Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsliv - en klimaversting


RoyN

Anbefalte innlegg

Er vel ikke helt nye perspektiver dette men:

– Naturen har nærmest blitt et moteshow, og stiene en catwalk, sier Per Ingvar Haukeland, seniorforsker på institutt for friluftsliv ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

Når utstyret blir skiftet ut hvert år og reisene for å oppleve natur blir lengre og lengre så øker klimautslippene:

https://www.nrk.no/telemark/nordmenn-bruker-15-milliarder-i-aret-pa-sportsutstyr-1.14575621

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likte at de kalte det bærekraftsparadokset. 

Og jeg føler meg skyldig, for jeg hadde sikkert ikke trengt flere forskjellige bukser og jakker 🙈 men jeg flyr veldig sjeldent, og jeg har stor sans for gjenbruk. Faktisk så tror jeg mesteparten av mine turklær og tursko er kjøpt brukt. Men like fult har jeg dårlig samvittighet daglig for mitt forbruk. Og jeg er som så mange andre, som får glede av å få seg nye ting og klær og mister all fornuftig i handlingens euforiske glede 🙈🙈 uuups lizzm 🙈

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel de færreste av oss som ikke har et snev av dårlig samvittighet der...enten det gjelder bekledning, fiskeutstyr eller turutstyr for øvrig. Jeg elsker å gå i friluftsbutikker og kikke etter ting jeg egentlig ikke trenger...

  • Liker 3
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle, og jeg mener virkelig "alle" bruker penger (og ressurser) på ting som andre synes er fullstendig unødvendig. For egen del synes jeg store biler, flotte hus, overveldende hager og liknende er fullstendig unødvendig og i noen tilfeller latterlig.

Jeg bruker en god del penger på friluftsutstyr med meget god samvittighet. 

Når det gjelder klimautslipp, så er jeg mer enn skeptisk til det som blir fremstilt som "sannheter".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden generelt hadde hatt det bedre av at vi i vesten ble litt mer fattige. Roe ned på å produsere og vekst. Dagens samfunn er bygd opp på kun en ting - vekst. Produsere mest mulig. Men nå har det tatt helt av. Det lages mer og mer ting og stæsj som er ment å vare i kort tid så produsentene kan ha vekst i omsettingen sin. Og alle produsenter lager flere og flere varer med mindre forskjeller for at flere skal kjøpe flere varer fremfor kun ett som funker til alt. 

Enten må folk slutte og handle, eller så må produsentene roe ned på produktiviteten sin. 

I mellomtiden sikler man rundt på sidene til fjellsport 🤦🏼‍♀️ Jeg klikka meg ut av den fanen nå btw. For nå. Men så glemmer man så fort lønna er på kontoen. 

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoyN skrev:

– Naturen har nærmest blitt et moteshow, og stiene en catwalk, sier Per Ingvar Haukeland, seniorforsker på institutt for friluftsliv ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

Når utstyret blir skiftet ut hvert år og reisene for å oppleve natur blir lengre og lengre så øker klimautslippene

Tja og ja. Jeg kjenner ingen som gjennomfører flere flyreiser hvert år for naturopplevelser, eller bytter ut utstyr hvert år (bortsett fra noen dedikerte syklister som har nye sykler hvert år delvis sponset pga reklameverdien de gir importøren).

Og for dem som f.eks. bytter skallklær hvert år pga farge/mote, havner ikke klærne på finn.no etc. slik at andre kjøper brukt i steden for nytt?

MEN, jeg har selv inntrykket av økende "appearance is everything" og at mange drar det langt for kunne vise frem det ypperste "insta-moment" satt opp i detalj helt fra utstyrsvalg til posering og "riktig" terreng/natur.

Det blir flere og flere som bruker naturen, dette er "inn". Hva hadde disse menneskene brukt kjøpekraften sin på i stedet for utstyr og reiser? Hadde alternativene gitt like stort miljøavtrykk?

Hvordan vi bruker den store kjøpekraften hver enkelt nordmenn i gjennomsnitt har er ganske avgjørende, enten det går til reiser, oppussing av bolig, ny båt, eller nye skallklær.

Å reparere i stedet for å kaste, å tenke "godt nok",  osv. er sunt uansett ift hva man kunne tenkt seg.

Og for ikke å sitte her med pekefingeren til alle andre 😄 Jeg har selv et volum friluftsutstyr godt over gjennomsnittet og kunne klart meg med en del mindre. I motvekt har jeg bevisst valgt å nedprioritere andre områder (klær, interiør/oppussing, feriereiser, osv.), og jeg forsøker å reparere ting som er ødelagt/skadet.

 

Stor kjøpekraft kombinert med nåtidens store fokus på toppen av behovpyramiden er generelt negativt for miljøet.

img_maslows_nb.jpg.e09607604d2305ad6136e8150b1bdec9.jpg

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener vel ikke artikkelen at turen i nærområdet er en klimaversting. Ei heller at det er galt at man har friluftsklær, men ser man rundt seg så ser man jo blant annet gjennom Instagram at friluftsliv er blitt en motegreie hvor bildene blir som reklameplakater for å dra lengre, reise mer; turer til Lofoten, Alpene, Afrika, på høyfjellet etc istedenfor mer lokale turer. Vi nordmenn flyr fem ganger mer enn EU-snittet og vanvittig mye mer enn den gjennomsnittelige verdensborgeren. 

Nå kan man jo alltids peke på naboen og noen som er verre, men det burde jo ikke være en sovepute for å se at også friluftsliv har uheldige baksider. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RoyN skrev:

Nå kan man jo alltids peke på naboen og noen som er verre, men det burde jo ikke være en sovepute for å se at også friluftsliv har uheldige baksider. 

Mulig jeg var ullen og uklar i innlegget mitt. 🙂

Allt forbruk, inkludert friluftsliv, som ikke inngår i det nederste delene av behovpyramiden er strengt tatt unødvendig og gir økt press på miljøet.

Mitt eget forbruk og levesett innehar mye jeg ikke trenger fot å leve/eksistere, og som kun treffer inn på øverste trinn på behovspyramiden.

OG hvordan jeg er bevist/håndterer avfall og fotavtrykk fra meg selv/mitt levesett et også med og påvirker miljøet. Hele kjeden av produksjon/kjøp + bruk + tilstedeværelse + avfall påvirker miljøet. Jeg har flere områder jeg kan bli bedre på ihvertfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Terka said:

Mulig jeg var ullen og uklar i innlegget mitt. 🙂

Allt forbruk, inkludert friluftsliv, som ikke inngår i det nederste delene av behovpyramiden er strengt tatt unødvendig og gir økt press på miljøet.

Mitt eget forbruk og levesett innehar mye jeg ikke trenger fot å leve/eksistere, og som kun treffer inn på øverste trinn på behovspyramiden.

OG hvordan jeg er bevist/håndterer avfall og fotavtrykk fra meg selv/mitt levesett et også med og påvirker miljøet. Hele kjeden av produksjon/kjøp + bruk + tilstedeværelse + avfall påvirker miljøet. Jeg har flere områder jeg kan bli bedre på ihvertfall. 

Sett slikt er hele kulturbegrepet definert som unødvendig og miljøfientlig. Jeg tenker motsatt, at alle stegene i behovspyramiden (når man først velger det som perspektiv) kan gjøres helt uten miljøproblematisk forbruk, og at det er vår kultur som er ekstremt opptatt av å leve som adelige. Hvis vi går tilbake til jeger- og sankersamfunn som fant balanse med miljøet de levde i, vil vi fremdeles kunne baske oss i til og med den øverste delen av pyramiden. Jeg vil faktisk påstå at forbruk og de midtre delene av pyramiden står i veien for det øverste nivået. Det er ikke slik at et enklere, mindre forurensende, mer miljøbalansert samfunn ikke bryr/brydde seg mindre om det åndlige og selvrealiserende tror jeg. Tvert om.

 

Edit: Egentlig ikke et motsvar, som det kanskje høres ut. Ment nyanserende. Jeg er enig i at friluftsliv generelt, og motetrendene og utstyr- og innovasjonsjag i friluftsliv spesielt, er en belastning for miljøet. Jeg velger også å prioritere forbruket mitt innefor friluftsliv i stedet for andre verre ting, ikke helt uten skrupler, men mener det er et godt valg.

Endret av Lars L
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for behovspyramiden din, Terka. Da er soveposer, hengekøyer, telt, fiske- og jaktklær/utstyr plassert i kategorien fysiologiske behov.. ;)

Ellers helt på sin plass å få slike påminnelser for friluftslivet også. For min del er miljøvern i alle former viktig, så jeg tenker på det samlede avtrykk livet mitt gir, friluftslivet inkludert.

  • Liker 5
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noen av oss som blir mer og mer bevisst på å bevare naturen jo mer tid vi tilbringer i den. Folk som kjøper gore-tex og bruker det både hjemme og på tur er vel også hakket bedre enn dem som kjøper ski bekledning for 5 lapper og reiser til Hemsedal uten ski for kun å være med på afterski...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

friluftsliv er veldig inn, og personlig så håper jeg det går av mote. for forbruket og utstyrs jaget er blitt større enn opplevelser og helsegevinst etter min mening.

satt og svirra på litt forskjellige instagrammer og var innpå noen av de veldig populære instagrammene, og kunne ikke unngå og legge merke til at de fleste hadde fryktelig lite bilder av opplevelser og natur, men veldig mye av dem selv og klær..

oppdaget også for en stund siden, noe som gjorde meg fysisk kvalm.. det var en annonse for en abonnement tjeneste der du vær måned, fikk det nyeste og kuleste i tur utstyr som man kunne teste.. altså.. en pakke med ting vær eneste måned... jeg skal ikke linke til det eller nevne navn, for jeg håper inderlig at oppegående mennesker med kjærlighet til naturen og friluftslivet er like forferdet som jeg er av det... 

sitter også veldig ofte og tenker på hva "gamlekara" tenker om friluftslivet vårt.. de som greide seg med en sekk, sovepose, telt og ei fiskestang..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Leif88 skrev:

friluftsliv er veldig inn, og personlig så håper jeg det går av mote. for forbruket og utstyrs jaget er blitt større enn opplevelser og helsegevinst etter min mening.

satt og svirra på litt forskjellige instagrammer og var innpå noen av de veldig populære instagrammene, og kunne ikke unngå og legge merke til at de fleste hadde fryktelig lite bilder av opplevelser og natur, men veldig mye av dem selv og klær..

oppdaget også for en stund siden, noe som gjorde meg fysisk kvalm.. det var en annonse for en abonnement tjeneste der du vær måned, fikk det nyeste og kuleste i tur utstyr som man kunne teste.. altså.. en pakke med ting vær eneste måned... jeg skal ikke linke til det eller nevne navn, for jeg håper inderlig at oppegående mennesker med kjærlighet til naturen og friluftslivet er like forferdet som jeg er av det... 

sitter også veldig ofte og tenker på hva "gamlekara" tenker om friluftslivet vårt.. de som greide seg med en sekk, sovepose, telt og ei fiskestang..

Det er sant som du sier. Men dette gjelder ikke bare friluftsliv. I alt av fritidsaktiviter så virker det som at man får mer og mer utstyr og mer og mer kleskodepress. 

Det bunner nok ut i kjøpekraft og vekst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2019 den 23.37, Leif88 skrev:

sitter også veldig ofte og tenker på hva "gamlekara" tenker om friluftslivet vårt.. de som greide seg med en sekk, sovepose, telt og ei fiskestang..

Lars Monsen beskriver det i boken "Med fiskestang og svartkjele". Den eldre turkompisen til Monsen møter et yngre par på en koie inne i ødemarka. Alt utstyret deres er fancy smancy, og skinnende nytt. De deler ikke kaffe med ham fra den speilblanke kaffekjelen en gang. I motsetning til etablert fjellkultur der man deler det lille man har i fjellet.

Det har vært utslagsgivende for meg å lese det såpass tidlig i turkarrieren min. Så jeg passer på å alltid by folk på kaffe, og svartkjelen er skikkelig svart av sot. Det har gitt anerkjennende blikk og nikk fra eldre turfolk når jeg har dratt frem en ordentlig svartkjele under rastepause 😎

I friluftslivet forøvrig så hadde jeg noen betraktninger om det i den ene turartikkelen jeg skrev her på Fjellforum. Svaret på klima og miljøutfordringene er ikke å dra mindre på tur. Dra heller oftere! Vi bruker ikke ressurser mens vi er i fjellet. Det kjøpes ikke spa, fly, burger, klær, drivstoff, askjetter, møbler, dusj, vin, mens man ligger i teltet. Når man er hjemme så forbruker man ressurser hele tiden, og friluftslivet er en av hobbyene hvor man er minst belastende mens man utøver aktiviteten. Bemerk "utøver". For utstyret har sine utfordringer. Men det er forholdsvis lett å løse også. Jeg har løst mitt avtrykk ved å satse på jordnære og nøytrale farger, fra kvalitetsprodusenten Arcteryx. Skalljakken er seks år nå, og fremdeles pen i fargen brun. Den er uten slitasje, vanntett, og det finnes ingen grunn til å kjøpe en ny jakke til mitt eget bruk enda. Det samme med buksa, som er syv år. Eller softshellbuksene jeg har, som også er sorte og mange år gamle.

Et fenomen jeg har bemerket meg i mange år, i hvert fall fire, er at jeg har kjøpelyst i friluftsbutikker. Jeg går inn, og "shopper" med øynene. Ønsket om å kjøpe noe er der, men jeg har ikke behov for noe, så jeg går ut av butikken tomhendt og slukøret. Det er vel kanskje mest et tegn på at jeg allerede har shoppet alt for mye, og har alt utstyret jeg drømmer om. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Lars Monsen beskriver det i boken "Med fiskestang og svartkjele". Den eldre turkompisen til Monsen møter et yngre par på en koie inne i ødemarka. Alt utstyret deres er fancy smancy, og skinnende nytt. De deler ikke kaffe med ham fra den speilblanke kaffekjelen en gang. I motsetning til etablert fjellkultur der man deler det lille man har i fjellet.

Det har vært utslagsgivende for meg å lese det såpass tidlig i turkarrieren min. Så jeg passer på å alltid by folk på kaffe, og svartkjelen er skikkelig svart av sot. Det har gitt anerkjennende blikk og nikk fra eldre turfolk når jeg har dratt frem en ordentlig svartkjele under rastepause 😎

I friluftslivet forøvrig så hadde jeg noen betraktninger om det i den ene turartikkelen jeg skrev her på Fjellforum. Svaret på klima og miljøutfordringene er ikke å dra mindre på tur. Dra heller oftere! Vi bruker ikke ressurser mens vi er i fjellet. Det kjøpes ikke spa, fly, burger, klær, drivstoff, askjetter, møbler, dusj, vin, mens man ligger i teltet. Når man er hjemme så forbruker man ressurser hele tiden, og friluftslivet er en av hobbyene hvor man er minst belastende mens man utøver aktiviteten. Bemerk "utøver". For utstyret har sine utfordringer. Men det er forholdsvis lett å løse også. Jeg har løst mitt avtrykk ved å satse på jordnære og nøytrale farger, fra kvalitetsprodusenten Arcteryx. Skalljakken er seks år nå, og fremdeles pen i fargen brun. Den er uten slitasje, vanntett, og det finnes ingen grunn til å kjøpe en ny jakke til mitt eget bruk enda. Det samme med buksa, som er syv år. Eller softshellbuksene jeg har, som også er sorte og mange år gamle.

Et fenomen jeg har bemerket meg i mange år, i hvert fall fire, er at jeg har kjøpelyst i friluftsbutikker. Jeg går inn, og "shopper" med øynene. Ønsket om å kjøpe noe er der, men jeg har ikke behov for noe, så jeg går ut av butikken tomhendt og slukøret. Det er vel kanskje mest et tegn på at jeg allerede har shoppet alt for mye, og har alt utstyret jeg drømmer om. 

Bet meg merke i det med kjelen. Har hatt samme kjeler i sikkert 10-15 år. Pleier hvert år å pusse dem blanke. Dette fordi på primus er det ikke noe særlig med en sotkjele (taper effekt) samtidig som jeg synes de er skitne og soter til alt. Flere har kommentert at jeg har nye kaffekjel, men etterpå sett at den er både bunket og godt brukt. Om det er status å ha en svart kjel? Gjerne for meg, men synes ikke det er praktisk.

Litt det samme som med finnkniven mange har med seg, for meg er det en ubrukelig kniv. Ikke god å sløye med, ikke god å smi, spikke med, ikke god å høgge med, ok å skjære brød med, men egentlig ikke god til det heller.

Skal jeg hugge noe, tar jeg heller med øksa.

Endret av In reach
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som dere skriver, tror de "nye og unge" som kommer inn i friluftslivet opplever nok dette presset betydelig. Det er en jungel av merker og klær.

Jeg og sikkert mange med  meg, som er vokst opp med gummistøvler og klær en fant i skapet har nok ett mere laidback forhold til klær og siste års modeller.

Det viktigste er at klærne fungerer, er slitesterke og med god passform. Kjøper klær som enten er rimelige, eller som jeg tror varer noen år. Merker, moter og slikt er uinteresant. Av og til blir de dyre, men handler sjeldent.

For meg er kvalitet viktigst, kvalitet og vekt. Er mote på vekt, en økende mote på vekt faktisk.Nå er det viktig om skeja veier 139gram eller 162 gram.

Det blir fort diskusjon rundt bålet og frem med skeja for å sammenligne og vurdere med kompisen sin. 

Synes en del av dette er latterlig, har kjøpt nytt telt på 1,6kg, byttet ut det gamle på 3kg. Har ikke dårlig samvittighet for det.

Mitt turliv, mine penger. Min hobby og min interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

I sammenheng med lanseringen av 2011 Nissan Leaf, slapp Nissan denne reklamefilmen. Den er særdeles aktuell fremdeles!

Ja, men samtidig så er det vel skremmende å se fremstillingen av Lithium som benyttes i både el-biler og mange friluftsrelaterte produkter?
Det er vel veldig mange som kjører el-bil og som har veldig god samvittighet da de forurenser lite. Men glemmer at utvinning av Lithium som batteriene i bilen er lagd av er meget forurensende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger opp avstikkereren til @tubbs ifbm el-biler: https://www.wired.co.uk/article/lithium-batteries-environment-impact

Og enda værre skal det bli med de målene man har i ulike land om å elektrifisere bilparken: https://www.nhm.ac.uk/press-office/press-releases/leading-scientists-set-out-resource-challenge-of-meeting-net-zer.html

"The letter explains that to meet UK electric car targets for 2050 we would need to produce just under two times the current total annual world cobalt production, nearly the entire world production of neodymium, three quarters the world’s lithium production and at least half of the world’s copper production."

 

Og siden jeg er på skogtur ift trådens tittel, så tar jeg en liten avstikker til:

Selv definisjonen grønn vekst er på bærtur tror jeg så lenge den medfører økt forbruk av ressurser, økt avfall, og reduksjon i mangfold/natur. Grønn vekst brukes nå som en ny dimmensjon oppå eksisterene økonomi, i stor grad for å kamuflere det som miljøvennlig. Men verden er mer kompleks en det.

vs:

Har sagt det før i en eller annen tråd, dagens økonomiske prinsipper med fast mål om vekst er ikke bærekraftig. Vekst = økt produksjon og økt forbruk = økt belastning/ødelegging av natur og miljø. Man globalt gå bort fra de økonomiske prinsippene hvor mål om vekst og profitt er grunnleggende. Og som enkeltmennesker må vi redusere forbruk, og reparerere og gjennbruke mer.

Endret av Terka
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troen på bærekraftig vekst er utopisk. Vi må klare å leve mindre "fossilt", og der kan faktisk friluftslivet være blant løsningene. Visst kan vi overforbruke også der (og mange av oss gjør/har gjort det), men siden den store synderen er forbruk av fossilt brensel til transport, og særlig med fly, kan feriering i naturen vår være en måte å få den avkoblingen vi trenger uten at vi friterer kloden. Får vi flere norske familier til å feriere på Hardangervidda i stedet for i Thailand så kan vi redusere vårt avtrykk ganske mye.

Endret av Lompa
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 12.20, In reach skrev:

Litt det samme som med finnkniven mange har med seg, for meg er det en ubrukelig kniv. Ikke god å sløye med, ikke god å smi, spikke med, ikke god å høgge med, ok å skjære brød med, men egentlig ikke god til det heller.

Du er klar over at "finnkniven" kommer i flere størrelser? 5 tommeren (13 cm. blad) er en glimrende kniv til vanlig knivarbeid. Det finnes en 3,5" også. Estetisk flotte er de også. Man må ikke drasse på en "joikesabel" selv om man liker strømengkniver.  Men merkelig nok er det visst bare de største strømengknivene folk tenker på når de tenker samekniv. :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hege P. skrev:

Men merkelig nok er det visst bare de største strømengknivene folk tenker på når de tenker samekniv. :)

Kan det ha noe med at det er det de fleste forbinder med en "samekniv"?

Skal ikke legge skjul på at det er det jeg forbinder de sablene med. 

Ett annet kjent begrep for en knivtype er "Rambokniv". 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hege P. skrev:

 5 tommeren (13 cm. blad) er en glimrende kniv til vanlig knivarbeid:)

Hvis jeg en gang (gud bedre) kun måtte ha en kniv så er det den jeg hadde beholdt :)
Brukes til alt omtrent. Filètert fisk, flådd bever, rådyr, elg. Skjærer og smører brødskive, kutter spekemat +++
En herlig kniv 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.