Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakke telt i kompresjonspose


Keilo

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner på dette feltet, men ser det er mye kompetanse i dette forumet. Jeg klarer å bære mye, men ser ut utfordringen er volum. Jeg har akkurat kjøpt Reinfjell-teltet til Helsport. Posten teltet kommer i er ganske stor og jeg kunne halvert volumet om jeg hadde puttet teltet i en kompresjonspose. Har dette noen negative effekter for teltet (fibrer osv)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen telt kommer jo med "kompresjonspose". F.eks Exped Orion.

88036-org.jpg.jpeg.53904b6d3c6ed1b403506d6c2d689331.jpeg

Liker forresten disse pakkosene fra Exped og Salewa som har åpning på langsiden, veldig lett å pakke ned i.

Hillebeg har store/romslige poser slik jeg opplever det, lette å pakke i men man kan få med volumet 1/3-del om man komprimerer.

Jeg vurderer å slike poser til bruk på tur til telt med stor pose, og så lagre i originalpose hjemme etter tørk:

31660.jpg.e623673114c3b4410ef5c0b1637e5c5b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Helsport sine "hvordan ta vare på teltet ditt" sider kan telt både brettes, rulles og stappes ... både under transport og oppbevaring. Regner med at det bør være greit å følge deres råd. Mine er stort sett stappet i posen med "fronten" i bunnen av posen og pluggfestet(ene) i fotenden på toppen slik at det er greit å få tak i disse for å plassere teltet og feste i bakken eller f.eks pulk om det skulle blåse når man skal sette det opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Terka said:

Noen telt kommer jo med "kompresjonspose". F.eks Exped Orion.

88036-org.jpg.jpeg.53904b6d3c6ed1b403506d6c2d689331.jpeg

Liker forresten disse pakkosene fra Exped og Salewa som har åpning på langsiden, veldig lett å pakke ned i.

31660.jpg.e623673114c3b4410ef5c0b1637e5c5b.jpg

Ja, enig. Denne typen pose er smart. Jeg stapper mitt Oriontelt i posen og strammer godt. Hvis jeg har dårlig plass i sekken har jeg stengene separat, da kan teltposen komprimeres mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Åtte svar på en time. Tusen takk for tipsene. Jeg tar sjansen på å stappe teltet i en kompresjonspose. Jeg skal gi melding om teltet forvitrer😀 de pakkpostene ser geniale ute. Takk alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp i teltpose størrelse. De teltposene som var med Ringstind teltene mine var små synes jeg. Det var et ordentlig plunder å få teltet ned i disse posene, ugreit egentlig når det regnet og jeg frøs på finga. En større pose gjør også at jeg ved å øke bredden får ned lengden så posen passer på tvers i sekken. Det er sånn jeg pakker, både sovepose og telt ligger på tvers i sekken. (Sekker 54 og noen ganger 65 liter)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en fordel at posen er stor. Hvis den er liten, så blir rullen knallhard. Når man puter flere harde ruller nedi sekken, så blir det lett mye luft mellom. En pose som er litt større gjør at hele pakken blir litt mykere, og kan derfor fylle ut tomrom mellom andre harde ruller man har nedi der..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg stapper Reinsfjellteltet glatt i en vanntett pakkpose. Tåler det ikke det er det ikke verdt prisen. Teltet er knallbra! :)

Strålende. Satt det opp i stuen og det ser veldig bra ut. Bruker du footprint duk eller tåler det godt med regn i bunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Keilo skrev:

Strålende. Satt det opp i stuen og det ser veldig bra ut. Bruker du footprint duk eller tåler det godt med regn i bunnen?

Nei, ikke hvis det er tørt underlag. Bruker å ha med fjellduk i sekken som alt-mulig-duk. Den legger jeg gjerne under teltet og ut  i fortelt ligger jeg på veldig fuktig underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Keilo skrev:

Jeg er nybegynner på dette feltet, men ser det er mye kompetanse i dette forumet. Jeg klarer å bære mye, men ser ut utfordringen er volum. Jeg har akkurat kjøpt Reinfjell-teltet til Helsport. Posten teltet kommer i er ganske stor og jeg kunne halvert volumet om jeg hadde puttet teltet i en kompresjonspose. Har dette noen negative effekter for teltet (fibrer osv)?

Stapper alltid teltet jeg, da med enden som skal plugges ned i sterk vind til sist (tunelltelt).

Putter du det i en pose som er litt halvveis løs vil det ligge seg bedre i sekken og utnytte "kriker og kroker" bedre. Komprimerer du det til en har sylinder eller kule vil det trolig ta mindre plass i en kano eller kajakk avhengig av hvordan ting er pakket, men i sekken gir harde poser ofte mer tomrom i sekken og ting tar gjerne større plass til slutt.

Kompresjonsposene veier mer og er mer arbeid å pakke i. Prøv deg fram selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Nei, ikke hvis det er tørt underlag. Bruker å ha med fjellduk i sekken som alt-mulig-duk. Den legger jeg gjerne under teltet og ut  i fortelt ligger jeg på veldig fuktig underlag.

Ok. Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.