Gå til innhold
  • Bli medlem

Gul flamme på primus


asse22

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en MSR XGK som for tiden brenner en gul flamme. Jeg har forsøkt, to ganger, å rense hele primusen inkl. dysa, skiftet primusbensin, skiftet filter i pumpa og forlenget forvarmingen, pluss flere ting, men den gule flammen gir seg ikke. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få løst problemet? Det er korrekt dyse (GK) som sitter på, etter hva jeg kan se. Denne har heller aldri vært skiftet fordi jeg har aldri brent annet en bensin med primusen. 

Forslag til tiltak?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke din MSR brenner, men jeg hadde ett lignende problem med min Primus Multifuel og da var det rens av drivstoffslangen/forvarmingsbøylen som løste problemet.
På Primus Multifuel er det en wire innebygget i drivstoffslangen som er laget for å rense den. Man skrur bare opp og drar wiren frem og tilbake noen ganger og så er problemet løst, jeg vet ikke om MSR har en lignende patent. Jeg tror avleiringen lå i forvarmingsbøylen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Glemte helt å svare. Jeg har samme ståltråd i min XGK. Dro den frem og tilbake flere ganger, og da løste det seg. Nå brenner den veldig bra. Tror også i mitt tilfelle at avleiringen lå i forvarmingskanalen. Den gule flammen kom på nøyaktig samme sted hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renhold/pussing er ikke undervurdert. På min gode gamle 111 var overganger fra dette: 

 

 

Til dette: 

 

...i all hovedsak blankpussing av delene merket med rødt for der satt det noe sot...: 

DSCF4394.jpg.9192e34b3e5eb6d23ad703b676ba510a.jpg

Forskjellen er som du ser over ganske markant. 

Det er faktisk så enkelt som at gasser/flammer gjerne "hnger igjen" eller følger strukturer de egentlig skulle sluppet og dermed blir forbrenningen anderledes...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Vasker hele dritten, demontert, i sitronsyrevann med litt zalo, og børster med messingbørste/stålull. Da blir brennerne som nye. Det er det eneste som jeg har funnet ut løser opp gammel fastbrent sot.

Stort sett samme prosedyre her. Gjennomgangen ovenfor ble bare tatt med stålull da det er såpass store biter at man kommer greit til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener flere av Alkylat bensin har holdbarhet på 3år. Men min erfaring er at den begynner å bli dårlig mye raskere enn dette. Leste en plass att produsentene av bensin forventet forbruk etter ca 90dager. Og flyktigheten på vanlig bensin blir justert etter når på året den blir produsert. Kanskje dette også gjøres med Alkylat bensin?  Aner ikke, men jeg har flere ganger hatt stillebrennere som har reagert på gammel bensin, mens man rett etterpå har fyrt coleman fuel helt uproblematisk.

Hvis ikke må jeg slutte å kjøpe bensinen min på YX, for det er den jeg har brukt dem siste åra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kan jo være at det er mindre utskiftning på bensinstasjoner på alkylatbensin enn annen? En del har allerede kanskje overvintret. Husk plastdunkene dem leveres i ikke er helt gasstette. Dvs at oktantallet vil sannsynligvis også reduseres over tid. Samt at en full dunk garantert er bedre å ha lagret enn en som man har tatt noe av.

Men ja en XGK vil jo ete all slags bensin, selv iblandet pukk. Men ser at min Whisperlite og OmniliteTi med stillebrenner er litt mer følsomme for drivstoff.

Er det bare jeg som har opplevd dette? Eller en tungstartet gressklipper / snøfreser på første start i sesongen? Kan jo hende det bare er at jeg er veldig dårlig til å rengjøre primusene mine også :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin damper jo og er det ikke helt tett oppbevart vil jo det som tenner lett sampe av over tid. En skvett bensin som har overvintret i en gressklipper er ofte blitt dårlig. Holdebarhet kan være ned i 3 mndr. Skal den stå over vinteren så fyll full tank med alkylatbensin som holder bedre en 95. Så er det litt forskjell på pumpebensin med tilsetninger sommer og vinter. Så det lønner seg å fylle bensinkanna med bensin for riktig sesong.

Har 2 primuser jeg kjører på bensin, Omnifuel og 8R. Ingen av de har hatt noe problem av noe slag selv om jeg kan ha hatt en flaske bensin stående mer enn et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fiskekongen skrev:

Er det bare jeg som har opplevd dette? Eller en tungstartet gressklipper / snøfreser på første start i sesongen? Kan jo hende det bare er at jeg er veldig dårlig til å rengjøre primusene mine også :D

Eg har ikkje hatt problem med å køyre bensinmotorar på gammal bensin. Problemet eg derimot har hatt dersom ein motor har stått lenge, er substans som har vorte att i forgassaren når bensinen har fordampa. Etter å ha renska forgassaren, fekk eg tilogmed ein moped som hadde stått i 20 år til å gå, med bensinen som stod på tanken. Men dette problemet skal vera langt mindre med alkylatbensin enn med bilbensin.

Om vinteren har pumpebensin eit visst innhald av butan, det kan du ikkje rekne med at skal overleve sumaren.

Det er ein kjent sak at stillebrennarar er langt meir følsom på på det meste, i forhold til bråkebrennarar som er mykje meir rubuste på alle vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I våres lå jeg å fyrte min XGK med stillebrenner med Alkylatbensin fra året før. Denne hosta og fikk noen rar puff gjennom hele brenselsflaska. Hadde med meg ei coleman flaske i reserver, og denne brant helt fint. Så det er helt klart forskjeller ute å går. Kanskje hovedproblemet er å ikke lagre bensin over tid på halvfulle kanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.