Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har tatt turen over Kamperhamrane mellom Sjåk til Oppstryn


malinmej

Anbefalte innlegg

Hei! Som tittelen sier: - Er det noen som har gått turen mellom Sjåk og Oppstryn? Langs Rauddalsvatnet via Skridulaupbu - Kamperhamrane - Sunndalen - Hjelle / Oppstryn? Det er relativt lite info om ruten, og den er merket som krevende eller ekstra krevende på Ut og ekspert på nordfjord.no. Har noen spørsmål om mulige teltplasser og generelt nysgjerrig på terrenget og hvor krevende denne turen egentlig er.

Endret av malinmej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!   Jeg gikk her senest i 2003, og har faktisk tenkt å gå her i sommer.   Både i 2003 og i sommer sover jeg i telt, begge turer startet/starter jeg på Folva.   I 2003 var første teltplass ved Sygneskardvatna, som er en liten avstikker fra T-stien, men belønnet med fabelaktig utsikt til bratte fjell og breer.  I år tenker jeg finne første teltplass i nærheten av Stillevatnet.   I Merradalsbotn mot Ytste Leirvatnet er det store, åpne flater med avsetningsmateriale etter bre, her finner du garantert teltplass.     Du finner sikkert også teltplasser mellom Ytste Leirvatnet og Skridulaupbu.   Både i 2003 og i år skal jeg fortsette over til Slæom, i 2003 hadde jeg en teltplass ikke langt fra Tverrbotn, tipper det blir noe slikt i år også.

Bortsett fra de store høydeforskjellene, spesielt opp/ned Kamperhamrene, kan jeg ikke huske at turen var spesielt krevende.

Endret av Luesveis
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Luesveis skrev:

Hei!   Jeg gikk her senest i 2003, og har faktisk tenkt å gå her i sommer.   Både i 2003 og i sommer sover jeg i telt, begge turer startet/starter jeg på Folva.   I 2003 var første teltplass ved Sygneskardvatna, som er en liten avstikker fra T-stien, men belønnet med fabelaktig utsikt til bratte fjell og breer.  I år tenker jeg finne første teltplass i nærheten av Stillevatnet.   I Merradalsbotn mot Ytste Leirvatnet er det store, åpne flater med avsetningsmateriale etter bre, her finner du garantert teltplass.     Du finner sikkert også teltplasser mellom Ytste Leirvatnet og Skridulaupbu.   Både i 2003 og i år skal jeg fortsette over til Slæom, i 2003 hadde jeg en teltplass ikke langt fra Tverrbotn, tipper det blir noe slikt i år også.

Bortsett fra de store høydeforskjellene, spesielt opp/ned Kamperhamrene, kan jeg ikke huske at turen var spesielt krevende.

Tusen takk for svar. Da har jeg fått øye på Sygneskarvatna. Godt tips!! Jeg lurer på - tror du det er vanskeligere å gå fra øst til vest over kamperhamrane enn omvendt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, malinmej skrev:

Jeg lurer på - tror du det er vanskeligere å gå fra øst til vest over kamperhamrane enn omvendt? 

Jeg ville gått fra vest mot øst, for jeg er ikke glad i lange nedstigninger på stein, spesielt ikke om det er vått og regn.  Men går du fra øst til vest, får du den flotteste utsikten på slutten av turen.

Hvor er start-/sluttpunktet ditt i Skjåk, Pollfoss?   Rauddalsvannet er langt og kjedelig å gå langs, i tillegg er det oppdemt, som gir en stygg "strandlinje".  Jeg har aldri gått langs hele Rauddalsvannet, men kanskje tre ganger langs den vestlige halvdelen av Rauddalsvannet, da har jeg enten gått fra Grotli, eller fra Pollfoss via  Glittervannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 10.6.2019 den 19.22, Luesveis skrev:

Jeg ville gått fra vest mot øst, for jeg er ikke glad i lange nedstigninger på stein, spesielt ikke om det er vått og regn.  Men går du fra øst til vest, får du den flotteste utsikten på slutten av turen.

Hvor er start-/sluttpunktet ditt i Skjåk, Pollfoss?   Rauddalsvannet er langt og kjedelig å gå langs, i tillegg er det oppdemt, som gir en stygg "strandlinje".  Jeg har aldri gått langs hele Rauddalsvannet, men kanskje tre ganger langs den vestlige halvdelen av Rauddalsvannet, da har jeg enten gått fra Grotli, eller fra Pollfoss via  Glittervannet.

Hei! Hvordan opplevde du turen fra Grotli til Skridulaupbu? Er det bare stein og ur hele veien? Bratt? Tror du det er mulig å oppå fjellet der et sted? F eks ved Huguvardtjønnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, malinmej skrev:

Hei! Hvordan opplevde du turen fra Grotli til Skridulaupbu? Er det bare stein og ur hele veien? Bratt? Tror du det er mulig å oppå fjellet der et sted? F eks ved Huguvardtjønnet? 

Det er over ti år siden jeg gikk Grotli-Skridulaupbu, så detaljene er i tåka, men jeg husker at det var en grei sti og grei gåing, stort sett ganske flatt / ikke-bratt, men det er en uproblematisk nedstigning mot Rauddalsvannet.   Ved Huguvardtjønne husker jeg at det var stein og ur (eller var det ved vannet en kilometer mot sørøst?), jeg var ikke på telttur og var ikke oppmerksom på mulige teltplasser.    Kanskje finner du teltplasser over fjellet, men jeg ville satset på å telte i lavere i terrenget, altså nærmere Grotli, eller i bjørkeskogen ved Rauddalsvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sent svar og kanskje har du gått turen. Jeg gikk der vestfra for et par år siden. Fikk skyss fra campingen litt innover dalen der stien begynner. Det er jo blitt sherpatrapp opp Kamperhamrane, så fint å gå. En ganske drøy tur til Skridulaupbu, der jeg overnattet, men fint, da! Jeg gikk videre østover og ble plukket opp et sted innenfor Pollfoss. Turen til Slæom droppet jeg pga værvarsel med torden (greit nok, så slapp jeg å trøkke på hytta med de samme to som dukket opp på Skridulaupbu, en av DNTs minst besøkte hytter ...). Til gjengjeld fikk jeg bykaffe og to boller på bakeriet i Lom :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over Kamperhamrene i midten av juli, fra Stryn mot Sjåk.    Merradalsbotn var tunggått og med mye stein.  Det var teltplassmuligheter flere steder ved Kamperhamrene, bl.a ved nordenden av vann 1173, eller som teltplassen jeg hadde litt nedenfor vann 1158 (det ser tørt ut, men elva gikk like ved):

P1010925.thumb.jpg.19b22d1bbb5369071957f9fafb002a24.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.