Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til familietelt


Lilja

Anbefalte innlegg

Jeg og guttungen på 5år vil telte i sommer..

Jeg synes det er så vanskelig å velge telt.. har sett på topcamp campax, men er det regntett nok? trenger jeg så stort..

tenker litt det er greit å ha plass til flere som muligens blir med. Men så er det kansje greit å ha eget telt..

Jeg trenger : god takhøyde og god plass.. slik at vi kan bruke litt tid i teltet om det regner.

Må kunne sette det opp alene. Ikke koste mer enn max 4500,- , liker kuppel telt og god plass til å ha tingene.

Håper noen kan hjelpe :) 

tar gjerne imot andre tips også. liggeunderlag etc. vi blir å campe på campingplasser

takk :)

Endret av Lilja
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste telt, inkludert de billige (Europris, Jysk, Biltema OSV.) kommer med tapede sømmer i disse dager, så jeg tror ikke du skal være redd for at de lekker. Da blir det utrolig mye å velge imellom der ute som er brukbart til bilcamping. Det jeg har lagt merke til er at de dyrere teltene ikke nødvendigvis er så veldig mye bedre når det gjelder materialer og utførelse, så jeg vil anbefale deg og være litt obs på dette.

Endret av r.u.mad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror teltvalget ditt blir bra og du vil nok antageligvis oppleve at seksmanns-teltet ikke er så stort alikevell mtp. unger og ekstra personer. Kondens får man i alle telt og mengden er veldig avhengig av vær. Har det nylig regnet på bakken man setter teltet på, eller luftfuktigheten er høy, kan man ikke regne med noe annet enn litt kondens. Det er skjeldent det blir så ille at det ikke er "overlevlig". Hold ventilasjonsluker åpne til enhver tid og en liten sprekk på "dørene" når det er fuktig vær eller mange i teltet, så går dette sikkert helt greit. Lager du mat i teltet, åpne "dørene" for god gjennomtrekk slik at du får luftet ut CO-gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte Bergans Wiglo, 4 p telt med god plass. Jeg ville ha et telt jeg kunne sitte og at barna kan stå. Litt tyngre 6 kg, men går an på småturer. Enkelt og sette opp. 

Fortsatt veldig fornøyd med kjøpet. 

Hvis du ikke allerede har gått til anskaffelse anbefaler jeg å sjekke det ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vision skrev:

Jeg kjøpte Bergans Wiglo, 4 p telt med god plass. Jeg ville ha et telt jeg kunne sitte og at barna kan stå. Litt tyngre 6 kg, men går an på småturer. Enkelt og sette opp. 

Fortsatt veldig fornøyd med kjøpet. 

Hvis du ikke allerede har gått til anskaffelse anbefaler jeg å sjekke det ut. 

Har ikke Wiglo selv. Men vært på tur med andre familier med barn som har dette. Og det ser rett og slett veldig genialt ut til det bruket. 

Utover det så kan jeg anbefale lavvo til turer med barn. DET!! er praktisk det. 

Endret av Hammer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er på rett vei. En eller annen form for campingtelt. Sjekk også ut Outwell og Coleman som er veldig gode på slike telt - ekstremt mange modeller å velge i. Så Outwell Willwood 5 på tilbud til 4000 på coop (også nettbutikk). Det er et virkelig romslig telt med stor "stue" med full ståhøyde hvor man rett og slett kan leve når det pøser ute. To soverom (2 pluss 3) med lysdempende tak. Vet ikke om det er bedre enn campx-teltet (det så veldig kjekt ut! ), men det er i alle fall et fint telt. Kan vel bli noen utfordringer med å sette opp slike telt alene (også campx?) , men man finner vel på noen triks.

Wiglo 4 og den slags små lavvo(ish)er mener jeg blir for lite for mer enn 3 når man snakker campingliv og fokus på litt ekstra comfort. Men hvis det er en aktuell størrelse så kan du også se på det rimeligere Robens Green Cone (ca 3000,-). Høyere maksimal ståhøyde (men skråere vegger), desentrert stang (går ikke inn i teltet) og ekstremt enkelt å sette opp. Ingen av dem gir samme comfort som et campingtelt/hustelt, men de er jo lettere å hanskes med på alle måter ellers. Og mer flexible den dagen du evt finner ut at dere skal gå en liten time til et fjellvann og campe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.