Gå til innhold
  • Bli medlem

Legger dere igjen innerteltet når dere drar på tur om vinteren.


Anbefalte innlegg

Hei.


Under en langtur i fjor så ble jeg etter hvert desperat etter å redusere vekta på utstyret i pulken. 
Under en stopp på Haukeli så kom jeg i prat med en erfaren turgåer som lurte på om hvorfor jeg brukte innertelt om vinteren.
Jeg ble litt svar skyldig for jeg fant egentlig ikke noen god grunn til å ha det med. 
Argumentet mitt for å ha det med kokte ned til at det er greit å ha bunnduk i teltet.
Argumenter hans for å legge det igjen var:
- innerteltet fylles med kondens og is, dvs mer vekt.
- ikke noe mygg om vinteren.
- gulvet i innerteltet erstattes av liggeunderlag i tillegg til at jeg ligger oppå beddingen.
Det endte med at jeg sendte innerteltet hjem i posten og savnet det egentlig ikke.

Skal ut på langtur igjen til vinteren og har igjen begynt å tenkte på dette. 
Sannsynligvis legger jeg igjen innerteltet hjemme men det er interessant å høre hva dere andre mener.

image.thumb.png.8455e5624b3938e219d4459ca50693c1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg liker å ha det lunt og trivelig i et innertelt også på vinteren. Og med pulk betyr ikke noen hundre gram fra eller til noe for meg.

Sjur Mørdre beholder innerteltet, men klipper ut bunnen. Mer om det her nederst på denne siden: https://www.hektapatur.no/tips-fra-ekspedisjonseksperten

Diskutert her på Fjellforum . 

 

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei lettare sjokka av å sjå han karen på bildet i samanheng med at Sjur Mørdre  blei nevnt.

20190618_134753.thumb.jpg.d02f0de612fc19dc3c6a43711f62f36b.jpg

...men huska vagt etterpå at  "han" var med på å diskutere i den tråden. 🤣

Vinterturer kor det varierer mellom pluss og minus? Vinterturer i 20-30 minus og uvær. Matlaging og fyring inne i telt? Mange variabler og ulike erfaringer kor mykje kondens og kor den havner med innertelt og ved bruk av enduks telt, og kva innerteltet evt. bidrar med når det blir kondens.

Kan utdype mine erfaringer seinare om ikkje andre skriv tilsvarende i mellomtida.

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doble veggar gjev eit noko varmare inneklima og generelt litt bedre komfort syns eg. Spesielt når det er plussgrader. Men det går jo heilt fint utan også. Ellers ser eg føre meg at det kan vere kjipt å bu i eit telt utan innertelt når det bles mykje snø inn ventilane. Kanskje difor polfarerar stort sett brukar innertelt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser stor fordel ved å kutte ut innertelt, eller klippe ut bunnen (om du så har en så stor lommebok), du får god plass til å lage gang inne i teltet, benk å sove på og med den feite oppbevaring og matlagingssida dersom du har teltet aleine. Da kan en også droppe versjoner av telt med stort fortelt, dermed kan du gå ned betraktelig i vekt og volum om du ofrer litt av inneklima, er det en tur i 20 blå så tviler e på at innerteltet vil ha særlig effekt, bles det mye så hjelper ikke innerteltet heller, for full lufting må jo til uansett. Du slipper å pakke ned et halvbløtt innertelt og sette det opp klissbløtt eller frossent. 

E har bare vært ute på tur med innertelt men uten ska prøves til vinteren. Da gjerne i 30 blå og 10 pluss, alt imellom også gjerne så får e et bedre syn på dette med innertelt.

 

Edit: I tillegg kan du ha akkurat den takhøyden du ønsker om du setter opp teltet på en plass med dyp nok snø.

Endret av AmundJS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.