Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Sarek 3+


Ayla Juveli

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ingen erfaring med denne Helsport-modellen, men jeg har hatt flere Helsport-telt.

Så for alt hva de erfaringene er verdt:

Opplevelsen jeg sitter igjen med, er at Helsport lager funksjonelle telt av god kvalitet.

Dette gjelder også telt-segmentet som er laget spesielt for XXL-kjeden, hvor jeg blant annet har brukt Nordmarka 2.

Tror Sarek 3+ er et såkalt "XXL-telt".

 

God tur :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarek er modeller laget spesielt for xxl. En del av dem har litt snaue dimensjoner, både lengde og takkhøyde i forhold til f. Eks Fjellheimen. Sjekk før du kjøper at dimensjonene er i henhold til dine krav. Ellers ingen betenkeligheter med å gå god for disse. Kvaliteten er som andre Helsport-telt 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et sarek 2 og er rimelig fornøyd. Det er for lite til 2 mann vinterstid men det holder såvidt i sommerhalvåret. Sarek-teltene er nok generellt litt små i forhold til oppgitt kapasitet, så dette bør du vurdere. Sarek funker helt greit på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har prøvd Sarek 2+ nå i en uke på fjellet og er meget godt fornøyd. Dette teltet noe mindre enn 3 manns teltet, men bra nok plass til 1-2 personer. Teltet er et tunneltelt så det krever noe lengre plass eller rett underlag for å få slått opp inner-teltet uten diverse humper o.l. Et kuppeltelt krever mindre plass. Fordelene med Sarek 2+ er at det er et tunneltelt og således står meget godt i sterk vind som det ofte er på fjellet. (Forutsatt at det er ca riktig oppsatt i vindretningen.) En annen stor, fordel er et teltet er meget lett, kun ca 1,7kg i superlight utgaven. (3-manns er ca 2 kg) Helsport telt har også mange gode gjennomtenkte løsninger i de fleste teltene de lager som f.eks fargekode på hull til teltstenger, slik at det blir lettere og raskere å sette opp. Det er også lommer til å legge småting i påsydd på sidene av inner-teltet og det er god lufting. Et lite minus var at det var litt lav takhøyde i innerteltet slik at man stuker hode og/eller rygg såvidt oppi taket når man står opp på morningen. (Dette gikk greit, taket tåler litt stuking) Rommet utenfor inner-teltet har god nok plass til f.eks ryggsekk, fiskeutstyr eller evt en noenlunde tørr plass for bikkja. Her er også taket noe høyere, så jeg kunne såvidt sitte oppreist (på baken med beina i kryss) og hodet tok såvidt oppi taket, og jeg er ca 1,82 høy. Alt i alt et meget bra telt hvis man er avhengig av å bære et lett telt med seg på lengre fjellturer til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whistler skrev (På 7.6.2019 den 18.05):

Sarek er modeller laget spesielt for xxl.


Når jeg kikker på Helsports outlet nå, ser jeg at Sarek der tilsynelatende selges under navnet Rondane. Bergans gjør noe lignende med sitt telt Trillemarka, som hos XXL selges under navnet Trysil, og som hos en annen sportskjede går under atter et annet navn. Vel å merke med forskjellige farger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farafant skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd Sarek 2+ nå i en uke på fjellet og er meget godt fornøyd.


Takk for rapporten. Jeg har prøvd det kun på én tur (i skogen og godvær) hittil, men tar det snart med meg til Hardangervidda i en drøy uke, med ekstra barduner.
Ser også at XXL nå har begynt å selge det igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (På 5.7.2020 den 1.26):


Takk for rapporten. Jeg har prøvd det kun på én tur (i skogen og godvær) hittil, men tar det snart med meg til Hardangervidda i en drøy uke, med ekstra barduner.
Ser også at XXL nå har begynt å selge det igjen. 

 

Ja, pussig dette med Rondane telt, Rondane 2+ så ganske likt ut som Sarek 2+, kan hende det er samme telt med forskjellig navn avhengig av hvem som selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.