Gå til innhold
  • Bli medlem

Høvik No 41, ventil i pumpehus lekker


YngveKL

Anbefalte innlegg

Hei, min første post så vær snill 😊 Fant en Høvik No 41 i boet etter min far. Testet den i dag og fikk fin fyr i den, men det lekker ut fra pumpehuset. I bunn av pumpehuset sitter det vel kanskje en enveisventil (NRV?) Jeg kan skimte en skrue i bunn (den ligner litt på dysen i utseende). Finnes det verktøy til å få ut denne, og finnes det reservedeler/pakninger etc til disse? Hadde vært kult å få den helt i orden igjen. Den ble brukt av min far og mor på turer (lenge før min tid, jeg er 45), så den har nok ikke vært i gang på i hvertfall 50 år. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, YngveKL skrev:

Hei, min første post så vær snill 😊 Fant en Høvik No 41 i boet etter min far. Testet den i dag og fikk fin fyr i den, men det lekker ut fra pumpehuset. I bunn av pumpehuset sitter det vel kanskje en enveisventil (NRV?) Jeg kan skimte en skrue i bunn (den ligner litt på dysen i utseende). Finnes det verktøy til å få ut denne, og finnes det reservedeler/pakninger etc til disse? Hadde vært kult å få den helt i orden igjen. Den ble brukt av min far og mor på turer (lenge før min tid, jeg er 45), så den har nok ikke vært i gang på i hvertfall 50 år. 😊

Det ligger mye info her på forumet. Sjekk denne Høvik 41 tråd og Denne tråden.

Siden dette er veldig likt Primus (lisensproduserte), så finnes det bra med deler. Finn Hjelmerud som selger deler til primus på finn. Han kan sikkert hjelpe deg. 

En sikkelig rens som @runegutt123 sier løser mye. 

Lykke til og legg gjerne ut et bilde og en tekst når du har fått den til å funke.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar 👍 Har lastet ned bildene fra den utenlandske siden. Det er flere nummer som står listet opp enn det det er bilder av dem, så er det noen som ved om det skal være en pakning rundt selve pumpestanga, altså der denne skrues på tanken? Ser ikke at evt denne får noe særlig anlegg, annet enn den tynne kanten med gjengene på. Det var ingen pakning på min mellom brenner og tanken, men det var tett likevel... Det som ikke var tett var rundt spritskåla, men la en pølse med rockwool der, så lakk kom bare noen dråper. Der skal det vel være en fiberpakning under kanskje... 😊

PS: Går den ledda nøkkelen inn i pumpehuset? Eller må jeg ha en lang rett en?

Endret av YngveKL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være pakning i enden av pumpestangen. Ellers mener jeg flere lager verktøy for å få ut ventilen selv. Jeg får løsnet med en multitoolstang, men det kjennes ikke helt rett ut 🤔

Søk nrv removal tool (for inspirasjon?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verktøy for å ta ut tilbakeslagsventilen kan være en bolt som du filer et spor i, er ikke hjemme så jeg får ikke målt, men mener at det er samme bredde som på leddnøkkelen du nevnte.

Selve ventilen har bly-ring som pakning i enden av gjengene, men her kan du lage en ring av gjengetape.

Ventilen er todelt og kork (senere gummi)- pakningen kan lages av gummien fra en sykkelslange.  Fjæra må kanskje strekkes bittelitt, men da funker det i mange år.

Mye morsommere å reparere enn å kjøpe nytt.  (Men vil du det så tror jeg at dagens Hiker bruker identisk ventil)

 

dsk
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så.... Da har vi fått ut ventilen i pumpehuset 😊 Det løste seg med et kobberrør som jeg klemte litt flat i den ene enden. Regnet med at kobberet gav seg før messingskruen. Men.... er ventilen til å "dele opp" ytterligere? Synes jeg skimter ei fjær inni der 😊

Mvh Yngve

15620777754965679414010005290832.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orka ikke vente til i morgen. Det gikk greit. Ser at det er kork inni den lille "stopperen". Skal jeg pirke ut denne hvis jeg skal erstatte den med gummi fra sykkelslange, eller hvordan gjøres det? Den var jo liten ja.... 😊 Kan vel bruke ei hulltang til å stanse ut gummien kanskje?

15620976089653713294777898915264.jpg

Endret av YngveKL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, klarte ikke vente så jeg fikset det. Nest største hullet på hulltanga laga perfekt størrelse. La først ned 1 skive, men det ble ikke helt tett. La så ned en til, og trykket den godt ned med den som den skal tette mot. Strammet fjæra litt også, og nå klarte jeg hvertfall ikke å blåse igjennom den 😊 Så får vi se etterhvert 😊 Ett spørsmål til: er det noen som vet om det skal være en pakning der hvor brenneren (hele "dingsen") skrues ned i tanken? Eller er det bare kon-tetning? Det så ut som det var tett når jeg prøvekjørte det tidligere, men får høre med ekspertisen her inne 😊

Mvh Yngve

Endret av YngveKL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da har jeg fått testet den, og det virket 👍😊 Men.... det var visst en lekkasje til 😣 Der påfyllingsrøret er loddet på tanken. Bitteliten lekkasje, men det boblet såvidt parafin ut der, det ble vått under brenneren. Den er vel sølvloddet eller noe slikt, så da blir det vel å pensjonere den allerede tenker jeg. Det er nok utenfor min kompetanse å fikse. Synd, men takk for all hjelp 👍😊

Mvh Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.