Gå til innhold
  • Bli medlem

Front eller bakbrems?


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei! Jeg holder på å skal velge meg snelle til ei 8 eller 9 fots 3-15g stang. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for Shimano super gt 2500 eller shimano nasci 2500. På super gt følger det med ekstra spole og spool reducer som gjør at jeg kan ha en spole med mono og en med multi. Men! Så var det den klassiske bakbrems vs frontbrems diskusjonen. Er det betydelig bedre med frontbrems, eller er det smak og behag? Jeg vet at teknisk sett skal frontbrems være bedre fordi skivene er større. Men jeg har aldri prøvd det opp imot hverandre. Jeg har personlig hatt frontbrems fram til nå. Setter pris på alle erfaringer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, tubbs skrev:

Frontbrems er alltid å foretrekke pga at det gir bremsen større bremseskiver :)

I tillegg gir frontbrems mer mulighet for finjustering, mens bakbrems blir mer som av/på i forhold. Det føles sånn iallefall. :) Ulempen er jo at det blir en litt større operasjon å skifte spole - man må skru helt av i stedet for å bare trykke inn en knapp. Jeg har frontbrems på alle mine sneller. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ketilring skrev:

I tillegg gir frontbrems mer mulighet for finjustering, mens bakbrems blir mer som av/på i forhold. Det føles sånn iallefall. :) Ulempen er jo at det blir en litt større operasjon å skifte spole - man må skru helt av i stedet for å bare trykke inn en knapp. Jeg har frontbrems på alle mine sneller. :)

Finnes faktisk sneller med frontbrems og trykknapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tubbs skrev:

Må innrømme at det har jeg ikke fått med meg :)
Hvordan justerers bremsen på disse?

 

Med en samme type plastskrue som vanlig, bare det er en liten trykknapp i midten. Har en 40 år gammel shakespearesnelle med en slik løsning på hytta. Fungerer fortsatt som en klokke (og silkemyk brems)

F6B150B3-939F-42F9-90D3-E7F9D6FAD45B.jpeg

Endret av esw
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bare frontbrems på mine, men jeg har en kompis som sverger til brems bak. Hans argument er at det er mye enklere å justere bremsen mens man kjører fisk, og det tror jeg han på. Jeg ville uansett går for frontbrems siden det gir mykere brems, særlig når man strammer til litt (og det er jo da det betyr noe..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIl det letteste fisket har jeg alltid foretrukket frontbrems fordi det gjør snellen mindre og smekrere. 

Til mer "medium" fiske har jeg foretrukket bakbrems. Hovedgrunnen er at denne gjerne har såkalt fightingbrems som meget hurtig kan justeres fra mye til lite eller omvendt med lillefingeren. Omtrent som fordelene jeg har av å bremse med hånden under fluefiske der jeg gjerne har lite brems på, men bruker håndbaken til å skifte fra lite til mye eller omvendt på brøkdelene av et sekund. 


Bremsen på de aller fleste sneller er mer enn gode nok til det fisket man gjør i Norge i dag uansett om den har litt mindre bremseskiver på en bakbrems. Jeg har landet ørret opp til 6,5kg på en 2000-størrelse snelle med bakbrems uten problemer. 

Det jeg ville lagt mer fokus på er å velge bort de aller billigste snellene og legge meg fra midten og oppover i prissegmentet. Det gir gjerne en god snelle i årevis...

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det jeg ville lgt mer fokus på er å velge bort de aller billigste snellene og legge meg fra idten og opover i prissegmentet. Det gir gjerne en god snelle i årevis...

 

Støttes. En noe dyrere snelle med bakbrems vil også ha jevnere og bedre brems enn en rimeligere med frontbrems..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.