Gå til innhold
  • Bli medlem

Lagring av turutstyr med god hjelp fra IKEA


Thomas E

Anbefalte innlegg

Annonse
6 timer siden, Thomas E skrev:

Når man har flyttet fra leilighet til hus åpnes det plutselig opp muligheter for å få kontroll på lagringen av turutstyret. Jeg trodde jeg hadde rimelig grei oversikt over hva jeg hadde og ikke, men her dukket det opp alt for mange små bomkjøp som nok relativt kjapt havner på FINN.no. I forbindelse flytting, salg av leilighet, ny valp og mye jobb har det vært relativt lite tid til å komme seg på noen lengre turer det siste halvåret. I den forbindelse måtte jeg prøve å kombinere to av mine andre interesser. Turutstyr og organisering. Da jeg fant IKEA sitt garderobesystem PAX begynte planleggingen. Etter mye planlegging og tegning på nettsiden måtte jeg innom og bestille. Litt rare blikk fikk jeg da jeg hadde bukseoppheng  på 2+ meters høyde og ingenting annet i det ene skapet, men jeg kunne forsikre dem om at alt var som det skulle være.

Tanken var å benytte skuffer for å organisere "småutstyret". Pakkposer, kniver, lamper, elektronikk, kjøkkenutstyr osv i egne inndelte kamre. 

Første storskuff er kjøkkenskuffen. Trodde jeg ikke hadde brenner-dilla, men kunne konstatere at det var totalt 4 stk pluss en Jetboil.

IMG_0351.thumb.jpg.0b8490301f869b76bdca88593f2fbaef.jpg

 

Storskuff nummer to er delt inn som følger (fra øverst til venstre mot høyre): 1. DIY-skuff som mangler litt innhold. 2. Teltstenger (Keron-stengene passet perfekt). 3. Førstehjelpsskuff (inkluderer førstehjelp til utstyret også, i.e. rep-kit). 4. Kart og kompass. 5. Elektronikk, føreløpig Inreach og noen batterier. 6. Soveutstyr/toalettsaker, mangler litt småting. 7. Teltplugger i hjemmelaget papp-inndeling. Består av Hilleberg-plugger, noen mindre gode AliExpress-plugger som brukes i ny og ne og MSR Ground Hogs i vanlig og mini-utgave.

IMG_0350.thumb.jpg.939b9f7e2451899678332f3fe971c844.jpg

 

Storskuff nummer tre trenger enda litt mer grubling. Hvor skal jeg ha packraften? Foreløpig en boks med alle lampene og en til hansker.

IMG_0353.thumb.jpg.35dae2213bb009659cd1c7748046bcb1.jpg

 

Ting må lades, så jeg har så klart fått lagt inn strøm slik at alt er fullada til enhver tid. Her havner det også oppladbare batteribanker og AA/AAA-batterier til det utstyret som måtte trenge sånt.

IMG_0354.thumb.JPG.9d292d08ddb8c881b32bfd2f652efd4d.JPG

 

Småskuffene har foreløpig plass til packraft, hengekøye, tarp og telt. Kjenner jeg gjerne skulle gått for de med glassfront her for å lett se innholdet, men men.

IMG_0355.thumb.JPG.4431663eba586824f0ae90b66b6e1102.JPG

 

Neste småskuff har æren av å organisere alle pakkposer fra størrelse/bruksområde. Merker at jeg har alt for mange pakkposer, så noe er nødt til å havne ut på FINN.

IMG_0356.thumb.JPG.5e634cc5f0bb369949bcfcf68ecc2bc2.JPG

 

All in all veldig fornøyd med oppsettet så langt. Det vil nok fintunes de neste månedene, men veldig fornøyd med IKEA sine løsninger så langt. Bukseopphengere funker bra til soveposer og liggeunderlag. Har en standard klesstang med S-kroker til sekkene i midten. Nederst i midten blir det noen samlebokser til mindre brukt utstyr, mens litt div større underlagt, telt, stoler osv har fått hedersplassen på toppen. Disse uttrekkbare hengerne til venstre i midtskapet var ypperlig til gåstaver! Jeg kan trygt anbefale IKEA sin PAX-løsning til de som ønsker å organisere utstyret sitt. Oppsettet mitt skal få dører montert etterhvert når vi får malt dem og noe mer skuffer vil jeg tro blir installert etterhvert. Håper det kan være til inspirasjon for noen. Min løsning koster mindre enn mange Hillebergtelt ;)

IMG_0352.thumb.JPG.a41b601ecf8a0873ddbe07ca517ac95a.JPG

Det der var saker! Her har jeg tydeligvis mye gå på😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.