Gå til innhold
  • Bli medlem

Stekepanne søkes for hyggestund


Kimball

Anbefalte innlegg

Trenger en stekepanne som i hovedsak skal brukes på bål og kvistbrenner, så håper på at noen her har noen gode "hands on" anbefalinger.

Den blir brukt i hovedsak for 1-2 pers på turer som varer fra 1-3 uker og den vil komplementere Solo Stove Pot 900ml og min elskede svartkjele.

Må innrømme at og finne den perfekte stekepannen er særs vanskelig 🤣

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingenting imot at folk kjøper seg dyre og relativt tynne steikepanner, bare så det er klart, men jeg har funnet ut at en helt vanlig, og billig, teflonbelagt steikepanne av aluminium i passende størrelse, fungerer veldig greit for meg. Man får en jevnere varme både på primus og bål etter min erfaring.

Jeg har slipt/saget/skrudd av det originale håndtaket og erstattet det med et jeg kan klype på. Det skulle være rimelig enkelt å lage seg et selv av en trebit man kan hekte over kanten, ha en leppe som bunnen hviler på og ha en profil som kanten/veggen på panna ligger inntill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.T. 

Trodde først dette var en kontaktannonse der en som var glad i å lage mat søkte turvenn. Måtte lese for å forsikre meg om at det ikke var tilfellet. Har ingen hjelp å komme med, utover at jeg er godt fornøyd med både kona og teflonpanna i Trangiasettet. 

  • Liker 2
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fightingfalcon skrev:

Anbefaler Trangia sin nonstickpanne. Den kan brukes på bål og primus. Har hull i håndtaket for å forlenge skaftet med en kvist.

https://www.fjellsport.no/trangia-stekepanne-ns-22-cmfellbart-handtak.html

 

Jeg hadde tidligere eagle sin stekepanne for bål, men denne var syltynn og tålte lite. 

Den såg lovende ut ja

Billig og lett var den også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Kimball said:

Driver og lurer litt på denne https://www.eagleproducts.no/produkt/stekepanne-stal-med-teflon/

Kanskje den kan gjøres enda lettere og ta mindre plass hvis jeg tar av håndtaket, borrer to små hull høyt oppe og lager til ett ståltråd håndtak som kan brukes til og løfte av/flytte pannen med en kjepp.

Ide?

Hvorfor ikke? Fungerer det for deg så er det jo bare fryd og gammen.

Endret av r.u.mad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kimball skrev:

Driver og lurer litt på denne https://www.eagleproducts.no/produkt/stekepanne-stal-med-teflon/

Kanskje den kan gjøres enda lettere og ta mindre plass hvis jeg tar av håndtaket, borrer to små hull høyt oppe og lager til ett ståltråd håndtak som kan brukes til og løfte av/flytte pannen med en kjepp.

Ide?

Jeg har den, teflonbelegget fungerer bra, men den er ganske tynn og har bøyd seg litt etter varmen fra primusen, bålvarme og varme fra kvistbrennere vil nok ikke være så intens, så det vil trolig ikke være noe problem. 
Å fjerne håndtaket og sette på en ståltråd for å spare vekt ser jeg ikke noe poeng med, håndtaket veier ganske lite, i tillegg er håndtaket utformet på en sånn måte at man kan forlenge det enkelt ved å stikke inn en kjepp. Det er veldig praktisk når man bruker pannen på bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte skrive i forrige innlegget. Den panna jeg bruker mest er Trangia Gourmet. Litt høyere enn vanlig og har lokk. Gjør det litt enklere å gjennomvarme ting. hindrer og at det tar fyr oppi panna på bål. Der legger man lokket opp ned og feller håndtaket i et spor i lokket så der kommer det ikke i kontakt med teflonbelegg. Funker fint på både brenner og bål. Håndtak er hult så en kan stikke inn en pinne som forlenger men løsning er ikke like god som på de Eagle pannene.  Hatt den jeg bruker nå siden 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordeler/ulemper med non stick og helt vanlige panner? At øretten setter seg fast uten?

halveis offtopic her: På en tur som har en viss varighet (2uker+). Smør eller olje som blir foretrukket oppi panna?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnleggeren av Firebox bruker en panne fra GSI Pinnacle. Har selv den minste versjonen av de, å kan ikke annet å si meg ekstremt fornøyd med den. Non-stick belegget på denne er utrolig bra.

https://www.fjellsport.no/gsi-pinnacle-10-frypan-10.html

Her ser du han steker en steik i stekepanna med en asjett som lokk. Bruker selv denne asjetten som lokk fra primus. Liker at den er litt dyp, men det fin lettere alternativer fra bla MSR og Trangia.

https://www.outnorth.no/primus/campfire-plate

7 timer i stekepanna burde være bevis for kvalitet 😉 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler og ulemper med begge. 
Nostick har jo den fordel b.la at det ting setter seg mindre fast etc. Ulempen er at belegg kan ødelegges med sterkt varme. 
Men jeg synes ikke den jeg har uten nonstick er så ille heller. Da den var ny så smurte jeg syltynt lag med olje og "brant" inn et par ganger før jeg begynte bruke den. Blir litt lettere rester i panne etter steiking men ikke noe som er vanskelig så fjerne med vann og litt lyng f.eks. Det som setter seg godt fast der er hvis det tar fyr oppi panna når den brukes på bål. Det er vanskelig å få vekk og vil også gjøre at nonstick belegget ikke fungerer så bra. En stålpanne kan du evt skure med stålull etc når du kommer hjem, det skal ikke brukes på nonstick. 

På tur har jeg ofte flytende smør på en liten flaske, noen ganger kuvertsmør. Har også testet olje men med panner på bål hvor det fort kan bli for varmt så har jeg opplevd litt brent smak på olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, borgern skrev:

På tur har jeg ofte flytende smør på en liten flaske, noen ganger kuvertsmør. Har også testet olje men med panner på bål hvor det fort kan bli for varmt så har jeg opplevd litt brent smak på olja

Hvordan er holdbarheten på smult? Det ser jo ut som ett ok valg på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2019 den 21.32, Kimball skrev:

Den såg lovende ut ja

Billig og lett var den også

Har brukt denne lenge. Meget bra!

Har slått ut splinten og tatt av håndtaket (stål) for å spare vekt. Bruker samme klypa som på kasserollen :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.