Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandle knivskaft som har ligget ute


Trultemamma

Anbefalte innlegg

Hei! 

Trenger litt råd ang en samekniv som har overvintert i heia. Kniv og slire har fått tørke, og er helt tørre nå. Knivbladet hadde fått en del rust, men etter første runde med sliping ser det veldig bra ut. Sliren har blitt satt inn med fett og ser også bra ut, men er usikker på hva jeg skal gjøre med selve skaftet. 

 

 Treet er tørt og med mørke prikker/felt. 

20190610_170843.jpg

Endret av Irene Margrethe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, det ser ut som en Strømeng-kniv, og skaftet er laget av bjørk. Jeg ville lagt det i et bad av kokt linolje (fås billig på Biltema) til det er skikkelig trutnet.
Du kan også ta kontakt med Strømeng på www.samekniv.no og få råd fra dem. Her er hva de skriver om vedlikehold:

" Samekniven fra knivsmed Strømeng kan brukes i generasjoner. For å ha full glede av kniven i mange år, anbefaler vi deg å følge noen enkle råd:

  • Når kniven skal ut av slira, klemmer du inn slira øverst på flatsiden. Da hindrer du at slira blir oppskåret.
  • Samekniven produseres som oftest med blad av karbonstål og skaft av bjørk. Vask derfor aldri kniven i oppvaskmaskin.
  • Skaftet er laget av saktevoksende bjørk som er behandlet med kokt linole eller beiset. Skaftet kan etterbehandles med kokt linolje, møbelolje etc.
  • Er kniven blitt våt eller fuktig etter bruk, tørk godt av bladet før kniven settes tilbake i slira. Slik unngår du rust.
    Bladet oljes før lengre tids lagring. Vi anbefaler at du benytter våpenolje, multifunksjonsolje (CRC 5-56, WD40 eller lignende.)
    Alle våre knivblad har rett egg, slik at du enkelt kan slipe opp kniven selv.
    For å slipe kniven kan du benytte sakteroterende slipestein, skjerpestål, bryne, diamantbryne etc."
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Irene Margrethe skrev:

Takk for svar. Det var lurt å sjekke produsentens side ja 😂 litt usikker på om det er Strømeng men det kan eg sjekke i morgen. Navnet på produsenten var ennå lesbart. 

Burde jeg gjort noe med det svarte?

Gå over skaftet med fint sandpapir. 180 eller 220. Om det sitter i overflaten får du det lett bort.

Metallringen på bildet kan du prøve å vaske/polere med litt messing polish som du får kjøpt i butikken. Jeg vet ikke hva det, men det ser ut som messing.

Etter du har slipt eggen bør du kanskje smøre det med litt olje det også. Tynt lag og tørk av mesteparten. Karbonstålblader har en tendens til å ruste selv om de ikke er i direkte kontakt med vann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ville brukt rå linolje istedenfor kokt.

Ikke bare fordi kokt gjerne inneholder metaller som bly, men også siden det har bedre inntrengingsegenskaper.

Men jeg bruker også kokt linolje på skaft siden det er billig og lett tilgjengelig, skal dog sies jeg merker det på kroppen etter en dag med øksa,

bly er ikke godsaker.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bjørnar Mo said:

Ville brukt rå linolje istedenfor kokt.

Ikke bare fordi kokt gjerne inneholder metaller som bly, men også siden det har bedre inntrengingsegenskaper.

Men jeg bruker også kokt linolje på skaft siden det er billig og lett tilgjengelig, skal dog sies jeg merker det på kroppen etter en dag med øksa,

bly er ikke godsaker.

Hvor har du det fra at kokt linolje inneholder bly? Det er jeg temmelig sikker på er feil. Les HMS-dokumentasjon om kokt linolje, ikke et ord om bly der.
Før i tiden inneholdt linoljemaling blyhvitt (et fargepigment), men det er forbudt nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser Biltemas datablad så ser du at oljen ikke er kokt, men oksidert.

Vanligvis brukes mangan eller kobolt sikkativer, eller annet.

Allbäcks Linolje inneholder Mangansickativ – Mangankarboxylat, 2- etylhexansyra mangansalt, 0,90 mg/l.

Hva andre putter i og ikke deklarer siden det er unntatte mengder eller prosessmidler får være opp til hver enkelt å vurdere og bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.6.2019 den 2.32, Bjørnar Mo skrev:

Om du leser Biltemas datablad så ser du at oljen ikke er kokt, men oksidert.

Kjenner ikke til Biltemas produkt. Men tror du blander kortene litt her. :) Linolje er et naturproduk, både i rå og i "kokt" tilstand. At oljen oksiderer har lite med fremstillingsmetoden å gjøre, men syrer i lin. Sitat: " Den høye andelen av linolensyre er en garanti for at linoljen oksiderer og tørker på kort tid".  https://www.linolje.com/linoljemaling/linoljeomtale

Den rå linoljen, er kaldpresset. Den "kokte" er nok ikke kokt, men frøene blir oppvarmet og presset, da får en mer ut av frøene. Den rå, tørker seinest og er annbelalt for å trenge lengst inn i treverket, da fortynnet.  Den kokte tørker raskere og egner seg bedre til overflater. På tykt treverk som geværkolber, er det annbefalt å starte med rå linolje for å trenge lengt mulig inn, for så å avslutte med den kokte. Jeg har selv benyttet metoden på både hagle og rifle.

At noen produsenter (leverandører) blander inn andre ting, er ikke uvanlig, selv om det ikke ernødvendig. Men da er det nok for å dekke flere bruksområder, enn kun treveerk. Det eneste Jotun blander inn (i et av sine produkter), er soppdreper. Men, det er en eget produkt!  Både rå og kokt fra dem, er kun naturprodukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Det mørke på skaftet, er trolig Svartsopp, eller noe lignende. Vanlig på utvendig trevegger (spessielt på skyggeside og i fuktig miljø), som ikke er behandlet med soppdreper. Enten i forkant før maling/beising, eller i grunning. Vanlig behandlig av dette (på husvegger og andre treprodukter), er vask med Kraftvask og så påføring av Soppdreper, før en maler/beiser på nytt. 

Men for at dette skal være effektivt på ditt knivskaft, tror jeg skaftet må taes av. Eller ta sjansen på at både messing og stål, ikke tar skade av behandlingen. Men Svartsopp skader ikke treverket, det bare skjemmer - utseendemessig. Du kan jo kontakte Strømeng og høre hva de har for råd. Men personlig så tror jeg at jeg hadde gitt blaffen i dette og påført ny lakk, eller mettet skaftet med olje. Det er jo mulig å benytte noe beis i forkant for å dempe fargeforskjellen.  Men før du begynner, så bør du forsikre deg om at alt av lakk er fjernet fra treverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hermansen said:

Jeg bruker kinesisk treolje til alle knivene jeg lager. Trenger godt inn i treverket

Smart. Det er ei allsidig olje for beskyttelse av treverk. Her er hva Biltema skriver om den:

  • Kinaoljen skiller seg fra ”konvensjonelle” oljer ved at dens mindre molekylstørrelse gjør at den trenger ekstremt dypt inn.

  • Motvirker dessuten sprekkdannelse, blåning og mugg.

  • Treolje for værbeskyttelse av så vel nytt som tidligere impregnert tre, også fete eksotiske treslag.

  • Velegnet for så vel første behandling som for vedlikehold på f.eks. hagemøbler, terrasser, vinduer, fasader og annet treverk.

  • Egner seg utmerket på tradisjonelt vanskelige treslag som teak og mahogni, også i båtmiljø, både over dekk og inne i båten.

  • Oljens dyptinntrengende egenskaper gir den en rekke andre bruksområder, f.eks. for støvbinding og for å fremheve glans på klinker og tegl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.