Gå til innhold
  • Bli medlem

Marmot vapor 2p vs Urberg 2-person dome


Susi

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er det noen som har erfaring med noen av disse teltene? Evt kan se på spesifikasjonene og bildene om hva som er forskjellen. Har prøvd å lese men blir ikke helt klok på det.

Tenker at marmot teltet muligens er noe bedre siden det er i en helt annen prisklasse, men noen ganger så er det jo merke man betaler for og ikke nødvendigvis kvaliteten .. :) 

Jeg har allerede et vintertelt så «dette» teltet kommer til å bli brukt på vår, sommer og høst uten snø.

https://www.outnorth.no/urberg/2-person-dome-tent-g3?gclid=EAIaIQobChMInMSsjKHl4gIVFqaaCh1HcA1EEAQYAyABEgKdZvD_BwE#WindsorWine

 

https://www.fjellsport.no/marmot-vapor-2p-burnt-ochre.html?q=Vapor%202p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan uttale meg om Marmot Vapor 4P, og det er ett knalltelt til sin bruk. Altså med 1-2 voksne og to barn, så det er ganske gigantisk i forhold til 2 manns.

Opplevd kvalitet er høy. Det står stramt og har gode DAC-stenger. Det er tett og robust, ingen glidelåser som klirrer, lett å sette opp (ytterduk over til slutt). Trenger ikke å være redd for at ungene skal ødelegge noe ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke teltene du linker til, men helt generelt syns jeg ventil i yttertelt sitter for høyt plassert, særlig på Urbergteltet. Om vind med regn kommer inn fra denne siden vil jeg tro vannet presses videre inn på den relativt flate duken og da får du det inn omtrent midt i teltet.

 På teltet fra Marmot ser det ut til at ventil sitter litt lavere/ skrår mer. Den har glidelåslukking av ventilen, men syns sømmen i nedkant er litt voldsom og ser for meg at det vil bli stående vann i overkant av sømmen som kanskje er et mulig lekkasjested om været er utfordrene.

Visst valget er kun mellom disse 2 ville jeg valgt Marmot selv om det er dyrere. Ser ut til å ha tekniske løsninger Urbergteltet mangler og det er også lettere.

Som godværstelt funker sikkert begge to godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med mitt Vapor 2. Det er primært brukt som solotelt sommerstid på Hardangervidda de siste årene. Har tålt alt av vind og regn jeg har fått der. Det skal være med i sommer også.

God plass i innerteltet, både lengde og bredde.

Kunne kanskje ønsket meg litt større fortelt og et par bardunfester ekstra. 

Men et kjempetelt til bra pris.

 

 

Endret av Gazza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2019 at 2:40 PM, Gazza said:

Veldig fornøyd med mitt Vapor 2. Det er primært brukt som solotelt sommerstid på Hardangervidda de siste årene. Har tålt alt av vind og regn jeg har fått der. Det skal være med i sommer også.

God plass i innerteltet, både lengde og bredde.

Kunne kanskje ønsket meg litt større fortelt og et par bardunfester ekstra. 

Men et kjempetelt til bra pris.

 

 

 

Hvor mye veier teltet ferdig pakket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier ca 2,7 på min enkle og sannsynligvis unøyaktige fiskevekt. Det er inkl alt ( t.o.m ekstra plugger)  Husker at det fulgte kun med 6 plugger, så du må ha minimum 4 ekstra til barduner. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du veide, prøver å finne fram i jungelen av telt og synes ofte det er vanskelig å et korrekt tall på hva et telt veier. Synes ofte at produsenter oppgir noe vel optimistiske tall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vapor 3p i hus i går. Der er oppgitt vekt på flere nettbutikker 2740g. Vekten på min kjøkkenvekt var 3380g! Det syntes jeg var i overkant stort avvik, og får meg til å undres hva de egentlig har oppgitt vekta på. Slo opp teltet og ble noe mer positiv til det da, men allikevel skuffet over vekta. Sett bort i fra dét virker det som et stort, fint telt som antakelig tåler endel vind hvis man tar i bruk alle bardunene (men da må man supplere med flere plugger). Merk at dette kun er førsteintrykk etter et kjapt oppsett i hagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, kajakkpadler1 skrev:

Jeg fikk vapor 3p i hus i går. Der er oppgitt vekt på flere nettbutikker 2740g. Vekten på min kjøkkenvekt var 3380g! Det syntes jeg var i overkant stort avvik, og får meg til å undres hva de egentlig har oppgitt vekta på. Slo opp teltet og ble noe mer positiv til det da, men allikevel skuffet over vekta. Sett bort i fra dét virker det som et stort, fint telt som antakelig tåler endel vind hvis man tar i bruk alle bardunene (men da må man supplere med flere plugger). Merk at dette kun er førsteintrykk etter et kjapt oppsett i hagen. 

Vekten er vel inkludert innertelt, yttertelt og stenger - det er alt.

Det er så latterlig at det er til å begynne å grine av. Hvorfor ikke bare være ærlig å oppgi vekt på alt, eller seperate deler.

Mitt 4p veier 4,6 kilo tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Vekten er vel inkludert innertelt, yttertelt og stenger - det er alt.

Det som er litt rart er at på etiketten på teltposen står det "min weight 3120, max weight 3310". Lurer litt på om vekta oppgitt i nettbutikken (2740) kan være på bare innerteltet? Har ikke sjekket dette, men teltet kan jo brukes uten yttertelt/rainfly...Uansett veldig misvisende i disse gramjegertider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kajakkpadler1 skrev:

Det som er litt rart er at på etiketten på teltposen står det "min weight 3120, max weight 3310". Lurer litt på om vekta oppgitt i nettbutikken (2740) kan være på bare innerteltet? Har ikke sjekket dette, men teltet kan jo brukes uten yttertelt/rainfly...Uansett veldig misvisende i disse gramjegertider...

De må ha skrevet feil?. Sikkert ikke noe problem å levere tilbake, hvis dette er utslagsgivende for valget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

De må ha skrevet feil?.

Den samme vekta står på flere nettbutikker. På oslo sportslager står det at det gjelder telt og stenger, og at totalvekta med alt som følger med er 3020g.

7 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Sikkert ikke noe problem å levere tilbake, hvis dette er utslagsgivende for valget ditt

Neida, har sjekket med butikken at jeg kunne slå det opp og allikevel levere tilbake. "Problemet" er bare at det virket som et flott telt til den prisen, så jeg heller mot å beholde det. (FOR noen problemer vi har...;-)). Beklager evt avsporing!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Superfornøyd med mitt Urberg Dome 2 2018 modell. 😃 Har campet ute vinterstid uten problemer i tett snø(dog under tregrensen) 😃 Campet ved glitterheim i snøvær i Juli med ganske ekstrem vind nå nylig og det gikk utmerket det også! Ble en del is på utsiden av ytterdeltet da men det var jo bare å raspe vekk om morraen :P. Som med alle telt er det viktigste at man bardunderer godt.

I tillegg er innerteltet for det meste polyester med kun mesh øverst (og i dørene hvis man ønsker, dobbel glidelås så man kan velge), så man får en "double-wall" som isolerer svært godt! Har aldri hatt problemer med kondens :) 100% vanntett og vindtett. (Blir badstue i direkte sol dog, så ville gått for et telt med mye mer mesh om jeg skulle bruke det som et rent sommertelt!

Bildet fra påsken da jeg tok Langfredag på trytetjønnknatten i åmli 😃

Jeg tror det er umulig å få et bedre "skandinavisk" telt til 1200 kroner. Forteltene duger greit også, ett til bagasje og ett til matlaging pleier jeg å kjøre :).

Såklart, ville nok ikke brukt dette over tregrensa vinterstid ;) Men har brukt det mye på bykleheiene nå i det siste i god vind og det står fjellstøtt :)

Funfact: Har til og med hatt det i vaskemaskinen på 90 grader og det fungerte like bra etterpå! 😛  (Men tror ikke jeg tar sjansen på det igjen! Sølte bare en del kakao og middag ved en tur :P )

20190418_200120.jpg

20190419_121610.jpg

Endret av Kjetil Aleksander
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.