Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Orion Extreme ll bistand


Panzer

Anbefalte innlegg

Hei

jeg tror jeg har kommet til et fornuftig valg av telt og det er Exped Orion Extrem 2. 

De har knalltilbud på Fjellsport, men prøver i utgangspunktet å kjøpe brukt om mulig. Funnet et på Finn men selger er usikker på årsmodell. Noen som vet om det er gjort store endringer på teltet siste 3-4 årene så det evnt er dumt å kjøpe brukt? Prisforskjellen er kun 700, men i 2019 er målet mitt å kun kjøpe brukt turutstyr så sant det er hensiktsmessig

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 3-ern, men vil anta dette også gjelder den du ser på.

Stengene og pluggene er byttet på nyere årsmodeller.

Tidligere var det en krok (og en løkke) for å feste dør/innertelt når en rullet opp. Denne er erstattet med en slags klemlås. Likte den gamle varianten bedre. 

Ser også bardunstrammerne er skiftet. Liker den nye varianten med en krok i enden (kan f.eks trekke bardunen rundt en liten busk og hekte kroken tilbake over bardunen igjen). På teltsiden er det en lås (som strammes lett).

Ellers er teltet blitt noe lengre. Vet ikke om dette også gjelder 2en.

Ellers et virkelig godt telt. Veldig fornøyd. Jeg hadde tidligere 13 eller 14 modell. Nå byttet til 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Reinsfjell Pro 3 blir noe stort til mitt bruk. Samt at takhøyden og tørkeloft friser veldig med Orion. og muligheten til å bruke det uten yttertelt, og større fortelt. Så egentlig ganske mange ting

Men ang XXL prisen du opplyser om, er det for Pro 3? Til info veier den 4,2 kg og ikke 3,8 som XXL opplyser..  Ser derimot de har Reinsfjell 3 Sl til 4990 om det er den du mener? Den er til vurdering den også men det er som sagt flere fordeler med Orion kontra Reinsfjell i mitt hode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pettit skrev:

 og muligheten til å bruke det uten yttertelt, 

Nå kjenner ikke jeg Exped teltet, men det ser ut for at teltet har stangkanalene i ytterteltet. Kreves det noe ekstrautstyr for å kun bruke innerteltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 15.21, Pettit skrev:

Takk for svar. Har lurt mye på om jeg skal ha 2 eller 3 også. Har et Reinsfjell 3 i dag men blir jo for stort til 1-2 pers. Derimot ser jeg at Orion 3 er 160 cm bredde. Testet med 3 pers eller bare 1-2?

Har sovet en voksen og to barn i det. Gikk helt fint (noe overlapp på underlag, men ikke mye/ikke plagsomt- ligger selv på et wide-underlag). Tenker at tre voksne blir noe vel intimt 🤔 

Høyden i teltet gir god romfølelse. I sommer var vi samlet to voksne og to barn for lesestund på fjellet. Selvsagt noe trangt, men gikk fint det også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Catoandre90 skrev:

Hva er grunnen til at du går ifra reinsfjell til orion?

Har hatt Reinsfjell 3 Pro innom kort tid og har Orion II Extreme, her er noe av mine vurderinger:

Større og mer brukervennlig fortelt på Orion. Større bredde i Orion (2P vs 2P), man får inn 2 LW liggeunderlag fra Exped. Større takhøyde i Orion.

20190618_214817.thumb.jpg.673d562b10ae79d2195053e45b7d998d.jpg

Brattere vegger gir bedre volum innvendig og brukervennlig gulvflate i innertelt selv om Reinsfjell har større lengde.

20190618_121319.thumb.jpg.bf1969db427ad299f012141e3ff9b06e.jpg

Reinsfjell har yttertelt som går helt ned til bakken på alle sider, det kan være en fordel, spesielt på snø/vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, esphojo skrev:

Har sovet en voksen og to barn i det. Gikk helt fint (noe overlapp på underlag, men ikke mye/ikke plagsomt- ligger selv på et wide-underlag). Tenker at tre voksne blir noe vel intimt 🤔 

Høyden i teltet gir god romfølelse. I sommer var vi samlet to voksne og to barn for lesestund på fjellet. Selvsagt noe trangt, men gikk fint det også 😊

To voksne og tre barn slulle det stå der*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Terka skrev:

Har hatt Reinsfjell 3 Pro innom kort tid og har Orion II Extreme, her er noe av mine vurderinger:

Større og mer brukervennlig fortelt på Orion. Større bredde i Orion (2P vs 2P), man får inn 2 LW liggeunderlag fra Exped. Større takhøyde i Orion.

20190618_214817.thumb.jpg.673d562b10ae79d2195053e45b7d998d.jpg

Brattere vegger gir bedre volum innvendig og brukervennlig gulvflate i innertelt selv om Reinsfjell har større lengde.

20190618_121319.thumb.jpg.bf1969db427ad299f012141e3ff9b06e.jpg

Reinsfjell har yttertelt som går helt ned til bakken på alle sider, det kan være en fordel, spesielt på snø/vinter.

Bra innspill og mye av samme vurderinger som meg. Ang at yttertelt ikke går helt ned og kan bli dumt med snø har jeg tenkt på det og vurdert det til en ok ting å leve med. Blir nok ikke så mange turer på vinteren og vinteren som var nå brukte jeg hengekøye og våkna jevnt dekket med snø som hadde blåst seg under tarpen så blir nok ikke værre enn det 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pettit skrev:

Syns Reinsfjell Pro 3 blir noe stort til mitt bruk. Samt at takhøyden og tørkeloft friser veldig med Orion. og muligheten til å bruke det uten yttertelt, og større fortelt. Så egentlig ganske mange ting

Men ang XXL prisen du opplyser om, er det for Pro 3? Til info veier den 4,2 kg og ikke 3,8 som XXL opplyser..  Ser derimot de har Reinsfjell 3 Sl til 4990 om det er den du mener? Den er til vurdering den også men det er som sagt flere fordeler med Orion kontra Reinsfjell i mitt hode

Er helt enig med deg. Har sett exped 2p oppslått og den takhøyden var fantastisk. Også at det er med tørkeloft er jo ett stort pluss.

Det var reinsfjell 3p superlight jeg mente ja. Er jo mye samme prisen som exped på tilbud..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Terka skrev:

Har hatt Reinsfjell 3 Pro innom kort tid og har Orion II Extreme, her er noe av mine vurderinger:

Større og mer brukervennlig fortelt på Orion. Større bredde i Orion (2P vs 2P), man får inn 2 LW liggeunderlag fra Exped. Større takhøyde i Orion.

20190618_214817.thumb.jpg.673d562b10ae79d2195053e45b7d998d.jpg

Brattere vegger gir bedre volum innvendig og brukervennlig gulvflate i innertelt selv om Reinsfjell har større lengde.

20190618_121319.thumb.jpg.bf1969db427ad299f012141e3ff9b06e.jpg

Reinsfjell har yttertelt som går helt ned til bakken på alle sider, det kan være en fordel, spesielt på snø/vinter.

Etter dette svaret, så er jeg nå sikker på at jeg har valgt rett telt. Takk for innspill og lån av tråd:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da er Extreme 2 i hus og slått opp... Førsteinntrykk er følgende:

  • Føles lett samt snedig pakkpose
  • Lett å slå opp, under 5 min i trang stue
  • enorme fortelt med smarte løsninger
  • digg med god takhøyde og tørkeloft innvendig
  • Innertelt føltes noe trangt både i bredde og lengde

Lukter at jeg må bestille Extreme 3 og se på den og heller ta med den ekstra vekten på tur for litt mer romslig følelse. tror det blir trangt med 2 pers i Extreme2.

Ellers virker Exped teltene mer gjennomført og mer praktisk en Helsport sine etter min mening. Har dog et Reinsfjell 3 SL på vei også så visen er ikke slutt enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Pettit said:

Lukter at jeg må bestille Extreme 3 og se på den og heller ta med den ekstra vekten på tur for litt mer romslig følelse. tror det blir trangt med 2 pers i Extreme2.

:)

2 personer i et 2-persons telt er alltid trangt :-) . I hvert fall på langtur med flere overnattinger. Men det hjelper litt med slike telt som Orion der man ligger på tvers og har hver sin inngang og hvert sitt fortelt. Takhøyden gir luksuskomfort, og sammen med de forholdsvis bratte veggene føles teltet mer romslig enn det kanskje er. Det er et flott telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2019 den 22.02, Terka skrev:

Har hatt Reinsfjell 3 Pro innom kort tid og har Orion II Extreme, her er noe av mine vurderinger:

Større og mer brukervennlig fortelt på Orion. Større bredde i Orion (2P vs 2P), man får inn 2 LW liggeunderlag fra Exped. Større takhøyde i Orion.

20190618_214817.thumb.jpg.673d562b10ae79d2195053e45b7d998d.jpg

Brattere vegger gir bedre volum innvendig og brukervennlig gulvflate i innertelt selv om Reinsfjell har større lengde.

20190618_121319.thumb.jpg.bf1969db427ad299f012141e3ff9b06e.jpg

Reinsfjell har yttertelt som går helt ned til bakken på alle sider, det kan være en fordel, spesielt på snø/vinter.

Bør kanskje nevne, for etterretlighetens skyld at reinsfjell 3 pro er høyere enn reinsfjell 2 pro?

 

size---reinsfjell-trek-3-0.png.smallimage.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Prebb skrev:

Bør kanskje nevne, for etterretlighetens skyld at reinsfjell 3 pro er høyere enn reinsfjell 2 pro?

size---reinsfjell-trek-3-0.png.smallimage.jpg

Jepp. Her med Reinsfjell 3 Pro, Reinsfjell 2 Pro, og Orion II Extreme.

20190621_230303.thumb.jpg.80b76913b6bc51ef51a82c45504b4761.jpg

 

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Klar over det. Stussa veldig når jeg la ut bamse underlaget mitt i Orion i går. Hodet mitt toucha kanten i hodeenden og når jeg strakk tærne toucha de i andre enden. Jeg er 186 cm så latterlige mål som er oppgitt og det irriterer meg. Hvordan oppfatter du ditt Orion 2 innvendig @Terka ?

Så på Exped 9LW underlaget mitt og dun vinterpose hadde jeg jo sparka gjennom teltet. 

Det irriterende her er at jeg syns dette var det optimale teltet med gode løsninger på stort sett alt.. perfekt høyde, store gode fortelt, poser til barduner, opplevd kvalitet fra a-å, «tak» over når du åpner dørene, tørkeloft med mer. Da må jeg tilbake å begynne å lete. Ender sikkert opp med et Hilleberg til dobbel pris 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeg oppfatter det som bra innvendig @Pettit, men allt avhenger dine betingelser, preferanser og bruksmønster.

Jeg er 175 cm høy noe som gir god margin på teltets lengde. Dette er ett av ulike 2P telt jeg synes det faktisk er komfortabelt plass til 2 personer i mtp bredde/høyde og gode fortelt, mange andre synes jeg blir for små/trange. (F.eks telt som Helelsport Ringstind og Hilleberg Akto/Enan er uaktuelle telt for meg ut fra mine prefranser.)

52 minutter siden, Pettit skrev:

Ja. Klar over det. Stussa veldig når jeg la ut bamse underlaget mitt i Orion i går. Hodet mitt toucha kanten i hodeenden og når jeg strakk tærne toucha de i andre enden. Jeg er 186 cm så latterlige mål som er oppgitt og det irriterer meg.

Testa du teltet slått opp ute og plugga ned eller bare "frittstående" innendørs? Sistnevnte kan i mange tilfeller gi opplevd kortere lengde/bredde på innertelt.

 

Noen bilder av Orion fra mitt bruk:

22894539_10155691179502464_3017344293849930225_n.jpg.895f7e62f103064a4b1d83dd4c0c1869.jpg

FB_IMG_1544949128049.jpg.766d3a1ee5087d554b05c8d6b1653f32.jpg34859476_10156288930612464_2659933543458668544_o.thumb.jpg.50ba5d56902c1859eef09310044c55af.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pettit said:

Ja. Klar over det. Stussa veldig når jeg la ut bamse underlaget mitt i Orion i går. Hodet mitt toucha kanten i hodeenden og når jeg strakk tærne toucha de i andre enden. Jeg er 186 cm så latterlige mål som er oppgitt og det irriterer meg.

Jeg er 1 cm høyere (og lengre) enn deg, og har tilbragt en del netter i Orion. Jeg har absolutt ikke samme opplevelsen av liggelengde som du beskriver, det har aldri vært noe problem. For meg er lengden mer enn god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 20.01, Pettit skrev:

 

Orion 3 er 15 cm lengre innvendig, om du tenker det kan løse utfordringen. Ellers er jeg noen få cm høyere og hatt tilsvarende runder mtp liggelengde. Tror også det er forskjellig teskel for dette.

 

Selv har jeg endt opp med at Orion er et romslig telt, sammen med bla Reinsfjell og Spitsbergen fra Helsport. Bratte kuppeltelt og tunneltelt med rette innervegger mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Pettit skrev:

Hvor stor diff på oppgitte mål og virkelighet kan jeg forvente i innertelt? Under 120 cm bredt og får akkurat presset ned en 200 cm tommestokk i lengderetning..

Oppgitt mål er 215 x 125 cm

Hvis teltet er selvstående på et hardt flatt gulv uten noen plugger/barduner som spenner det ut og ned, blir ytterteltet litt for høyt og smalt. Da blir innerteltet løftet opp, og deler av det som skal være gulv, blir vegg :) Du kan se det på at de sydde gulvhjørnene henger høyt over bakken. Når du spenner ut teltet nederst med plugger, drar du som en konsekvens ned høyden på stangbuene - da senkes innerteltet, og mer av det som skal være gulv, blir faktisk gulv (og det er det jo plass til når ytterteltet er spent ut nederst) :) 

Hvis innerteltet henger 5 cm for høyt, kan dette "stjele" 5 cm rundt hele ytterkanten av gulvet, altså 10 cm bredde og 10 cm lengde - hvilket vil si at man har igjen 205 cm x 115 cm :huh:

Setter du opp innerteltet alene, vil du se bedre hvor stort gulvarealet faktisk kan bli - da er der intet separat yttertelt som kan løfte det for høyt over bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.