Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda for nybegynnere


hagem

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk:)

 

Som nybegynner på fjellet, er det vanskelig å lese de store trådene med mange navn og kommunikkasjon mellom folk som har god kjennskap.

Derfor håper jeg noen kan hjelpe meg:)

 

Jeg ønsker å gå fra hytte til hytte på Hardangervidda.

Jeg har ikke den beste helsen og synes derfor det holder med max 2 mil om dagen.

Jeg vil kjøre frem til startpunkt torsdagkveld og dra hjem søndag.

Kan noen hjelpe meg med en lett forklaring og gode råd?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei 

Det enkleste er antagelig å ta utgangspunkt i ut.no sitt kart hvor det er oversikt og beskrivelse av alle hyttene (og adkomst) og de merka stiene mellom dem på Hardangervidda, bruke måleverktøyet aktivt (mange av rutene ligger det også turbeskrivelse for) og sette opp en tur som passer for deg. Det er litt forskjellig om man ønsker DNT hytter, betjente eller selvbetjente etc., det er mye privatdrevne turisthytter på Hardangervidda osv. 

Solheimstulen, Imingfjell, Haugastøl, Fagerheim, Halne, Dyranut og Haukeliseter (og sikkert mange andre) er alle hytter med bilveg helt frem.

I full fart (og uten at jeg har vært der) så kan du jo se på Fagerheim - Heinseter - Tuva - Fagerheim kanskje, eller ta båten fra Halne - Heinseter - Rauhelleren - Halne 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter å ta båten fra Halne (Halnekongen tror jeg den heter) og gå til Heinseter dag 1. Heinseter - Rauhelleren dag 2. Rauhellern - og båt tilbake til Halne dag 3. 

Hvis du ønsker lenger tur (5 dager) kan du gå videre fra Rauhelleren til Stigstuv dag 4, og Stigstuv til Trondsbu og buss tilbake til Halne dag 5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.