Gå til innhold
  • Bli medlem

3-14g eller 7-21g?


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei! jeg har et fiskestangdilemma. Jeg tenker å skaffe meg en shimano forcemaster(9 fot) men klarer ikke å bestemme meg for 3-14g eller 7-21gr. Jeg bruker hovedsaklig monofilament da jeg også fisker en del med dupp(0.20mm). Den minste sluken jeg bruker er 6gr. Hvordan vil det være å kaste denne med en 7-21 stang? og evt. hvordan vil det være å kaste en liten isopordupp med en 7-21g stang?

bør jeg bare gå for den klassiske 3-14g? Fiskes bare etter ørret, både i elv og innsjø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min erfaring er shimano sine stenger ofte litt underklassifisert. Min beastmaster er klassifisert opp til 15g, men kaster fint 20-25g også. Ville derfor vært forsiktig med å gå opp til tyngre klasse om ikke behovet sbsolutt er tilstede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter uten tvil 3-14g. Har Forcemaster 6 fot 3-14g og Beastmaster 9 fot 3-14g. Flotte stenger begge to, kjører fint fisk i de størrelsene man kan regne med å fange ørret og går greit med sluker på 5-7 g, men begge kaster best rundt 12g. Du kan også kaste noe tyngre sluker enn 14g, men de bør ikke være mye tyngre. 

Jeg hadde kun valgt 7-21 hvis det var utelukkende for å fiske i innsjøer på fjellet med sluker på 15-20g, eventuelt eventuelt til fiske med tyngre dupper eller hvis det var i gjeddevann. Til allround ørret er 3-14 topp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med alle over. I tillegg er det mye gøyere å få fisk med 3-14. For la oss være ærlige, ikke alle fiskene vi får er på kiloen, men med en lett stang så er det masse morro med en 400-grams ørret også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, 3-14g er en perfekt størrelse for småfiske i elv og vann etter ørreten. Kaster fint 20g også.

Eneste bakdelen med de veldig lette stengene er at de blir mer skjøre så man må være litt mer forsiktig sånn generelt. Kaster du med 20g sluker så behøver du ikke å ta i maks. Men det er du sikkert klar over ;) 

Jeg har som regel med meg to spoler på fisketur, en med tynn multisene til aktiv sluk/wobbler/spinner fiske og en spole med lit tykk monosene til dupp eller bly og mark.

Husk at kastelengder også avhenger veldig av type sene, snelle og lengde/aksjon på stanga 😊

 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Husk at kastelengder også avhenger veldig av type sene, snelle og lengde/aksjon på stanga 😊

 

Og kasteteknikk :)
En kompis kaster en god del lenger enn meg med min stang 🤔
Jeg kaster som tidligere vist litt alà dette:

fiskekast.gif

Endret av tubbs
  • Liker 1
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjonen, lengden og materialet på stanga har mest å si på kastelengden. Kjøp aksjon etter hva som er prioriteringen. Kaste langt, kjøring av fisk, bruk til meitefiske, napp indikasjon, krokningsegenskper o.l

skal stanga også brukes til meitefiske gå for ei stang med litt lengde. 

Skal du kun bruke mono snøre, kan du tillate deg å fiske med litt kortere stang, med tanke på krokfestet. 

Progressiv stang kastet lenger, dypere aksjon er nydelig å kjøre fisk på. Og er litt mer tilgivende med hoppende og/eller uforutsigbar fisk. 

Den letteste stanga vil nok passe godt til ditt fiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon
På 11.6.2019 den 12.39, fiskekongen skrev:

Aksjonen, lengden og materialet på stanga har mest å si på kastelengden. Kjøp aksjon etter hva som er prioriteringen. Kaste langt, kjøring av fisk, bruk til meitefiske, napp indikasjon, krokningsegenskper o.l

skal stanga også brukes til meitefiske gå for ei stang med litt lengde. 

Skal du kun bruke mono snøre, kan du tillate deg å fiske med litt kortere stang, med tanke på krokfestet. 

Progressiv stang kastet lenger, dypere aksjon er nydelig å kjøre fisk på. Og er litt mer tilgivende med hoppende og/eller uforutsigbar fisk. 

Den letteste stanga vil nok passe godt til ditt fiske. 

Ville du gått for 8 eller 9 fots stang til allround ørretfiske? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2019 den 11.19, tubbs skrev:

Og kasteteknikk :)
En kompis kaster en god del lenger enn meg med min stang 🤔
Jeg kaster som tidligere vist litt alà dette:

fiskekast.gif

Kjære Tubbs :) Du veit at eg kan hjelpe deg med dette sant?

Berre gi meg fiskestanga di så kan eg vise koss en behandla den 😬

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Kjære Tubbs :) Du veit at eg kan hjelpe deg med dette sant?

Berre gi meg fiskestanga di så kan eg vise koss en behandla den 😬

Ut i fra tidligere korrespondanse med deg ang. fiskestenger så takker jeg nei til ditt ellers så rause og hjertevarmende forslag @Tessatroll
🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.