Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur med hund


charo

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger min første langtur (3 uker) på fjellet sammen med hunden min (en Kleiner Münsterländer/fuglehund) denne sommeren, og ser noen utfordringer som jeg håper dere erfarne turhundefolk kan gi noen gode råd om? :)

- Hvordan løser dere de varmeste sommerdagene? Både med tanke på selve turgåingen, og ved leiren? Kan det bli for varmt å gå for hunden, og finner dere det enkelt å finne skyggeplasser ved leir på fjellet?
- Hvordan får dere bundet hunden på fjellet hvor det ofte ikke er noen trær å binde i?
- Jeg bruker et hoftebelte når jeg går tur med hunden for å ha hendene frie. Dette hoftebelte blir i veien for hoftebeltet på sekken. Det nytter ikke å tre båndet inn på sekkens hoftebelte heller, da denne bare løses opp når hunden trekker. Noen gode løsninger her? Vanlig bånd uten hoftebelte er ikke noe alternativ da dette er en hund som trekker mye.
- Sist men ikke minst, hvordan i alle dager får dere plass til alt hundeutstyr og hundemat i tillegg til deres eget på langtur? Jeg har en 80 liters sekk, som var stappfull på fjorårets to-ukerstur for meg alene.. 😅Hunden er bare 1 år, så hun er for ung for kløv..

Ser at spørsmålene er litt "dumme", men dette har jeg ingen erfaring med, så jeg må bare spørre.. Takknemlig for svar :) 

Endret av charo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken sekk har du? Ingen hemper på sekken ved hoftebeltet der du kan lage til noe for innfesting av en V Snor for feste til.

Hundene mine pleier å ligge i skyggen av teltet, Steiner og andre ting som lager skygge.

Når det gjelder mat til hunden så ser jeg at du har en utfordring om du skal bære alt for 3 uker og hunden ikke kløver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang varme så har jeg aldri opplevd atter mine syns det er noe stress, ei heller ifjor sommer. De kan evt finne skygge av teltet, når vi er fremme, ellers så får de drikke vann ved hver bekk/dam. Men så er jo hunder forskjellige, så kanskje noen med hunder som sliter mer i varme, kan si noe her :) 

Mine blir bundet i sekken, og har lært at de ikke får lov til å dra denne. Ang hoftebelte og trekk, så har jeg innsett atter dette er noe drit, så pga trekksele under kløv blir fort gnagsår også, så har mine bare måtte lære seg å gå pent i bånd (dette har vært totalt umulig for eldste pointern, men for henne har det fungert å lære seg å gå bak meg istedet). Ellers så ser jeg atter din hund ikke er gammel nok til kløving, så da ville jeg prøvd å sjekke ut Tom B sitt forslag :) 

Jeg har med minimalt til hundene, men nå er jeg riktignok heldig med atter alle er gamle nok til å bære ting sjæl nå. Men de får frysetørka provit som veier veldig lite og tar lite plass i forhold til samme mengden jeg måtte tatt med av tørrfor, også har de sammenleggbare skåler fra clas ohlson :) Potesokker tar jo minimalt plass, så ellers utenom dette har jeg ikke med så mye mer til hundene :) 

Endret av Vimsehue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tom B skrev:

Hvilken sekk har du? Ingen hemper på sekken ved hoftebeltet der du kan lage til noe for innfesting av en V Snor for feste til.

Hundene mine pleier å ligge i skyggen av teltet, Steiner og andre ting som lager skygge.

Når det gjelder mat til hunden så ser jeg at du har en utfordring om du skal bære alt for 3 uker og hunden ikke kløver.

Har en Gregory Deva 80 l sekk. Det er hemper der selve selen til hoftebeltet går igjennom. Ellers ingen hemper. Litt usikker på hvorvidt de vil holde 😅 Er det noe slikt du tenkte på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, charo skrev:

Har en Gregory Deva 80 l sekk. Det er hemper der selve selen til hoftebeltet går igjennom. Ellers ingen hemper. Litt usikker på hvorvidt de vil holde 😅 Er det noe slikt du tenkte på? 

Ja er det, vrient å se de hempene på bilde..ellers ville jeg fått sydd inn 2 solide hemper ganske langt inn på hoftebelte så feste en line på hver av de som går frem i en V som du kan feste lina til hunden i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Vimsehue skrev:

Ang varme så har jeg aldri opplevd atter mine syns det er noe stress, ei heller ifjor sommer. De kan evt finne skygge av teltet, når vi er fremme, ellers så får de drikke vann ved hver bekk/dam. Men så er jo hunder forskjellige, så kanskje noen med hunder som sliter mer i varme, kan si noe her :) 

Mine blir bundet i sekken, og har lært at de ikke får lov til å dra denne. Ang hoftebelte og trekk, så har jeg innsett atter dette er noe drit, så pga trekksele under kløv blir fort gnagsår også, så har mine bare måtte lære seg å gå pent i bånd (dette har vært totalt umulig for eldste pointern, men for henne har det fungert å lære seg å gå bak meg istedet). Ellers så ser jeg atter din hund ikke er gammel nok til kløving, så da ville jeg prøvd å sjekke ut Tom B sitt forslag :) 

Jeg har med minimalt til hundene, men nå er jeg riktignok heldig med atter alle er gamle nok til å bære ting sjæl nå. Men de får frysetørka provit som veier veldig lite og tar lite plass i forhold til samme mengden jeg måtte tatt med av tørrfor, også har de sammenleggbare skåler fra clas ohlson :) Potesokker tar jo minimalt plass, så ellers utenom dette har jeg ikke med så mye mer til hundene :) 

Så det er faktisk noe i noen av disse utfordringene jeg ser 😅Så du har med frysetørka provit istedenfor vanlig tørrfor? Det er jo genialt om det sparer plass og vekt, og samtidig er like næringsrikt som vanlig for! Bruker du ikke å ha med dekken, jervehiet eller annet de kan varme seg på dersom det skulle bli noen kjølige netter? Ser du har pointer, så hvis du ikke trenger til den, så trenger jeg vel ikke til min Kleiner heller 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tom B skrev:

Ja er det, vrient å se de hempene på bilde..ellers ville jeg fått sydd inn 2 solide hemper ganske langt inn på hoftebelte så feste en line på hver av de som går frem i en V som du kan feste lina til hunden i.

Takk for tips! Det må jeg prøve :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, charo skrev:

Så det er faktisk noe i noen av disse utfordringene jeg ser 😅Så du har med frysetørka provit istedenfor vanlig tørrfor? Det er jo genialt om det sparer plass og vekt, og samtidig er like næringsrikt som vanlig for! Bruker du ikke å ha med dekken, jervehiet eller annet de kan varme seg på dersom det skulle bli noen kjølige netter? Ser du har pointer, så hvis du ikke trenger til den, så trenger jeg vel ikke til min Kleiner heller 😅

Frysetørka provit er fullverdig hundemat, da jeg har en med allergi for tørrfor (lagermidden), så måtte jeg se på andre løsninger. Som heldigvis viste seg å være enda bedre mtp vekt og slikt på tur å 😛 Verken whippetene eller pointerne får dekken med seg på sommerturer, men så sover jo de i soveposen min (jeg er frysepinn), evt funker det jo fint å ha med jervenhi. Selv foretrekker jeg jervenduk, den har litt flersidig bruk :) Men yngste pointern min blir for varm, så han vil ikke bruke noe sovepose om sommern  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Vimsehue skrev:

Frysetørka provit er fullverdig hundemat, da jeg har en med allergi for tørrfor (lagermidden), så måtte jeg se på andre løsninger. Som heldigvis viste seg å være enda bedre mtp vekt og slikt på tur å 😛 Verken whippetene eller pointerne får dekken med seg på sommerturer, men så sover jo de i soveposen min (jeg er frysepinn), evt funker det jo fint å ha med jervenhi. Selv foretrekker jeg jervenduk, den har litt flersidig bruk :) Men yngste pointern min blir for varm, så han vil ikke bruke noe sovepose om sommern  :) 

Skal sjekke det ut. Hun er jo vant med vanlig tørrfor til daglig, så det bør vel kanskje en tilvenningsprosess til før vi drar på turen. Dropper dekken da, men tar med jervehiet så jeg får ha soveposen min i fred 😄Takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, charo skrev:

Skal sjekke det ut. Hun er jo vant med vanlig tørrfor til daglig, så det bør vel kanskje en tilvenningsprosess til før vi drar på turen. Dropper dekken da, men tar med jervehiet så jeg får ha soveposen min i fred 😄Takk for tips :) 

Ja, tørrformager tåler litt mindre, så der trengs litt tilvennig gjerne :) Lykke til og god tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvordan gikk det med turen?

Om det var meg og min 1 år gamle valp, hadde ikke jeg heller hatt med kløv. Jeg hadde heller ikke bekymra meg for kalde netter. Du har en glimrende mulighet til akklimatisering :) Sov hunden i teltet? Jeg har alltid min egen hund i forteltet/ytterteltet, selv om vinteren. De fleste hunder holder utrolig godt på varmen, så lenge det ikke trekker eller blåser, de er tørre, og de har fått i seg nok kalorier. Det er faktisk helt utrolig, du vil antagelig ikke tro noe på det før du får se det! Skjerming for trekk/vind og isolasjon fra bakken gjør underverker - eksempelvis kan du klippe til et liggeunderlag til hunden, og ha i forteltet. Blir det storm eller kaldt, ha hunden i innerteltet, der vil det nesten alltid være varmt nok, i alle fall på sommertid. Selv uten dekken. Er du som meg, og er redd for at klørne skal lage hull i teltduken eller soveposen, kan du lære hunden at den bare skal ligge på liggeunderlaget - for sikkerhetsskyld kan du ha på potesokker. Det må også ofte læres inn. Du får nok en lettere jobb når hunden er sliten, som den ofte er på skikkelig fjelltur. Ulempen er at du har en valp som kanskje fort kjeder seg, og ikke vil ligge stille...

Frysetørka vom er gull verdt, dersom hunden faktisk spiser det. Min liker det ikke noe særlig, så jeg kjører vanlig tørrfor og beriker med fett i form av smør etter behov. Jeg er heldig og har en hund som aldri blir dårlig i magen av noe jeg gir den. På vinterstid har jeg ofte rå, feit fisk i pulken som tilskudd til måltider. Den holder seg frossen og fin lenge. Å ligge i kulda går helt greit for hunder, men de bruker mye energi på å holde seg varme. Fett veier minst per kalori, derfor er det ofte greiest å ha med seg, men kan være vanskelig på sommeren. Jeg har erfaring med at syrna meieriprodukter, eksempelvis kvitseidsmør, holder seg bedre enn enn vanlig smør, også i varmen.

I forhold til varme, har jeg aldri opplevd det som noe problem så lenge hunden får nok vann, og den ikke har en jobb (eksempelvis kløv eller pulk). Det som skjer når hunden har en jobb, og den blir varme, er at det går saaaaaaaaaaaaakte. Akkurat som med oss mennesker.

Endret av hundepatruljen
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.