Gå til innhold
  • Bli medlem

Yttertelt først eller innertelt først


Panzer

Anbefalte innlegg

Har kun hatt Helsport telt og der har jeg alltid hatt innerteltet festet i ytterteltet så alt settes kjapt opp. 

Nå er mitt Reinsfjell Pro 3 borte og jeg skal jeg skal ha noe nytt. 

Ser på type Exped Orion 2/3. 

Men ser at en del telt så slås innerteltet opp først og så legges ytterteltet på etterpå. I mitt hode virker dette fryktelig klønete og lite praktisk om det blåser/regner/snør under oppsett men det er jo mange anerkjente produsenter og bøttevis av modeller basert på denne typen. Er det så klønete som jeg ser for meg og er det mange håpløse produsenter der ute eller er det noen gode argumenter og fordeler med å nettopp sette opp innertelt og så tre på yttertelt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det koker vel i bunn og grunn ned til smak og behag. Særlig amerikanske produsenter har en forkjærlighet for innertelt først. Jeg har hatt telt med begge løsninger og må vel vedkjenne at jeg foretrekker å sette opp yttertelt først, men det spiller egentlig ingen stor rolle. Når jeg tenker etter er det ikke så mange ganger i løpet av et år jeg setter opp teltet i regnvær, men de gangen jeg gjør det er det veldig behagelig å kunne trekke inn i et tørt innerteltet og slippe å tørke av det først..

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par telt hvor innertelt settes opp først. Jeg synes det fungerer fint. Mine er kuppeltelt og den løsningen gir godt spenn i innertelt kontra tunneltelt jeg har hatt hvor innertelt sagger klart mer. En annen ting er at jeg kan bruke inntertelt som myggtelt uten ytterduk, under tarp etc. Siden det er selvsstående så kan jeg montere det og så flytte det litt rundt så jeg får best mulig grunn under teltet før jeg plugger det. Synes det går rimelig kjapt og sette opp slike. En kompis har Ringstind og vi er stort sett likt ferdig med både med å sette opp og pakke ned telt på tur.
Ved nedbør har jeg ekstra bunn som gjør at jeg kan slå opp yttertelt først. Kan også brukes i innsektfri sesong for å spare vekt,.
Tror det blir litt smak og behag ja, jeg trives hvertfall godt med slike "amerikanske" telt på tur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt klart raskere når man kan sette opp både innertelt og yttertelt i en operasjon. 
På Hilleberg og Helsport sine telt (helt sikkert det samme på andre skandinaviske produsenter også) kan man dessuten beholde innerteltet tørt både når man setter opp og tar ned teltet, det synes jeg er en stor fordel, ikke minst når man er på en flere dagers tur, og det bøtter ned med regn. Jeg har nytt godt av det på mange turer når værgudene ikke har vært på min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har hatt et telt i flere år der man slår opp innerteltet først, og har aldri opplevd det som noe problem i praksis. 
Det er utrolig deilig på varme myggrike dager og bare slå opp innerteltet og sove under nærmest åpen himmel med skyer av mygg på utsiden av teltet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt telt hvor de settes opp samtidig. Jeg har funnet det mest hensiktsmessig. 

Samtidig har jeg sett muligheten for ekstra luftig telting med kun innertelt (og evt tarp over for å unngå direkte sol), men etter å ha sett kompis ha bare innerteltet oppe og sjekket temperaturen der (samt merket hvor mye myggnettet holder på av varme og hindrer trekk i hengekøya) så synes jeg det på langt nær har de aller største fordelene her likevel. (Kompis sitt telt til høyre, om enn med både ytter- og innertelt på illustrasjonen.) 

Da har jeg faktisk funnet hengekøya (under tarpen) som et av de bedre alternativene til telt. 


PS. Husk pumpe til packraften.... ;-) 



197807637_2019-06-1419_51_45.thumb.jpg.69c3b317ef9019dfadd5d5baeae70b1b.jpg

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.