Gå til innhold
  • Bli medlem

På vill tur i teltjungelen


Jod-R

Anbefalte innlegg

Har lest som en galning de siste dagene om telt og prøvd å orientere meg, men det er jaggu meg ikke lett. Har selvfølgelig kommet over Hilleberg/Helsport og diverse andre telt som ser helt kanon bra ut og ville nok ha passet meg godt hvis det ikke var for prisen. Siden jeg fra før av ikke eier telt og annet nødvendig tur utstyr til overnatting ute i naturen så må budsjettet begrenses denne gangen. Tenker da opp til 3000. 

Det må kunne romme 2 personer da jeg vil ha samboeren med meg tur. Det burde jo være så lett som mulig samtidig som det er brukbart. Jeg bor i Tromsø så jeg antar det blir en del turer over tregrensen så det må vel tåle en del vind også (uten at jeg er helt sikker på hvordan vindforholdene er litt oppi høydene da jeg til nå har stort sett gått dagsturer i fin været, men vil være forberedt på det som kan komme).

 

Har sett litt på Marmot Vapor 2p (https://www.fjellsport.no/kampanjer/sove-ute/marmot-vapor-2p-burnt-ochre.html), dette har en vekt på 2,8kg så jeg tenker at det kan være en maks vekt. Vil jo helst ned mot 2kg, men skjønner jo at det blir problematisk på budsjettet jeg er på. 

Har også sett på Salewa Litetrek II (https://xxl.no/salewa-lite-trek-ii-tomannstelt-gra/p/1131941_1_style), som har en vekt på ca 2,5kg hvis jeg skjønt det riktig. Det virker derimot en del mer upraktisk opp imot Vapor. Kanskje noen som har erfaringer med begge telt kan komme med noen erfaringer her.

Er det andre kandidater som jeg burde se på?

Er ikke imot å kjøpe et brukt telt, men sliter litt med hva som er aktuelle kandidater og riktig pris. Så et MSR Hubba Hubba NX som også virket bra, pluss at det var under 2kg. Kom gjerne med forslag på telt som kan kjøpes brukt og ca pris de bruker å gå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir trangt med to pers i Salewa sitt telt. Det er grei plass til en person og en sekk. Det er ikke plass til noe stor sekk i forteltet. 

Sjekk ut Bergans sine telt. Og gå for 3p. Her er det god plass til baggasje også. https://www.outnorth.no/bergans/fjell-3-3-pers-tent?gclid=EAIaIQobChMIybyI66fy4gIVSomyCh3EvQPbEAQYAiABEgJOZvD_BwE#Green

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Jod-R skrev:

Har også sett på Salewa Litetrek II (https://xxl.no/salewa-lite-trek-ii-tomannstelt-gra/p/1131941_1_style), som har en vekt på ca 2,5kg hvis jeg skjønt det riktig. Det virker derimot en del mer upraktisk opp imot Vapor. Kanskje noen som har erfaringer med begge telt kan komme med noen erfaringer her.

Det finnes en lang tråd om Salewa-telt her på forumet. De teltene gikk som en farsott for en tid tilbake da de gir deg veldig mye for pengene. Se her: 

Jeg ville definitivt sett nærmere på de, men som @Gittiamo nevner: Skal du være 2 stk i et telt er  som oftest et 3-manns å foretrekke. 

Sjekk ut Salewa Lite Trek III og Salewa Sierra Leone III. Begge er innenfor ditt budsjett og gir mye for pengene. @Terka vet jeg blant annet har Sierra Leone Pro III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Sierra Leone III. Og Litertrekk er som en romslig og luksuriøs biouvak. 

Dette bilde av Litetrek’en tok vi i går faktisk (jeg tar liten plass i et telt)

EEA80700-90D2-4A31-8293-DB8C460AF066.thumb.jpeg.57b76ecb65bec1335cba8776f854a3ff.jpeg

Og Sierra Leone for et par uker siden med to damer på tur. Den ene mye mer rotete enn den andre 🤪 

 

2F4E7873-C404-42E7-B06C-AA93407DFAA8.thumb.jpeg.80fbb6d3c60b9bb9f07c3ef0103fe981.jpeg

893D50BC-C61F-4ADC-9939-DC17FD82E9C4.thumb.jpeg.0a8542d921fdad6a164bf1d309afcd3e.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salewa Litetrek II er et ok og relativt lett enpersons telt, og som en sovekapsel (beskyttelse mot vær) for to, for vanlig teltliv blir det for lite. Litetrekk III ville jeg antagelig ikke gått for.

Salewa Sierra Leone III har 180 cm bredde på innerteltet og nærmere vertikale endevegger, og to små fortelt. Innertelter er et komfortabelt lite palass for to personer.  PRO versjonen veier halvkiloet mindre (lettere teltduk), og har 10.000 mm vannsøyle på bunnduk vs 5.000 mm vannsøyle på den "normale" versjonen (som mange andre telt også har). Ellers er de nær identiske.

Sierra Leone er er godt tips, jeg ville reflektert litt over behovet for større fortelt siden det er snakk om førstegangskjøp. Det går på komfort, muligheten til å lagre sekk/utstyr i fortelt når det et vått, og å føle seg trygg på fyring og matlaging inne i telt.

En annen ting å tenke litt på ift teltvalg er høyde i innertelt, og telt som skrår mye mot sider eller bakkant, dette spiser mye av bruksarealet og komforten for min del. (Jeg er ikke så høy at det blir et problem ift soving og teltduk mot sovepose, men mer opplevd volum og trivsel inne i teltet.)

Eksempler på overnevnte refleksjoner rundt fordelt og høyde er Rondane Trek 3 Camp til 2799,- på Helsports outlet.

rondane_trek_3_camp_gr_riss_1.jpg.b484240dec6eeef55deb0ce0b64f4011.jpg

vs

Salewa Sierra Leone III til 2631,- hos VPG.20190618_094229.thumb.jpg.a51304edb17757e79908cdda69412799.jpg

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg har sikkert 10 telt og de aller fleste av disse er kjøpt i Helsport sin outlet. Som du sier så er det en jungel med telt å velge mellom. Jeg har holdt meg til Helsport og er fornøyd med dem men andre produsenter har telt som er like bra. I outlet'en har de telt som er omtrent som nye. De har kanskje vært pakket ut for å bli tatt bilde av eller har vært satt opp på en tur. Noen ganger er det helt nye telt du får. Du sparer flere tusenlapper på å kjøpe herfra.

Akkurat nå har Helsport et telt i sin outlet som iallfall er stort nok og innenfor ditt budsjett. Hvis man har bestemt seg for et telt og det ikke finnes i outlet'en så dukker det gjerne opp til slutt hvis man har tid til å vente. https://www.helsport.no/rondane-trek-camp-3-manns-outlet

Tips: Hvis du legger igjen footprinten, så blir det litt mindre å bære.

God tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her og setter pris på det :) 

Ser hva dere skriver om Litetrek II at det kan bli litt vel lite og dermed så faller det ut av listen over aktuelle kandidater. @Thomas E, har lest gjennom den tråden, var der jeg ble obs på teltet. Kanskje jeg er vektlegger vekten for mye, men synes at Sierra Leone versjon blir på grensen for tung, 2p versjon veier 3kg (ikke pro). Hadde håpet på iallefall å holde meg under 3kg.

Nordmarka 2 er notert som et alternativ, var iallefall billig pluss at teltet kommer ifra et solid merke. Ser at vekta klokker inn på 2,65kg. Dette virker noe lite innvending da, spesielt i fotenden. Kan ikke det bli problematisk å få inn to liggeunderlag der? Tenker på iforhold til f.eks. Sierra Leone II som er kvadratisk og er 120 hele veien. For å kommentere lengden på brukerne så er jeg på 180cm og madammen er ~170, dermed så antar jeg at vi ikke vil få problemer angående lengden på noen telt. 

image.png.2f13eb327421f8291038295701d8ab23.png

Følger også med på Helsport sin outlet og ser jo faktisk at de har Fonnfjell superlight 2 der til 4000 som er en overkommelig pris selvom det er litt over budsjettet, men kan være verd det hvis det er et kvalitets telt. 

image.png.8c8d2e63b29cad9ad3366a40570d0236.png

Legger også merke til at ingen har kommentert angående Marmot Vapor 2p, er dette fordi det ikke er noe bra eller en annen grunn? Synes ikke det har vært lett å finne info om det teltet så det er kanskje en indikasjon på at det ikke er helt bra. Det virker også som at de har veldig mange telt som ser nesten helt like ut, men med forskjellige navn. I det minste så virker teltet romslig så noe får man tilbake for vekten på 2,8kg.

image.png.2854c3f3cb0e1a965152a29c8d685ba9.png

 

 

Endret av Jod-R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr i alle fall unna Salewa litetrek III om du skal ha eit telt som kan prestere greit under dei fleste tilhøver. 

Du må til med ein del modifikasjoner, og framleis har du eit telt med nokså store flater mot vinden samme korleis du vrir og vender på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg handlet inn telt, ble et Helsport Reinsfjell Superligt 2. Fikk dette for 4000 kroner inkludert frakt på bruktmarkedet så det ble over budsjettet, men virker som at det tikker alle kriteriene mine. Tenker at det kan være verd det istedet for en billigere halvløsning som man ikke blir helt fornøyd som må selges etter en stund for å kjøpe det man egentlig hadde lyst på hele tiden. Men kjenner på at jeg kom over veldig mange fine telt og det var ikke bare bare å velge noe.

Da er det å finne seg noen liggeunderlag. Ser at bredden er på 120 så da utgår det vel to brede modeller? Det går vel med et bredt og et normalt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jod-R skrev:

Da har jeg handlet inn telt, ble et Helsport Reinsfjell Superligt 2. Fikk dette for 4000 kroner inkludert frakt på bruktmarkedet så det ble over budsjettet, men virker som at det tikker alle kriteriene mine. Tenker at det kan være verd det istedet for en billigere halvløsning som man ikke blir helt fornøyd som må selges etter en stund for å kjøpe det man egentlig hadde lyst på hele tiden. Men kjenner på at jeg kom over veldig mange fine telt og det var ikke bare bare å velge noe.

Da er det å finne seg noen liggeunderlag. Ser at bredden er på 120 så da utgår det vel to brede modeller? Det går vel med et bredt og et normalt?

Gratulerer med godt valg! Det går med ett Exped LW og ett M. To LW blir for trangt. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.