Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket bånd bruker dere på hunden på tur?


Linn Mari

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har stort sett brukt flexibånd når vi har vært på tur, pga at da får hun litt lenger bånd og det er så praktisk at det rulles inn av seg selv. Jeg har bestandig passa gått på, da jeg har hatt i bakhode at i et skikkelig rykk kan det ryke. Har derfor alltid med et reservebånd. På siste tur nå skjedde akkurat det... Jeg kjøper meg ikke nytt flexibånd, det er ikke gøy å gå å være usikker på om båndet holder, men så er det det med lengden da. Syns disse vanlige båndene blir korte til skog/fjell-turer, og med lengre bånd som ikke ruller seg inn blir det vel et pes med trær og busker...?

Så hva bruker dere? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte 8 meter flexi. Hun hadde veldig god kontroll på lengden av båndet, så det ble aldri noen røkk i dette. Brukte det kun i skog og mark. Aldri i byen eller der det var mye folk. Hadde faktisk aldri med noe reserve. Det hadde gått helt fint å gå med henne i Lina uten snella også. Hun fikk ikke lov å trekke i båndet 😉 

Når jeg hadde henne med på rideturer så brukte jeg en fire meter lang flaggstangline. Spleisa bare på en pistolkrok på den. Om jeg måtte slippe båndet så skulle den kunne gli glatt uten å krølle/knyte seg for å skade hund eller hest. Samtidig måtte den være lett. 

Sporline i gummi ble kun brukt til søk. Og langline i nylon var noe ubrukelig herk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På whippettispa så bruker jeg flexiline, som jeg hekter fast i sidestroppen på sekken. Men dette gjelder kun henne, siden ho er 11kg og vil kun gå bak meg. Har gjort det sånn så ho kan ha litt tau å gå på mtp hvis vi må hoppe over en bekk eller noe, så slipper ho å få et nykk, men uten at det blir for langt tau til at ho surrer seg inn i det liksom :)  For henne er jo bånd kun for syns skyld i båndtvangen 😛 

Pointerne har enten et mr kobbel med strikk jeg lett kan feste rundt livet (har mange ringer å feste i, så gjør det også lett å binde hundene i alt mulig rart senere), eller så bruker jeg et lenger kobbel, men for å slippe at de surrer seg rundt trær og sånt, og ikke minst dra, så må de gå bak meg hele veien. 

Men tenker at siden du bare har 1 hund med deg på tur? så må det være ganske lettvindt å bruke et lenger kobbel og så heller bare passe på når hunden vingler rundt trær og slikt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Alaska Husky som på tur går i sporsele (Non-Stop) med 15 meter sporline av nylon, liker ikke den som er helt glatt i plast/gummi eller hva de nå er laget av. Denne får hun slepe etter seg når det ikke er folk i nærheten, så tar jeg tak når enden av lina nærmer seg eller det er folk i nærheten. Her er det viktig å ikke gi mer line enn at du har kontroll, både med tanke på folk, vilt og annet som ferdes i naturen :)

15000_Sporline_nylon_1.jpg.4a298191a771d7f778da7f9bd872700e.jpg

Av kortere bånd bruker vi både Non-Stop kobbel og noen ganger kjørestrikk.

Endret av okugai
Endret bildestørrelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, okugai skrev:

Har en Alaska Husky som på tur går i sporsele (Non-Stop) med 15 meter sporline av nylon, liker ikke den som er helt glatt i plast/gummi eller hva de nå er laget av. Denne får hun slepe etter seg når det ikke er folk i nærheten, så tar jeg tak når enden av lina nærmer seg eller det er folk i nærheten. Her er det viktig å ikke gi mer line enn at du har kontroll, både med tanke på folk, vilt og annet som ferdes i naturen :)

15000_Sporline_nylon_1.jpg.4a298191a771d7f778da7f9bd872700e.jpg

Av kortere bånd bruker vi både Non-Stop kobbel og noen ganger kjørestrikk.

Den der gir noen saftige brannsår. Gjerne rundt bare ankler eller bak knehasen om hunden bråsnur fordi den så et ekorn 🙈🙈 

Jeg syntes det var bedre å kjenne på flere forskjellige liner/tau i båtforeninger og jernia. Da kunne jeg lage eget. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg kjøpte sporline i et materiale kalt Biothane så jeg meg aldri tilbake. Fant ei dame som lagde kobbel i samme materiale i ønsket lengde, ønsket farge og ønsket kroktype, og kjøpte en 2 meter og en på 3,5.

 

Biothane gir godt grep selv om den er våt, og glir fantastisk i terrenget uansett vær (mest relevant for lengre sporliner) mine liner er flate, og er vel 1,5-2 cm brede. Samler ikke drit fra bakken heller, slik som kobbel i stoff gjør. 

Likte aldri de tynne runde linene. Umulig å få godt grep. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Non-Stop Strong 3m kobbel og en Non-Stop universalsele. Nomesele hvis hun kløver. Kobbelet er godt å holde i og 3 m er passe lengde i disse tider om man ferdes på steder med muligheter for trykkende vilt eller reir, spesielt plasser man ikke kjenner godt.

10-15m langline mener jeg er omtrent like problematisk som løs hund om man ikke kjenner stedet man er veldig godt, men om man bruker det så er det viktigste at du klarer å stoppe hunden, dernest uten å ødelegge hendene dine. En flat sporline med noe gummi eller vevd struktur (altså ikke som et bilbelte) i mener jeg er det tryggeste, den kan trås på nær sagt uansett underlag og likevel bremse. Husk alltid å bruke sele på hunden når du bruker langline. Flexibånd er en uting på så mange måter, den mest åpenbare er om låsen ikke funker. Dernest er de alltid skarpe på en eller annen måte (de flate er så tynne - altså flate - at de blir som knivblad, de runde, tynne er bare livsfarlige) og kan påføre hund, eier og evt andre dyr store skader om uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at langline er ubrukelig for å holde hunden i bånd. Det er bare en synlig line uten særlig mye funksjon annet enn at da er hunden teknisk sett i bånd. Jeg ga fort opp fordi det er et styr å holde orden på tauet og det blir ofte mer brannsår på meg enn frihet for hunden. Men det var helt genialt på sommeren når hunden skulle svømme. Da kunne hun svømme frem og tilbake så mye hun ville. 

Langline ved søk og spor ble noe helt annet for da var man jo hakk i hæl på bikkja uansett. 

Jeg er også enig i at Flexibånd er ubrukelig. Om man ikke aktivt bruker den, og faktisk trener hunden på å gå i slik line. For oss ble dette en super løsning i skogen. Som sagt så visste hunden akkurat hvor langt hun kunne løpe frem og tilbake. 

Flate nylonbånd høres ikke bra ut. Har sett hvor lett slike bånd kan dele en hånd i to eller rive av en finger eller to (da med hester i den andre enden av lina så draget er noe større. Men en hund kan lage bra skade bare vekt og fart er på dens side).  Men det kommer an på om den er dobbeltsydd eller ikke vil jeg tro 🤔 

Går jeg derimot med trekkhund så er strikkbånd og magebelte et must for det gidder jeg ikke holde på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et tykt bånd med krok i begge ender og flere festepunkter (metallringer) på selve båndet. Da kan jeg justere lengden på båndet, fra ca 1,5 - 3 m, avhengig av hva som passer best der og da. Bruker det også med magebelte når hunden får på trekkselen, og snørekjøring på vinteren. Strikken sitter i beltet, så føler ikke behov for enda mer strikk i båndet.

Siden det er ekstra tykt får jeg godt grep også når jeg holder andre steder på båndet enn i "løkka". Praktisk når man skal kontrollere noen som er ivrig etter å "hilse" på dyr i nærheten.

Har av og til med langline også, slik at hun får løpe fra seg litt når hun er irriterende sprek etter vi har kommet til dagens leirplass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Flate nylonbånd høres ikke bra ut. Har sett hvor lett slike bånd kan dele en hånd i to eller rive av en finger eller to (da med hester i den andre enden av lina så draget er noe større. Men en hund kan lage bra skade bare vekt og fart er på dens side).  Men det kommer an på om den er dobbeltsydd eller ikke vil jeg tro 🤔  

Jeg tenker ikke på helt flate/tynne nei, slike som er i de flexibåndene som ikke er runde (type som tynne sikkerhetsseler, lastebånd osv) - de blir som sagt som effektive knivblad. De jeg tenker på er vel 3mm tykke kanskje og vevd slik at kanten er avrundet. Som om noen hadde satt et strykejern på et rundt tau. Men man skal selvsagt være forsiktig med en slik line også. Ellers enig i at det fort blir usedvanlig mye styr med langline om man ikke er på høyfjellet eller vidda, evt vann som du nevner. Til sporbruk blir det en noe annen diskusjon, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kort band med strikk og kjørebelte på tur i skogen nå i yngletiden. I dagstursekken har jeg et par lengre liner (har to hunder) som jeg fester hundene i under pauser. I skogen er det ekstra krøkkete med flexiband synes jeg, og dette bildet forteller litt om hvorfor. :)

007b.jpg.bd944c8949bea95205b7485368e25d37.jpg

Endret av Hege P.
  • Liker 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har en smart hund, så han har skjønt at han kan bite over båndet dersom jeg ønsker å binde ham fast, feks på tur. Er det noen av båndene dere nevner som er bitesikre? Evt noen som har tips til noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Imp skrev:

Jeg har en smart hund, så han har skjønt at han kan bite over båndet dersom jeg ønsker å binde ham fast, feks på tur. Er det noen av båndene dere nevner som er bitesikre? Evt noen som har tips til noe?

Med nok tid vil nok den smarte hunden din klare å bite seg gjennom alt som ikke har metall i seg 😅 Mulig det går an å sette inn båndet med noe som smaker vondt, men jeg ville heller tatt med en plastbelagt wire eller kjetting i sekken.

Feks

https://www.hundsomhobby.no/kjetting-langline.html

https://www.hundsomhobby.no/wire-kobbel.html

Eller et sånt som brukes i til løpestrenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hunder som biter over bandet gjerne gjør det et kort stykke fra halsbåndet, og ikke lenger ute på bandet. På tur med overnatting bruker jeg derfor en kjettingstump på ca. 150 cm. fra halsbåndet og ut. Da lærer de at bandet ikke kan bites over, og de har hittil ikke funnet på å teste lenger ute, der kjettingen er erstattet av tau.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Imp skrev:

Jeg har en smart hund, så han har skjønt at han kan bite over båndet dersom jeg ønsker å binde ham fast, feks på tur. Er det noen av båndene dere nevner som er bitesikre? Evt noen som har tips til noe?

Har altid med kjetting til mine for bruk når de skal stå faste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å kjøpe flexi ment på en størrelse større enn den hunden du har?

Her bruker jeg MR-kobbel eller annet 2-4 meter langt bånd mens vi går. Har med en langline i sekken som jeg binder de fast i når vi kommer fram (De er 9 og 6 år og har enda ikke skjønt at slikt lett kan bites over ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.