Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gå noen turer på nordsiden av Hallingskarvet i slutten av Juli. Har tenkt å bruke Raggsteinsdalen som "base".

Er det noen som har noen forslag på "fotogene" turer i dette området?

Har noen f.eks gått fra Raggsteinsdalen til Storekvelvi langs skarvet?

mvh

Tomas

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av rusleape
      Jeg trenger tips til telt og liggeunderlag til familie på fire.

Skal hovedsakelig brukes i nærmiljø, camping og steder som er tilgjengelige med bil To voksne og to barn under 12 år Pris er viktig Helst et stort fortelt Takhøyde tror jeg er viktig
    • Av tomkalsjo
      Hei, 
      Har tenkt en tur fra Finse til området rundt Kyrkjedørsvatni og mot vestsiden av Ynglesnuten sent i August. Er det noen som har tips på steder å telte? 
    • Av Stipica Pavicic
      Kan noen gi meg råd om snøtilstand i begynnelsen av juni i Trollheimen-området.
      Jeg planlegger en tur, og er ikke sikker på at det er en god ide å dra dit tidlig i juni. Jeg har ikke tenkt å bruke noe utstyr til is og snø.

Ruten jeg vil ta er en velkjent SignaTUR Trollheimen (
      (Logg inn for å se skjult innhold)
      )
      Det ville være bra hvis noen kan gi meg råd og/eller sende meg noen bildelinker fra Trollheimen i begynnelsen av juni.

Tusen takk
    • Av Barbara Jahn
      Hei Forum.
      Her spør et nytt medlem om det er noen som har erfaringer med DNT turen med start på  Halne via Stigstuv - Sandhaug - Litlos - Torehytten -Stavali og til Kinsarvik.  DNT sine turbeskrivelser er ikke veldig informative, de sier turen er krevende pga lange dagsetapper. Er det noen som har erfaring med denne turen? Har gått mest i Jotunheimen og Skarveheimen, så Hardangervidda blir nytt. Gleder meg

• Av Marius Engelsen
      I dag er det mandag, dette skulle vert Dag 4 av turen min fra Finse til Haukeliseter. Men når jeg ser på værmeldingen, tenker jeg det er like greit at jeg er kommet hjem. Det er meldt mye dårlig vær, og derfor ble turen kortere enn planlagt.
      —————————————————————
      Dag 1, Fredag: Gikk sørover fra Finse. Mye vind og lav snøfokk, men sol og eventyrlig skiføre med veldig god glid!
      Fant en lun teltplass ved Midtnutevannet, her lå også ett turfølge på 7 personer.
      Stille og rolig natt, litt vind i perioder, men helt magisk stemning!

Dag 2, Lørdag: Våkner vind, men sol og god sikt, og etter frokost gir vinden seg. Det skal begynne å blåse i kveld, så jeg står tidlig opp for å sette teltet nær Krækkja-turisthytte før vinden kommer, jeg tenker at jeg vil ha god tid til å sette opp en skikkelig festning som jeg kan ligge i til uværet er over. Skiføret er fabelaktig og jeg sluker kilometer!

Rett før Krækkja kommer voldsomt kraftig vind. Mye sterkere og tidligere enn meldt. Eneste som er åpent på korona-stengte Krækkja er utedassen. Der er ett gulv man kan sove på i nøden, men da frister teltet mer.

FullSizeRender.mov Jeg bruker lang tid på å grave en grop til teltet og få slått det opp i vind og snøfokk. Jeg må stå på duken mens jeg graver ned snøanker langs teltet for at det ikke skal fly avgårde. Alt man slipper blåser bort på ett blunk. Jeg graver også opp en levegg som delvis pulveriseres av vinden.
      Der og da visste jeg ingenting om at turfølget på 7, som jeg traff dagen før, ble hentet ut av snøscooterpatruljer bare 100 meter fra der jeg lå. Det samme ble ett mindre turfølge rett ved, og personer nær Sandhaug. Men teltet mitt stod, så jeg var trygg og varm, og hadde gluvet på utedassen å evakuere til i verste fall.
      Det ble 16 timer i teltet...

Dag 3, Søndag: Værmeldingen sier at hvis jeg er glad i motvind kan jeg fortsette til Dyranut, en av få hytter som ikke er corona-stengt, og legge meg inn der til tirsdag. Ett lite værvindu gjør det mulig å klare i dag selv om RV7 over vidda er stengt pga. vind, men det frister ikke så mye med hele mandagen å bare se ut hyttevinduet. Onsdag er det meldt takstein i kastene deler av dagen og jeg vil få sterk motvind og tett snøvær i fleisen på Fredag/Lørdag på siste etappen til Haukeliseter. Den delen er også ukvistet og bratt så da må jeg gå nærmest i blinde nedover. Blir jef værfast igjen i det området er alle hyttene corona-steng og det kan bli flere dager i teltet før jeg kan gå videre. For små marginer, synes jeg.

Jeg utsetter resten av turen til en annen gang når været er bedre, og får i stedet en fin etappe ned til Haugastøl-togstasjon med vinden mest i ryggen. Der treffer jeg det ene turfølget som ble reddet ned fra rett der jeg sov i telt i natt. Pulkene deres hadde blitt tatt av vinden og rullet sidelengs mens de gikk (jeg har selfølgelig sørget for at det ikke kan skje med min ). Vindmåler i nærheten viste vindkast på opptil 27 m/s i kastene! Det er full storm det! 😎😎😎

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.