Gå til innhold
  • Bli medlem

beateoh

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til kjøpe av fjelltelt for 3 personer? Teltet skal brukes til å gå flere dager i Jotunheimen eller Rondane, og må derfor ikke veie altfor mye. Jeg vil gjerne at det skal tåle en del  vind og regn og være trygt sånn sett. Er åpen for både kuppeltelt og tunneltelt. 

Jeg har vurdert både Hilleberg Nallo 3 gt, Helsport Reinsfjell superlight, Helsport Lofoten superlight og Helsport fjellheimen superlight, men er usikker på om disse tåler nok vind til telting i høyfjellet? Jeg har også sett litt på Nigor Guam 3 kuppeltelt og Exped Orion 3UL, men er veldig åpen for andre forslag enn de som er nevnt her.

Har lest her inne i andre tråder at det er ulike meninger om Reinsfjell og vindstyrke, men vet ikke så mye om hva de andre tåler. Har gått litt i fjellet, men er ikke så erfaren med flere dagers tur med telt.

Noen tips? 

Endret av beateoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutes ago, beateoh said:

Ja, tenker sommerstid. Var litt uklar i innlegget, skal brukes av to personer, men ønsker tremannstelt for litt plass, så da burde Nallo 3 være nok? Skal sjekke ut Kaitum 3gt, takk for tips!

Du vil oppleve Nallo som trangere og mer klaustrofobisk enn Kaitum på grunn  av at innerteltet skrår kraftig ned bakover i teltet. Kaitum er mer romslig, og har fordelen med to innganger og to fortelt. Exped Orion gir også stor romfølelse, og har komfortabel takhøyde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, beateoh skrev:

Ja, tenker sommerstid. Var litt uklar i innlegget, skal brukes av to personer, men ønsker tremannstelt for litt plass, så da burde Nallo 3 være nok? Skal sjekke ut Kaitum 3gt, takk for tips!

For to personar ville eg sett på Hilleberg Allak. Truleg det beste all-round teltet eg har vore borti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, klatreminus said:

... jeg skal "aldri" mer ha et vanlig tunneltelt. Jeg er ikke på ekstremturer og synes det er mye mer behagelig med et telt med noe mer takhøyde

Tunneltelt med to innganger (og hvor innerteltet ikke skrår bakover) har noenlunde jevn takhøyde, og oppleves derfor som romslige og luftige. Ofte i enda større grad enn mange kuppeltelt som er høyest på ett punkt i midten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis teltet skal brukes av tre må du huske på at sekker, støvler og annet utstyr til tre personer krever en del plass. Mange tremannstelt har bare akkurat plass til tre liggeplasser. Så jeg hadde sett på et firemannstelt eventuelt et tremannstelt med ekstra stort fortelt (eller to). Da utgår fort kupelltelt, men tunneltelt med to innganger gir mye tumleareal. Tunneltelt har også utgangen fra innerteltet på kortsiden(e) og ikke langsidene, så ingen må klatre over hverandre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt redd for vekten når det gjelder å ha med firemanns 

På 21.6.2019 den 17.48, foroll skrev:

Hvis teltet skal brukes av tre må du huske på at sekker, støvler og annet utstyr til tre personer krever en del plass. Mange tremannstelt har bare akkurat plass til tre liggeplasser. Så jeg hadde sett på et firemannstelt eventuelt et tremannstelt med ekstra stort fortelt (eller to). Da utgår fort kupelltelt, men tunneltelt med to innganger gir mye tumleareal. Tunneltelt har også utgangen fra innerteltet på kortsiden(e) og ikke langsidene, så ingen må klatre over hverandre. 

Litt redd for vekten når det gjelder firemannstelt, tror vi heller får satse på å pakke lett😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 13.51, klatreminus skrev:

ligger en reinsfjell på helsport outlet : https://www.helsport.no/outlet?main_variant=107

... jeg skal "aldri" mer ha et vanlig tunneltelt. Jeg er ikke på ekstremturer og synes det er mye mer behagelig med et telt med noe mer takhøyde

Har lest så varierende om hva reinsfjell superlight tåler av vind her inne, så er blitt usikker på om jeg tør ha med dette til fjells i varierende vær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel med kaitum og allak for telting om sommeren er muligheten for gjennomtrekk. Hvis solen er sterk om morgenen kan temperaturen inne i teltet bli uutholdelig. Da er det gull verdt å kunne åpne på begge sidene for å få gjennomtrekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, akselsen skrev:

En annen fordel med kaitum og allak for telting om sommeren er muligheten for gjennomtrekk. Hvis solen er sterk om morgenen kan temperaturen inne i teltet bli uutholdelig. Da er det gull verdt å kunne åpne på begge sidene for å få gjennomtrekk.

Samt at man får kjøpt mesh innertelt til bruk når det er varmt til begge de modellene :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt å foregripe begivenheten, men du finner sikkert fram til en bra løsning. Når teltet er innkjøpt så øv på å sette det opp og ikke bare en gang. Kom hjem fra Hardangervidda i går og værmeldinga sa 8-9 m/s med vindkast opptil 15 m/s. Det var en prøvelse å få opp teltet, men jeg har litt trening i dette,( Helsport Ringstind Superlight)   regne gjorde også. Mitt tips er at du fester den enden som skal opp mot vinden først, er det mye vind legg gjerne et par steiner på pluggene.  Superlight teltene til Helsport tåler mer enn en tror. Hilleberg har jeg ingen erfaring med, men et sikkert valg er det, har Hilleberg Enan på ønskelista.. Uansett, velger du Helsport eller Hilleberg har du noen du kan ringe/maile til hvis du skulle lure på noe, god tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, beateoh said:

Litt redd for vekten når det gjelder å ha med firemanns 

Litt redd for vekten når det gjelder firemannstelt, tror vi heller får satse på å pakke lett😬

Hvis man først er tre på tur kan man jo dele vekten på alt av fellesutstyr og mat på tre, så hadde ikke vært så veldig bekymret for det. Om vektforskjellen på 3 og 4-mannstelt er 700-1000g gjør ikke det store forskjellen delt på tre. Men vekt er alltid fornuftig å tenke på for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.