Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av stangkjøp så fort som mulig


Christian J.

Anbefalte innlegg

Hei. Ny her på forumet og dette er første post.

 

Jeg bor et sted hvor de omtrent ikke har salg av stenger osv så må bestille og får dermed ikke testet det ut. Men skal bestille stang, og gjerne i kveld

Valget faller på enten en Fenwick Aetos 2-12 eller 6-24 eller en Westin W4 light spin. Noen som har erfaringer eller tanker om disse?

 

Begge stengene er på tilbud.  Søker en stang som skal være turkamerat på Vestlandet. 2-12g er vel egentlig best, men siden jeg ikke har fått ørret over kiloen i vann, så er dette noe jeg kommer til å bruke mye tid på i sommer til å gjennomføre. Har grei nok erfaring med fiske i hav osv, men dveles virkelig rundt kastevekt til vann. Gramjegeren til ha det minste, fiskeren vil forberede seg på den store sjeldne ørreten.. Har dog bare hørt at 2-15g stenger sliter litt med å kjøre større fisk om man er så heldig.

 

Sikkert utallige tråder om lignende, og tro meg, jeg har lest mange av dem, men tenkte likevel å spørre. 

Regner med å bruke en 1000 snelle.

 

Endret post, skrev feil på kastevekt.

Endret av Christian J.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du kjøper en 2-12 eller 3-15 så er stangas konstruksjon og materialene den er lagd av mer viktig :)
Jo lengre stenger jo bedre å kjøre stor fisk på med tynn senè (om aksjonen er tilpasset)
Begge stengene du linker til er veldig gode så hadde selv sliti med å velge.
Men hadde nok valgt Westin stanga mtp. at den er lenger.
Men har 2 stk. Fenwick selv og er knallfornøy med de :)

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Ja føler at jeg egentlig ikke kan velge feil her. Liker også lengde på stanga, men vet virkelig ikke mtp kastevekt. 

 

Hvis begge stengene var like lange, ville du valgt en 6-24g eller en 3-15g? Tror 6-24 vil være bedre med tanke på dupp og også i tilfeller med vind (noe det er mye av her) hvor jeg må fiske med noe tyngre uansett.

Finner lite erfaringer på nett om westin, men finner mange varme anbefalinger om aetos

 

Endret av Christian J.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt en del ørret helt opp til 1700 gram på 6-7 fots stenger med 2-13g kastevekt. Det er utrolig mye mer artig med lett utstyr når storfisken biter på. Velg så lett stang som mulig i forhold til hva du har tenkt til å kaste.

En av de bedre opplevelsene var nok med en gammel Fenwick stang jeg fikk av bestefar. 

P1020378.thumb.JPG.47265c278e2f0c5df2a7657f708007b5.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig imponerende Anders! Hvor lang tid brukte du på å hale den i land på slikt utstyr?

 

Kom på at den kommer til å bli brukt en del i kano og kajakk, så tror faktisk det blir 8 fot.

Men ser Aetosen i 8 fot kommer i både 2-12 og 4-22 i kastevekt. Veier disse stengene like mye så det er aksjonen som gjør forskjellen på kastevekt?

Endret av Christian J.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christian J. skrev:

Hvis begge stengene var like lange, ville du valgt en 6-24g eller en 3-15g?

 

Jeg ville nok valgt den 3-15g. Jeg bruker selv en 9 fots Speedmaster stang på 3-14g når jeg trenger å kaste til andre siden av vannet, eller hvis det blåser mye. Men for det meste blir en 6 fots ul stang med 0,5-3,5g kastevekt brukt. Da er det virkelig morsomt å kjøre fisk selv om den ikke er over kiloen. Helt enig med det Anders sier i posten sin over her 😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å lage noen pissekonkuranse men jeg har fått karpe på 5,2 kg på en 5-20 grams Shimano stang. Og det er mer trøkk i karper enn det det er i ørret gitt !
Jeg vil heller ha en 3-15 gr. stang med en Shimano Stella i str.2500 enn en 5-25 gr. stang med en møkkasnelle i str.4000 :)
Så til alle som tror at snella bare er til å oppvevare sena på så er svaret: NOPE

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Christian J. skrev:

Jeg trenger virkelig noen år ved vannet for å bli med i en pissekonkuranse med dere...

Kjøpte 8 fot 2-12, ettersom jeg husker alt stresset med lang stang i kano og kajakk veldig godt enda.

Takker for hjelpen. 

Tror det er et godt valg :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Christian J. skrev:

Rimelig imponerende Anders! Hvor lang tid brukte du på å hale den i land på slikt utstyr?

 

Kom på at den kommer til å bli brukt en del i kano og kajakk, så tror faktisk det blir 8 fot.

Men ser Aetosen i 8 fot kommer i både 2-12 og 4-22 i kastevekt. Veier disse stengene like mye så det er aksjonen som gjør forskjellen på kastevekt?

Jeg husker ikke eksakt, men det tok jo litt tid. Den årlige turen i Femundsmarka er til førstkommende tirsdag så da kan jeg jo ta tiden 😎

  • Liker 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Christian J. skrev (På 14.6.2019 den 23.32):

Jeg trenger virkelig noen år ved vannet for å bli med i en pissekonkuranse med dere...

Kjøpte 8 fot 2-12, ettersom jeg husker alt stresset med lang stang i kano og kajakk veldig godt enda.

Takker for hjelpen. 

Hvordan stanga vært siden du kjøpte den, fornøyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.