gamledager..!

Og skriv en rapport eller to ogaå da - please..? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du har mange fine sommerminner å se tilbake på her. Nydelige bilder fra Gutulia og Tylldalen (må nok sette Gutulivola på turprogrammet mitt nå). Vide utsyn over skogkledde vidder og fjerne fjell. Storslått! Nord-Hedmark byr tydeligvis på helt andre kvaliteter enn den kyst- og høyfjellsnaturen som vanligvis blir presentert på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her var det mange tilbakemeldinger! :)

Fint å se at det er flere enn meg som synes jeg hadde en fin tursommer. :)

Nils: Når man først har tid og lyst til å gå litt i fjellet, synes jeg det er viktig å gå litt forskjellige steder. Riktignok er det flott i Jotunheimen, og det er vel gjerne der man finner den aller mest storslagne høyfjellsnaturen i Norge, men jeg mener likevel at man går glipp av mye hvis man bare går der. Jeg kommer aldri til å slutte å gå i nydelige Jotunheimen, men litt av spenningen med disse fjellene er borte siden jeg har sett hver topp fra de fleste kanter gjentatte ganger og vært i nesten hver eneste dal (mangler fremdeles en god del topper :wink: ). Å besøke et fjellområde jeg aldri har besøkt tidligere derimot, eller lest om i Fjell og vidde, er alltid artig, og man blir sjelden skuffet.

Morten: Eggen så ikke særlig grei ut på avstand, dessuten måtte jeg gått ut på snøen et lite stykke for å komme dit. Rett til høyre for eggen var det meget bratte sva. Det kan imidlertid tenkes at eggen hadde vist seg grei å klyve opp om man kom helt innpå den og så takene, men en "gul trekant" er det nok i alle fall. Legger ved et bilde. Skal legge inn en kommentar på websiden din også.

Eaa: Jeg også har en følelse av at det ikke er så mange her på Forum som har vært på Eggevola og Kommern. :wink:

For ikke å snakke om Tronkalven og Jønnbekkvola litt lenger nord i Tylldalen! Grunnen til at jeg er såpass bevandret i dette dalføret er at jeg kjører gjennom der når jeg skal til familiehytta i Rendalen. Og når man har kjørt bil i et par timer, så er det jo godt å strekke litt på beina før man kjører videre. 8)

Det blir sikkert en tur gjennom der i høst også, og da står Måna og Storbellingen på vestsiden av dalen for tur. Jeg kan sikkert slenge ut noen bilder til fra Tylldals-traktene hvis det var det du mente? Ellers var jeg en tur opp i Rødalen nord for Savalen i sommer, og hadde skikkelig "nærkontakt" med to kongeørner. Jeg har aldri vært så nær disse dyrene før! De utstøtte lyder også, noe som i følge fugleboken min er sjelden. :)

Svein: Dere smigrer. Du og Eaa er jo ofte ikke helt enige, har jeg lagt merke til, så når dere først er det, så MÅ det jo være et bra bilde, eller?! :):wink:

Uansett, jeg tror jeg må lære meg litt fotoredigering. Bildet mitt ble bedre med lysere forgrunn, forgrunnen var jo nesten bekmørk i utgangspunktet. Jeg har et program som heter Lview. Er det det du bruker også?

Yngve: Takk for det! Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å omgå herligheten ved å gå nede i ura til høyre, men da jeg kom opp og så eggen på nært hold, tenkte jeg at "det der skal jeg klare".

Marcus: Naturen i nordlige deler av Hedmark er veldig spesiell, synes jeg. Femundsmarka er jo det stedet flest drar til - og det er uten tvil flott der - men det er fint også på vestsiden av Femunden, f.eks i området rundt Elgpiggen. Gutulivola (sør for Femundsmarka) kan absolutt anbefales. Til tross for sin beskjedne høyde i meter over havet, er utsikten vid i de fleste retninger - og som du påpeker, veldig forskjellig fra utsikten fra en topp i Jotunheimen eller Sunnmørsalpene som vi ofte "fôres" med her på forumet. :wink:

En tur til topps på Gutulivola tar ikke mange timene, og kan godt kombineres med en tur inn i selve Femundsmarka hvis man har bil.

post-436-133474433846_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: Dere smigrer. Du og Eaa er jo ofte ikke helt enige, har jeg lagt merke til, så når dere først er det, så MÅ det jo være et bra bilde, eller?! 8):)

Uansett, jeg tror jeg må lære meg litt fotoredigering. Bildet mitt ble bedre med lysere forgrunn, forgrunnen var jo nesten bekmørk i utgangspunktet. Jeg har et program som heter Lview. Er det det du bruker også?

Ikke lett for kameraet når det er stor forskjell på lys/skygge, men så lenge det ikke er utbrent/gjengrodd er det enkelt å justere i Photoshop (Jeg bruker Adobe Photoshop CS). Brukte shadow/highlight funksjonen, shadow gjør skyggepartier lysere og highlight gir mer fargedybde i bakgrunnen. Til slutt la jeg på litt usm (oppskarping) på alt utenom himmelen, alt gjort på et lite minutt.

Det jeg syns hevet bildet, var mer fargedybde i bakgrunnen, klarere vannspeiling og klarere detaljer i bildet. Om forgrunnen burde vært uendret kan sikkert diskuteres (versjon uten)... Uansett er det så godt som alltid noe å hente på å etterbehandle et bilde fra digitalkamera. Gøy å prøve seg fram med programvaren også... :wink:

Når det gjelder bilder er vel ikke jeg og Eaa såååå veldig uenige... verre med andre ting.. :wink:

post-283-133474433853_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Så var det over. Denne perioden når man kan dra på den e:wink:

HALLO :):wink:

Den er slett ikke over !

Sommeren har bare fått en litt annen farge og en smule mørkere aftener!!

Det er nå det er VAKKERT i fjellet !

Se på bildet fra Vollasetra i dag 28. august 2006 - se hvor nydelig kyrne gresser -- og se den forlokkende Svarthetta nesten fri for snø atti horisonten.

Turen i dag fra Vollasetra opp via Sætertjønna ned til Holmtjønna og så opptil Ramshøkallen var en av vakreste i sommer, og så lett og fint det er å gå nå!

post-511-133474433859_thumb.jpg

post-511-13347443387_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det ser slett ikke verst ut, det der.

Jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok turen til Snota i dag!! Jeg hadde nemlig planlagt det, men ble skremt av værmeldingene i går som viste at det kunne være utrygt for noen regnbyger. Tenkte at jeg ikke gadd å dra så langt hvis det ikke ble skikkelig bra vær. Men været har jo vært helt upåklagelig hele dagen.

Jaja!

I stedet ble det i alle fall en tur over noen høyder sør for Store Draktsjøen - Heggelifjellet, Gåttåsfjellet og Oksfjellet. Trivelig tur, det óg, men kan desidert ikke måle seg med den småspisse kremtoppen i Trollheimen som jeg har gått og sett på i tre år. :)

Det blir vel snart en tur til Snota uansett. Jeg har lagt merke til at man må over en liten bre for å komme til toppen, i alle fall om man går den vanlige veien. Er denne knallhard og ekkel å ferdes på nå slik at det kan være verdt å ta med en isøks eller stegjern? Eller er den helt uproblematisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jo, det ser slett ikke verst ut, det der.

Det blir vel snart en tur til Snota uansett. Jeg har lagt merke til at man må over en liten bre for å komme til toppen, i alle fall om man går den vanlige veien. Er denne knallhard og ekkel å ferdes på nå slik at det kan være verdt å ta med en isøks eller stegjern? Eller er den helt uproblematisk?

Snotbreen har vi vært igjennom før :)

Den er fullstendig uproblematisk - slik går vi den:

http://www.krovoll.net/Snota/2004a/slides/P055.htm

Om du ser på kartet:

http://www.krovoll.net/Snota/Oversiktskart/slides/Snotakart.htm

ja, ja Snotbreen ble ikke med på kartgrunnlaget mitt, men tt stien går over den oppunder Litjssnota og helt grei fonnvandring.

Slik så Snotbreen ut i år, den 4.august 2006

http://www.krovoll.net/Snota/2006/slides/P11.htm

Da venter jeg på en utførlig turrapport herfra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.