Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av kjele/kjelesett


AmundJS

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker å skaffe meg en lett kjele til "alt mulig" men blir ikke til steking. Har fra før av to tunge kjelesett av typen Primus Campfire både lite, stort og 5L kjelen da dem tåler juling og kan fint brukes på bål over lang tid. Ønsker en kjele på ca 1,3 - 2 liter. Har sett på MSR Big Kettle og Primus Primetech Pot Set 1,3. Det jeg lurer på er om noen har Primetech Pot Set 1,3 og kan veie den fancy kjelen med lokk og klype? Står 375g for hele settet på esken, 500 og noe står det oppgitt på Outnorth sin side, så det jeg lurer på er hva setter veier uten den normale kjelen? Eller om noen har et annet alternativ? Finnes det en kjele på ca 1,5L og som veier under 100g? Inklusive lokk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarer selv om du har kjøpt alt: Primetech pot med lokk og fancy klype 327g, med trekk altså pot cozy 380g.

Cozy er fint å sette gryta i for å få ting som ris og pasta til å trekke, sparer drivstoff ved at småkoking strengt tatt da ikke alltid er nødvendig.

Koster forøvrig en arm og en legg den MSR gryta..

Synd ikke Evernew lager titangryter med non stick lenger. Jeg har en nonstick 0.9l som veier 130g med lokk (og der lokket sitter fast når det er på)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Omnilite skrev:

Svarer selv om du har kjøpt alt: Primetech pot med lokk og fancy klype 327g, med trekk altså pot cozy 380g.

Cozy er fint å sette gryta i for å få ting som ris og pasta til å trekke, sparer drivstoff ved at småkoking strengt tatt da ikke alltid er nødvendig.

Koster forøvrig en arm og en legg den MSR gryta..

Synd ikke Evernew lager titangryter med non stick lenger. Jeg har en nonstick 0.9l som veier 130g med lokk (og der lokket sitter fast når det er på)

En slik titangryte med non-stick høres magisk ut! Kanskje e blir å bruke fri retur for første gang? Om e finner en annen slik gryte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg kaster meg på her, fremfor å lage ny tråd. 

Panne og 'svartkjele' sverger jeg til stål siden jeg vil kunne bruke de på bålet også. På kjeler for koking/mer avansert matlaging blir det nok kun bruk på brenner. Derfor:
-Hvor stor forskjell er det da på varmekonduktivitet og jevn varmefordeling mellom stål, titan og keramisk for matlaging?
-Hvordan er de å rengjøre/fastbrenning (stål kan jo skrubbes med alt)?
-Hvordan er holdbarheten (stål for evig, men de andre to)?
-Jeg er klar over at titan er en god del lettere enn stål, men vet lite om det utover det. Keramisk vet jeg null og niks om. Please enlighten me! :) 

Er klar over at det er en del prisforskjeller, utover vektforskjell, men jeg er bargain hunter nok til at jeg sikkert skal klare finne det materialet jeg lander på i en akseptabel pris.
Har foreløpig vinglet mellom MSR Alpine 2/4 sett i stål eller titan, som et konkret eksempel, men ikke bundet til MSR på noe vis. Er det noe superlurt jeg ikke har tenkt på, så ta gjerne med det også. Det er mer materialvalg enn spesifikke forslag på sett jeg er ute etter, men tror på ytringsfrihet. Trenger ikke noe større sett enn MSR sitt Alpine 4 pot sett med 1-2-3L kjeler!

Edit: 1. Antagelig trenger jeg ikke større sett enn tilsv. MSR Alpine 2 pot sett heller. 2. Aktuelle brenneren er en Optimus Polaris, i fall det har noe innvirkning på svar.

Alu vil jeg ikke ha etter noe av det makkverket jeg har hatt.
Edit 2: REN alu/teflon coated. Jeg vet nok om keramisk til å vite det er alubasert altså. ;) 

Endret av kepiblanc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spørsmål her så usikker på om jeg svarer rett :) Min erfaring er at titan panner/kopper tåler mye bedre høye temperaturer på bål en stål. Jeg har opp igjennom ødelagt flere stål panner eller gryter på bål som er blitt deformert. Titan har jeg derimot enda ikke merket noen problemer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (47 minutter siden):

Mange spørsmål her så usikker på om jeg svarer rett :) Min erfaring er at titan panner/kopper tåler mye bedre høye temperaturer på bål en stål. Jeg har opp igjennom ødelagt flere stål panner eller gryter på bål som er blitt deformert. Titan har jeg derimot enda ikke merket noen problemer med.

Setter pris på svar uansett jeg. ;) 

Primært var spørsmålene her mtp bruk på brenner (Optimus Polaris) og for mer avansert koking enn bare å koke opp vann - typ lage matretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kepiblanc said:

Setter pris på svar uansett jeg. ;) 

Primært var spørsmålene her mtp bruk på brenner (Optimus Polaris) og for mer avansert koking enn bare å koke opp vann - typ lage matretter.

Stemmer. Brennere og spesielt fuel brennere kan gi en svært høy punkt varme så det er overførbart også der. Men det er jo enklere å regulere varmen på en brenner så kanskje ikke like stort problem. Men bruker du en tynnbunnet stålkjele til snøsmelting og brenner på full gass så slår den seg fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring: 

Brenner er viktigere enn kjele når det gjelder fastbrenning.

Her er det viktig med brenner som gir god varmespredning og som lar deg skru ned varmen tilstrekkelig. 

Kjeller med bred bunn egner seg for matlaging, kjeler med smal bunn egner seg til å koke vann i. 

Jeg bruker hovedsaklig to titankjeler med grei størrelse på til "avansert koking" på tur. Her representert ved oppvarming av fløtepoteter i den nederste og for å holde kjøtt osv varmt etterhvert som det stekes i panne i mindre porsjoner i den øverste. Jeg har ikke hatt noe mer problem med titankjelene enn jeg hadde med de gamle stålkjelene som ble byttet ut pga vekt..
1669338054_Arcticflies-2020-04-1720_23_47.thumb.jpg.965d3883284d73225973fc148ea7f1fc.jpg


(Men jeg har en regel: Aldri tom kjele på varmen uten innhold med mindre du skal brune noe og da foretrekkes stekepanne om den er med...)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt xpot, den er genial da den er kompakt. Men ellers litt upraktisk og helle av samt kvaliteten er litt så som så. Bunnen er også utsatt for å slå seg på sterk varme.

Du får også Xpot i kaffekjele utgave, den har jeg brukt mye på turerer hvor vekt og volum er viktig. Dessverre sprekker Plastlokkene veldig lett men mulig de har fikset det på nye modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.