Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva bør man tenke på når man overnatter i områder hvor det er bjørn?


Anbefalte innlegg

Jeg finne mang tips på nett om hva man skal gjøre om man møter bjørn når man er ute å går i skogen, men svært lite info om hva man bør tenke på når man skal overnatte i områder hvor det er bjørn.

Neste uke skal jeg ha noen døgn i områder i Sverige, hvor det også finnes bjørn (først Jokkmokk området så videre til Jämtland). Jeg er alene og har ikke hund som eventuelt kan varsle meg om det skulle luske bjørn i krattet. Jeg vet at man er regnet som heldig om man i det hele tatt får se en bjørn, men i Sverige har de en større bestand av bjørn enn i Norge så oddsen vil jo naturlig øke noe. Det jeg er mest skeptisk til er om det skulle komme en nysgjerrig bjørn på natten som vil utforske hengekøyen jeg ligger i for så å bli skremt når den oppdager at jeg ligger der. 

Mat og søppel kommer jeg selvfølgelig til å oppbevare et stykke unna campen. Noen som har erfaring med å overnatte i områder hvor det finnes bjørn og kan gi noen gode råd om andre tiltak man kan gjøre for å unngå uønsket besøk på natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, Skogstoken skrev:

Det er noe jeg ikke hadde kommet på, deilig med kort vei til do da :)

😂 Det kan sikkert slå begge veier.. Men fra spøk til alvor, henge matposen opp i et tre minst 100 meter fra camp som du nevnte. Kanskje lurt å ha med seg bjørnespray for å føle seg mer trygg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var noe man fikk kjøpt i Norge? Mener jeg leste noe om at dette ble testet på enkelte områder og kun var tilgjengelig for enkelte som bor eller har hytte i områder hvor det er bjørn. Mulig det jeg har lest er gammel info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Skogstoken skrev:

Trodde ikke det var noe man fikk kjøpt i Norge? Mener jeg leste noe om at dette ble testet på enkelte områder og kun var tilgjengelig for enkelte som bor eller har hytte i områder hvor det er bjørn. Mulig det jeg har lest er gammel info. 

Du må søke om tillatelse fra politi ref: https://www.bjornespray.no/forhandlere-bjornespray/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg tenger du ikke å ta andre hensyn enn å kose deg på det som sikkert blir en fantastisk flott tur. Den skandinaviske bjørnen hadde jeg ikke bekymret meg for. Men det er jo noe du må vurdere selv hva du er komfortabel med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Bendikb skrev:

Du må søke om tillatelse fra politi ref: https://www.bjornespray.no/forhandlere-bjornespray/

Da er det nok for sent med en søknad :)

 

11 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Spør du meg tenger du ikke å ta andre hensyn enn å kose deg på det som sikkert blir en fantastisk flott tur. Den skandinaviske bjørnen hadde jeg ikke bekymret meg for. Men det er jo noe du må vurdere selv hva du er komfortabel med.

Om jeg er komfortabel med det eller ikke vet jeg ikke før jeg har erfart det. Dette blir min første tur i et slikt område så er snart en erfaring rikere. Finner fort roen når jeg er ute alene og jeg ser virkelig frem til denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra media:

– Skandinaviske bjørner angriper ikke mennesker fordi de vil spise dem. Dersom de angriper, angriper de i selvforsvar. 

https://www.side3.no/friluftsliv/bjorneangrep-dette-skal-du-gjore-om-du-moter-en-bjorn-6658807

https://www.dinside.no/fritid/dette-skal-du-gjore-i-mote-med-rovdyr/61267120

Dvs som @Anders Eriksen skrev.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom de fleste de sidene der og det ser jo ut til at jeg har en stor fordel siden jeg verken har hund eller våpen. Er egentlig redd for at det skal gå ille om jeg tilfeldigvis skulle møte på bjørn, ofte skygger bjørnen unna lenge før mennesker oppdager den og skulle et møte oppstå er det i de fleste tilfeller like trygt som å  feks. møte på en elg. 

Det er eventuelt når jeg sover og selv ikke har kontroll på situasjonen som jeg er mer skeptisk til. Vet den ikke vil angripe for å spise, men om den skulle bli overrasket / skremt av og oppdage meg vil den kanskje kunne reagere med selvforsvar. Men en bjørn lukter jo meg heldigvis like bra om jeg er våken eller sover 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Hva n?bør man tenke på når man overnatter i områder hvor det er bjørn?

Hva bør man tenke på når man overnatter i områder hvor det er bjørn? 
Akkurat det samme som man tenker på når man overnatter i områder hvor det ikke er bjørn .. finne en bra leirplass etc. ;)

Overraskelser er generelt noe bjørner liker svært dårlig, men det å faktisk klare å overraske en bjørn det skal noe til. Sannsynligheten for å treffe på bjørn nært hold når man oppfører seg som vanlig turgåer, det vil si ikke har med hund som leter dem opp, ikke tenker på vindretning, ikke tenker på å bevege seg svært stille den er liten.  

Rovdjurscentret De 5 Stora lagde en sammenstilling en gang over bjørneangrep i Sverige i perioden 1995-2007 (så ja, den begynner å bli noen år gammel) men fellesnevneren er hund, dårlig sikt,  og den som har blitt angrepet har stort sett vært på jakt (dvs. jeg går ut i fra at de både beveger seg stille og tar hensyn til vindretning). Med andre ord, lag litt lyd og du vil ikke klare å overraske en bjørn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Hva bør man tenke på når man overnatter i områder hvor det er bjørn?

Som @Heriks skriver så skjer de fleste bjørneangrep under jakt.
I Sverige så er vel de fleste alvorlige tilfellene under elgjakt. Elghund loser/irriterer bjørn, bjørn blir forbanna og jager elghund.
Elghund løper tilbake til hundefører og man får en ubehagelig situasjon.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å være helt safe. Bjørneangrep på en sovende er ikke kjent her. Vi har ikke søppelbjørner her i Skandinavia som oppsøker folk, slik man feks har i Nord-Amerika. Dette er jo selvfølgelig enkelt å si her jeg sitter bak en dataskjerm, men poenget er vel å kunne være avslappet og slippe å tenke på disse tingene mens man er ute. Selv tror jeg at jeg ville valgt å legge meg litt åpent, på en odde i vann f.eks. Da vil du ligge såpass eksponert at du ikke vil kjenne på følelsen av at et dyr tilfeldigvis vil komme på deg. Poenget er jo å kose seg, og for å gjøre det så må man redusere følelsen av utrygghet.

I canada hang vi litt kokeutstyr (kjele, blikkopp e.l.) utenpå sekken, slik at det skranglet litt mens vi gikk. Det går an å lage seg en liten "uro" som skramler litt i vinden om natta også..

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha kamera klart! Har gått i bjørneland i 20 år. De få bjørnene jeg har sett har fått det svært travelt med å komme seg unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo spørsmålet, bjørnen kan jo tross alt være farlig for mennesker, og snork eller ikke snork, det er ikke sikkert det er så lett å få sove om det rusler bjørn rundt soveplassen. Men som det har vært svart her tidligere så er denne frykten heller noe som oppstår nokså irrasjonelt oppi hodet på folk, enn frykt basert på reelle sjanser for å bli angrepet av bjørn. Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som har blitt angrepet av skandinavisk bjørn mens de sov, hverken i hengekøye eller telt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2019 den 10.44, Skogstoken skrev:

Jeg finne mang tips på nett om hva man skal gjøre om man møter bjørn når man er ute å går i skogen, men svært lite info om hva man bør tenke på når man skal overnatte i områder hvor det er bjørn. ...

Har sett mange artikler med råd og tips om å møte bjørn på tur, men det å sove i telt (e.l.) har ikke jeg heller sett. 

Bor selv i område med noe bjørn, og tenker sjeldent på det. Hverken på dagen eller på natta. Var noe som snek seg inn i tankene første gangen jeg var på tur alene i bjørneområde og dro igjen teltåpningen. Men sovnet fort, og snorket meg gjennom natta. Om snorkingen hjalp vet jeg ikke, men tok ikke lang tid før bjørn ikke lenger var noe jeg tenkte på når jeg dro på tur. 

Går av og til på ferske spor etter bamse, uten at jeg har sett den mens jeg er til fots. Kun sett den fra bilvinduet enda. Vet at det er bjørn som har gjemt seg i krattet og ventet på at jeg har passert. Vil si som de fleste sier. En skal ha respekt for bjørnen, men det er ikke nødvendig å være redd for å overnatte i områder med (skandinavisk) bjørn. 

Gjør egentlig ingen spesielle tiltak til vanlig på tur. Den godt brukte sekken, og skoene i forteltet vil jeg tro er mer enn nok til å advare bjørn på mange kilometer, selv i motvind. 

Her er en liten historie fra et nestenmøte med bjørn fra egen blogg: https://www.tursiden.net/2010/06/historisk-sauedrap/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.