Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske på Grønland


Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Sommerens tur går til Sør-Grønland. (Narsarsuaq-Qaqortoq-Igaliku området) Vi skal tasse litt rundt til fots og kose oss generelt. 

Jeg tenkte å ta med fiskestang, da det kan være noe fin fisk å få på Grønland ser det ut som.

1: Som god turist forsøker jeg å sette meg inn i lokale skikker og regelverk.  For fiske etter Sjørøye har jeg funnet disse reglene: https://naalakkersuisut.gl/~/media/Nanoq/Files/Attached Files/Engelske-tekster/Legislation/Arctic Char Fishing.doc

Der står det:

§ 2
Arctic Char fishing may only be done using angler's hooks, rackets and nets with mesh size, stretched, of at least 100 mm.........

§ 3
It is prohibited to fish for Arctic Char using:
1) jerk fishing methods,
........

Det jeg ikke skjønner er hva er en "anglers hook" og "Jerk fishin methods" er for noe? Noen som kan hjelpe? Søking på internett ga ikke noen klare treff/defenisjoner for meg i alle fall.

2: Noen som har anbefalinger til spesielle sluker og spinnere som er bra på Grønland? Eventuelt et par fluer for fluedupp?  Eller funker standard utvalg for Norsk fjellheim på Grønland også?



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde suksess med Ulike vibraxer med sterke røde og oransje farger. Klipp gjerne av to av krokene på treblekroken, eller erstatt den med en enkeltkrok. Kommer du over mye fisk og har tenkt å sette ut igjen, så skader man fisken mindre med en krok.

Et annet tips. I det vassdraget vi besøkte så var de store fiskene lite spiselige, mens de mindre var langt bedre.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener nok alle slags kroker fisken biter på som er lovlig , men jerk i denne sammenhengen betyr rykkfiske . Samme hva egentlig , for på Grønnland er det null stress å få seg fisk på lovelige metoder.

Som innlegg over sier, bruk enkelkroker . Kjøp med deg litt skumfluer som gurglere i orange og rosa og kast ut med kastedupp. Vær obs på at stor røye like gjerne kan prøve seg på duppen. Ellers er gullhodenymfer i sterke farger en vinnner. Men tørt mest morsomt. Blank fisk er best som matfisk, og da gjerne de rundt eller litt mindre enn 1 kg

 

Bilder viser Grønland på sitt beste med 3 stk som kjører fisk på likt, men også fluehelvete du kan komme borti. Har vek knapt ett bilde i fokus etter tur pga fluene som kommer frem i godvær. så husk myggnett !

. . .

Grønnland.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig i lakseelvene på stillehavskysten i Nord-Amerika driver man med jerk-fishing, når fisken står så tett i hølene at man bare hiver ut en diger, fortynget treblekrok og rykker til gjennom stimen. Det er en ufyselig metode. Så anglers hooks er alle vanlige kroker som sitter på vanlige sluker, slik lars p nevner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har prøvd å kjøpe fiskelisens for Grønland i år (2019)?

Kontonummeret fra https://visitgreenland.com/wp-content/uploads/2017/07/how-to-acquire-fishing-license-for-turists-in-greenland-for-year-2017.pdf går ikke gjennom i nettbanken min. De svarer ikke på mail, og telefonen ender i en uendelig sette over runde i den Grønlandske regjering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt å ringe Grønlandsbanken på telefon + 299 70 1234.
Jeg tror ikke at det skal være GL i kontonummeret, men det vil du trolig raskt få svar på ved å ringe Grønlandsbanken.
De ansatte forstår vanligvis bokmål greit, men norske dialekter er det verre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontonummeret oppgitt på Visit Greenland var feil ja.

Grønnlandsbanken bekreftet at det rette IBAN nummeret er: GL0264710001002160.

Likheten var slående så det er nok en tastefeil i beskrivelsen

Endret av Barskekarsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.