Gå til innhold
  • Bli medlem

Sele för Kelipe som drar och hatar selar?


kimmya

Anbefalte innlegg

Jag har en Kelpietik (ca19kg) som hatar selar. Hon hatar att ha "kläder" på sig i största allmänhet. Halsbandet tycker hon är helt okej. Täcken kan hon tänka sig om vädret är tillräckligt dåligt. Medan hon växte har vi gått igenom 4st selar + en klöv-sele från Hurtta. Hon har hatat allihop. Hon kryper ihop/gömmer sig och ser fruktansvärt olycklig ut när man ska ta på henne selen. Alltså hon är en glad skit och älskar att vara ute, så när selen väl är på är det inga protester! Hon drar gärna mycket i kopplet, oftast mycket målmedvetet rakt fram, oavsett vart jag är på väg. Om hon är lös protesterar hon inte alls  när jag ber henne komma så att jag kan fästa kopplet i selen har inget emot att komma fram så att man kan sätta fast kopplet i selen, när selen väl är på.

Ni i Norge är mycket bättre på selar än vi är här i Sverige. Jag har mest haft hurtta-selar på grund av att de finns överallt. Men jag är inte alls nöjd. Alldeles för mycket material som kan bli blött och kallt, svårt att få bra passform, spännen för att reglera storleken som hamnar så att de skavar osv.

Ja hunden har känslig hud, inte så tjock päls och gillar inte när "kläderna" blir blöta!!

Hon har precis vuxit färdigt och det är dags att skaffa riktig utrustning. Jag vill ha en sele som hon kan dra i. Jag har inte tänkt göra något seriöst drag-arbete utan selen ska användas till långtur etc. Jag vill dock ha en sele där jag kan låta henne dra mig i en uppförsbacke utan att få dåligt samvete eller vara rädd att hon ska skada sig. Kanske ta en längre joggingtur där hon drar lite hela tiden osv. Det ska också funka att använda på långtur (vecka eller mer), eller när man går en mil om dagen i flera dagar i streck, så den får inte skava och måste kunna torka lätt. Hon verkar gilla att dra, är väldigt engagerad och drar precis rakt fram. Jag hoppas att om jag hittar en sele som sitter helt bra kommer hon inte att hata den!

Det bästa vore om samma sele fungerade att ha på henne när hon springer lös, samt att fästa en spårlina i.

Först tänkte jag köpa en nomesele från björkis för de verkar mjuka och har inga metallspännen och annat som kan irritera. Men sen har jag förståtta att de inte är anpassade för att dra med så hög fästpunkt?

Vi åkte till xxl (de har ju norska selar!) och provade lite olika. Dragselarna från Non-stop var för styva och klumpiga tyckte vi. Hon störs av sådant. Spårselen från Non-stop (https://www.hund.se/spårsele-nonstopsvart?gclid=Cj0KCQjw9JzoBRDjARIsAGcdIDWtttH_2WLOnu1slwQUygDZef7dmEf2Nx0uNr9PZ6Z5gi8qGHj5K78aAv2fEALw_wcB ) verkade helt okej, jag var nära att köpa den.

Men sen så blev det istället en cykel/skid-sele från Kennel.
http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produkt/Sele-Cykel-Skid-S-svart/172687.aspx
Den påstods vara ergonomisk för en hund som drar, och den var enkel att justera passformen på. En rem över bröstet med tjock vaddering och en rem under buken, långt ifrån armhålorna. Tyvärr hänger bakre delen och slänger för mycket för att hon ska kunna ha på sig den när hon är lös i skogen.

Jag kan inte hitta så mycket information om denna typ av sele. Vad är det för något egentligen? Är det tryggt att låta henne dra i kopplet med denna?

Jag får ju förutsätta att hon har någon anledning till att ogilla selar och hoppas att jag kommer märka när jag hittar en som verkligen sitter bekvämt genom att hon slutar försöka gömma sig när vi ska sätta på selen..

Vilken sele tycker ni att jag ska skaffa till min lilla prinsessa?

Kan ni tipsa om nån bra guide på internet där man kan lära sig hur selar ska sitta?
(Nej jag vill inte fråga i butik, vi har inga butiker där personalen vet något på riktigt om selar)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig ville ikke gått for verken non stop freemotion selene eller den selen fra Kennel. Freemotion har strikker på sidene som gjør at midtstolpen ofte blir dratt opp i halsen (ikke heldig, da det ofte kan gi pustebesvær på de fleste hunder) + at de blir fort ødelagte (dårlig kvalitet). Selen fra Kennel er ikke noe jeg ville latt de trekke med, det er bedre da med seler som går ned mellom frembeina. Brystreim kan ofte hemme frembeinsbevegelsene. Blir som å gå med et trangt skjørt for deg 😛 

Seler er vanskelig da alle hunder er forskjellige i kroppen, men ser mange med Kelpie er veldig fornøyd med sele fra Zero DC, holdbare gode seler. Du har både en kort(halvnome) modell og en lang (nome) modell. Jeg er veldig fornøyd med de begge to til mine hunder også :) 

Korte modellen
https://dogmania.se/sv/artiklar/zero-dc-shorter-sele-rosa.html

Lange modellen
https://dogmania.se/sv/artiklar/zero-dc-faster-dragsele-bla.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.