Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva i alle dager feiler det Ringstind Superlight?


torbjornhb

Anbefalte innlegg

Okay.

Det var i hvert fall en god clickbait overskrift. I går fikk jeg det nye Ringstind Superlight 2 teltet og slo det opp umiddelbart. Det som overrasket, og skuffet, var at det ikke fantes noen festepunkter fra bunnduken og ut til ytterteltet. Med andre ord så ble innerteltet veldig slapt og hengende ned.

Er det noe jeg har gjort riv ruskende galt, eller er det faktisk konstruksjonen som gjør det? 

Venter på at Reinsfjell Superlight 3 skal komme i posten, og det ser ut til at jeg ender opp med dette for tredje gang. Ingen av gangene tidligere har jeg faktisk begynt å bruke det før jeg solgte det, men nå må jeg virkelig komme meg på telttur 🙂

 

PS: Enormt mye mer lettvint å slå opp kuppeltelt i stua sammenlignet med tunneltelt ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
39 minutes ago, torbjornhb said:

Inne, men jeg kan love deg at det ble bardunert rimelig heftig til ulike møbler, så det skulle ikke ha noe å si. 

Ville uansett forsøkt å slå det opp ute, fullt bardunert før du tar en endelig avgjørelse. Har selv opplevd at mitt Soulo føles mindre tight inne enn hva det blir oppsatt ute, fullt bardunert (og dette er jo et kuppeltelt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som en produksjonsfeil at det ikke er forbindelse mellom innerteltets bunn/hjørne og ytterteltets pluggfeste. Men legg ut et bilde av "mangelen" og det vil lett kunne vise forskjellen mellom ditt telt og andres telt av samme merke og type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du montert dette riktig? Alle de tre Ringstind teltene jeg har ble levert med inner- og ytterteltet pakket hver for seg. Monteringen var veldig grei, du begynner i det hjørne hvor du har det rød merke. Innerteltet er festet i taket ved fotenden og i taket ved stangkanalen og nede ved bakken har jeg fire hjørnefester. Det kan være en produksjonsfeil. Send bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, torbjornhb skrev:

 Det som overrasket, og skuffet, var at det ikke fantes noen festepunkter fra bunnduken og ut til ytterteltet. Med andre ord så ble innerteltet veldig slapt og hengende ned.

Mener du i de 4 "ytterhjørnene" og hodeende, på langsidene ved stanga, eller annet?

20190612_141025.thumb.jpg.eae229cfaf444c62ce10f0ea3d204aaa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Mener du i de 4 "ytterhjørnene" og hodeende, på langsidene ved stanga, eller annet?

20190612_141025.thumb.jpg.eae229cfaf444c62ce10f0ea3d204aaa.jpg

Det er festepunkter i ytterhjørnene, men ikke et eneste ett på hele langsiden. Det fører til at innerduken blir hengende ganske slapt inne i selve teltet. Har strammet bardunene så mye det lar seg gjøre, men det blir ikke optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, torbjornhb said:

Det er festepunkter i ytterhjørnene, men ikke et eneste ett på hele langsiden. Det fører til at innerduken blir hengende ganske slapt inne i selve teltet. Har strammet bardunene så mye det lar seg gjøre, men det blir ikke optimalt.

Ta kontakt med Helsport. Hvis det er en feil skal det nok være en lett sak å få det byttet. Evt. bare returnér til butikken du kjøpte fra og be om å få et nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, torbjornhb skrev:

Det er festepunkter i ytterhjørnene, men ikke et eneste ett på hele langsiden. Det fører til at innerduken blir hengende ganske slapt inne i selve teltet. Har strammet bardunene så mye det lar seg gjøre, men det blir ikke optimalt.

Slå opp teltet skikkelig med alle plugger. Det er ikke vanlig med festepunkter på langsidene på små telt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, torbjornhb skrev:

Det er festepunkter i ytterhjørnene, men ikke et eneste ett på hele langsiden. Det fører til at innerduken blir hengende ganske slapt inne i selve teltet. Har strammet bardunene så mye det lar seg gjøre, men det blir ikke optimalt.

Usikker på hva du mener når du sier at det ikke er et eneste festepunkt på langsiden, mener du i taket? Konstruksjonen av Ringstind teltene er slik at innertelt er hengt opp i stangbøylen og i overkant ved fotenden dette gir et ganske langt spenn. Ikke ulik den konstruksjonen du finner hos Hilleberg Akto og Enan samt Fjellreven Abisko light 1. Det er ikke noen fester i taket mellom disse punktene. På Ringstind med en inngang er det to fester av innerteltet på stangbuen ned mot bakken. På inngangssiden er det naturlig nok ingen tilsvarende fester. Du kan sjekke avstanden mellom innerteltet og feste i overkanten ved fotenden. Kanskje du kan justere noe her. Ta også en telefon til Helsport, de er greie å snakke med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo det jeg var skuffet over på den nye modellen. Langsidene er et problem også på forrige modell. Mange av oss har derfor gjort modifikasjon selv å festet på ekstra barduner på begge lang og kortsidene. 

Det finnes egen tråd her på dette men fant den ikke i farta.

litt håpløst at helsport ikke har rettet opp i dette kjente problemet på de nye modellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 17.58, torbjornhb skrev:

Jeg må hjem å slå opp dette på nytt 🙂.

B376A9BE-7C2F-4C28-8144-6018371A86C6.thumb.jpeg.4055f1a30bca622c6cf20addf57c1aee.jpeg

Sjekk at snora her er riktig, den justerer høyden på hele teltet og innerteltet. Er denne for slakk, blir hele teltet slakt. Men 1,5 meter med duk, vil alltid sagge litt.

75C9336E-1FFA-4B65-A93B-D1195665EB06.thumb.jpeg.c1f7a2ac31e128dda10d5be3fa0e7a3c.jpeg

Tok dette bilde på camp villmark hos Helsport sin stand, og det hang også litt i innerteltet. 

Ta gjerne noen bilder og legg ut, og si hva du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Endast 2 nackdelar med detta tält

-Glatt silikonbehandlat innergolv friction får ökas på liggunderlaget

-om man sätter upp tältet i stark vind med låga sidan motvinden kan yttertältet komma mot innerduk ev extra lina med lösa klämmor på reserv alt sätta med höga sidan mot vinden fast att detta käns fel men klarar 10-15 ms utan att gå sönder.

Övrigt är justering av band och linor de kan ju vara lite olika på vem som packar och justerar.

Lägg en engångs typ biltema under och sätt upp ute i lite blåst under tiden för öppet köp tid,

vill du ha bättre tält så blir det mkt dyrare(HB) men om du ej anv det mkt så duger detta utmärkt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett dette teltet oppslått i butikk, og nettopp dette la jeg merke til.
Ytterduken henger på midten og tar borti innerduken. Og innerduken var også slapp ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sovet i Ringstind SL 2 2019 modell sommer og vinter, også i sterk vind på padletur. Ingen andre telt jeg har prøvd har vært like lett å få helt stramt, som dette.

Har eller har hatt bl.a.: Reinsfjell SL 2 og 3, Exped Orion Extreme II, Helsport Spitsbergen Pro 3 Camp, Naturehike Star River 2. Har også prøvd en del andre telt. Solgte Ringstind pga. lav sittehøyde, byttet til Naturehike Star River 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsakencowboy skrev (13 minutter siden):

Har sovet i Ringstind SL 2 2019 modell sommer og vinter, også i sterk vind på padletur. Ingen andre telt jeg har prøvd har vært like lett å få helt stramt, som dette.

Har eller har hatt bl.a.: Reinsfjell SL 2 og 3, Exped Orion Extreme II, Helsport Spitsbergen Pro 3 Camp, Naturehike Star River 2. Har også prøvd en del andre telt. Solgte Ringstind pga. lav sittehøyde, byttet til Naturehike Star River 2.

Jeg byttet også ut Ringstind SL 2 (2019) pga lav takhøyde. Ellers enig at det er enkelt å sette opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.