Gå til innhold
RoyN

Friluftsliv - en klimaversting

Anbefalte innlegg

På 19.6.2019 den 3.35, REs skrev:

Men det mange ikke tenker på i denne diskusjonen er at bensin og diesel ikke produseres fra ingenting inne i pumpa på bensinstasjonen. Jeg har jobbet mesteparten av mitt yrkesaktive liv i oljeindustrien og har mange ganger lurt på hvor mye det er igjen av en liter produsert råolje når du ser på hvilke resurser som brukes til leting, boring, produksjon, drift av produksjonsenheten, transport raffinering og ny transport ut til bensinstasjonen.  Det er enorme mengder fossil energi som går med i denne prosessen og jeg tror elbilen kommer veldig godt ut her hvis vi sammenligner.

(Se bare på et enkelt maskinrom på en gjennomsnitts produksjonsplattform. 4 - 6 enorme dieselmaskiner eller gassturbiner store som et lokomotiv som går på full pinne hele døgnet bare for å produsere strøm.)

Dette blir mulitens litt OT, men siden diskusjonen kommer opp. 

I følge Dietz og O'Neill (2014) har man følgende EROEI tall (energy return on energy invested): EROEI for olje borret i USA rundt 1930 var 100:1, i 1970 redusert til 30:1 og i 2005 15:1

Denne artikkelen Skjult lenke - logg inn for å se den  (skal være open access) har noen andre tall for 1970, men har også sett på norske tall og kommer med følgende: 

Rundt 1990: 44:1

1996: 59:1

Mot slutten av perioden 2001 - 2010:  40:1

Så kan man se på Dietz og O'Neill tall for andre kilder:

Vindturbiner: 18: 1 (dvs. høyere enn olje produsert i USA...)

Solpanel: 7:1 

Biodiesel: 1,3:1 (altså bortkastet bruk av energi, eller kanskje ikke 30% økning i investeringene er jo bra det i finansbransjen...)

Denne (Skjult lenke - logg inn for å se den ) antyder forøvrig rundt 110: 1 på vannkraft.

Norsk olje produksjon kommer sånn sett ikke så ille ut i forhold til USA, men vannkraft er overlegen alt, så spørsmålet er jo når vind og sol går forbi olje. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.