Gå til innhold
Linn Mari

Hvilket bånd bruker dere på hunden på tur?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Non-Stop Strong 3m kobbel og en Non-Stop universalsele. Nomesele hvis hun kløver. Kobbelet er godt å holde i og 3 m er passe lengde i disse tider om man ferdes på steder med muligheter for trykkende vilt eller reir, spesielt plasser man ikke kjenner godt.

10-15m langline mener jeg er omtrent like problematisk som løs hund om man ikke kjenner stedet man er veldig godt, men om man bruker det så er det viktigste at du klarer å stoppe hunden, dernest uten å ødelegge hendene dine. En flat sporline med noe gummi eller vevd struktur (altså ikke som et bilbelte) i mener jeg er det tryggeste, den kan trås på nær sagt uansett underlag og likevel bremse. Husk alltid å bruke sele på hunden når du bruker langline. Flexibånd er en uting på så mange måter, den mest åpenbare er om låsen ikke funker. Dernest er de alltid skarpe på en eller annen måte (de flate er så tynne - altså flate - at de blir som knivblad, de runde, tynne er bare livsfarlige) og kan påføre hund, eier og evt andre dyr store skader om uhellet skulle være ute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Gittiamo skrev:

Flate nylonbånd høres ikke bra ut. Har sett hvor lett slike bånd kan dele en hånd i to eller rive av en finger eller to (da med hester i den andre enden av lina så draget er noe større. Men en hund kan lage bra skade bare vekt og fart er på dens side).  Men det kommer an på om den er dobbeltsydd eller ikke vil jeg tro 🤔  

Jeg tenker ikke på helt flate/tynne nei, slike som er i de flexibåndene som ikke er runde (type som tynne sikkerhetsseler, lastebånd osv) - de blir som sagt som effektive knivblad. De jeg tenker på er vel 3mm tykke kanskje og vevd slik at kanten er avrundet. Som om noen hadde satt et strykejern på et rundt tau. Men man skal selvsagt være forsiktig med en slik line også. Ellers enig i at det fort blir usedvanlig mye styr med langline om man ikke er på høyfjellet eller vidda, evt vann som du nevner. Til sporbruk blir det en noe annen diskusjon, ja. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.