Jump to content
Friluftsnoob

Tekstil lagd av trær

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som har prøvd tekstiler lagd av trær?

Egenskapene til tekstiler lagd av klær er: 
Mykere enn silke, transporterer fuktighet veldig effektivt og derfor er det lite bakterier som avgir vond lukt. I tillegg er den veldig temperaturregulerende. 

Har virkelig lyst å teste produktet men lurer først på om andre har noen mening om det er virkelig eller bedrageri. 

https://www.wijld.com/en/about-wijld

Det er veldig mye kjemikalier involvert for å lage viskose, bl.a. syrebad i svovelsyre. Det høres ikke spesielt miljøgunstig ut. I følge wikipedia har viskose en del dårlige egenskaper som klesplagg:
"Vanlig viskosetøy har dårlig holdbarhet, spesielt når det er vått. Det har også den dårligste elastisiteten av alle tøyfiber. Viskose kan bare tørrvaskes, mens modal kan maskinvaskes ".
Nei, takke meg til ull. Eller som Gittiamo nevner, ull og silke sammen - det gir gode egenskaper i undertøy.

Men hva med alpakka? Den ulla er veldig god og det er jo flere og flere alpakkaer her i landet. 

Har faktisk mer tro på ullprodukter og silke som det mest bærekraftige materielle for klær. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Walle
      Hei godtfolk. 
      Jeg kjøpte en Haglöfs softshell bukse for en tid tilbake som jeg har blitt utrolig glad i og som brukes til alt av aktiviteter. Det være seg fra aktiviteter i slalåmbakken til gymsalen. 
      Det siste viste seg å være en dårlig ide.. trodde først jeg hadde brent/svidd buksa, men er ganske sikker på at den kanskje ikke tålte at jeg sklei bortover gulvet men vi spilte impuls-innebandy 😂

Så for å redde stumpene av denne fantastiske buksa, håper jeg det kan sys på noen lapper av passende stoff/materiale på begge knærne slik at nåværende hull dekkes, og at den er rustet for nye utfordringer. 
      Spørsmålet er derfor om noen har tips til systue eller lignende som har peiling på slikt, og som dermed kan utføre arbeidet beskrevet arbeid?
      Var i kontakt med en lokal systue, men ble ikke overbevist om å kle av meg buksa og overlevere den til dem for utbedring.. Så håper noen av forumerene har noen tips 🙃
    • By Fjellamatøren
      Er det andre enn meg som klør av merinoull?
      Jeg har prøvd det meste av merinoull, og alt har klødd. Det siste jeg prøvde, før jeg fant løsningen, var merinoull fra Norrøna. De skulle visst være kjent for å ikke klø dersom alt annet klør. Jeg tok det på meg og det gikk ikke mer enn et minutt før jeg absolutt måtte ta det av meg. Jeg søkte og søkte på nett, men fant rett og slett ikke noen med samme utfordring. Tenkte derfor rett og slett å lage et eget innlegg om akkurat denne problemstillingen for andre som har det som meg. Det eneste alternativet for meg var tidligere å ha polyester innerst og merino over det. Ikke en optimal løsning. Så kom jeg over denne fra Vrtbr: (T2 Zip Neck)
      https://vrtbr.com/product/t2-zipneck-m/

Denne løste alle problemene mine! Endelig noe som ikke klør! Jeg prøvde det på jobb fredag for å sjekke om det også klødde. Skulle på telttur samme dag. Det var så behagelig at jeg brukte det hele jobbdagen, hele turen opp til 971 moh, om natten og fjellturen dagen etter! Det var fantastisk. Jeg hadde bare det under, og Norrøna Trollveggen over. Med god lufting ble jeg heller ikke våt av svette!
      Er det andre som sliter med kløing av merinoull, eller er det bare meg?

Hilsen en lettet turgåer.
    • By LilleH
      Hei,
      Jeg har et par Hestra fjellvotten som jeg har kjøpt nylig da jeg ønsket vann- og vindtette votter. Liker også veldig godt muligheten for å ta ut foret på Hestra Fjellvotten slik at trekket kan brukes på vindfulle dager på sommeren også. Etter å ha brukt de på tur i helgen var de klissvåte rett gjennom, og forstår ikke dette helt da de oppgis å være vanntette. Er dette noe man må forvente etter et par timer regn? Er det evt. noen som har andre tips til vanntette allround votter? 
      På forhånd takk for svar! 

• By SivSK
      Hei! 
      Er det nokon har noko erfaringar med ulike ull-bher? 
      Skulle gjerne hatt ein med litt hold i, men også mest mulig ull. Er det mulig? 
    • By Kleppeliten
      Hva slags ullgenser bruker dere på teltur ? Hvillket merke er den, vekt, etc.? Det er snakk om i selve leiren, ikke under vandring.
      Samboeren og jeg skal som vanlig på fjellet i sommer, og denne gangen blir det ren telttur uten stopp på hytter. Jeg synes det er nødvending å ha med en ordentlig varm ullgenser, da jeg er skikkelig frysepinne. Men jeg er lei av den gamle mariusgenseren som er tung og tar plass i sekken.
      XXL har jo hatt den ullgenseren fra Ulvang i salg en stund nå, som "alle" har,  og den står på vurderingslisten min, men den tar jo også plass i sekken.
      Er veldig vektbevisst, men det kan jo hende jeg må kaste inn håndkle på finne en lettere god ullgenser...

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy