Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips til tur i sommer. Østlandet med telt. Ikke fjellvant 12-åring og jeg.


malinmej

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lyst til å ta med datteren min på tur i sommer og ville satt veldig pris på tips til områder. Utstyr og slikt skal jeg klare å planlegge. Men selve destinasjonen trenger jeg altså hjelp til. Alt innenfor 4-5 timers reisetid fra Oslo er ok. Jeg vil til fjells heller enn skogs. Datteren min er 12, og hun har kun gått noen korte dagsturer i fjellet. Hun er generelt litt skeptisk, og jeg tror ikke vi skal gå for lange dagsetapper.  Har tenkt å gå i ca. 3 dager og vil gjerne gå et sted hvor det ikke vrimler av folk, og helst ikke så alt for lange dagsetapper. Har evt. tenkt at vi kan sette opp telt i nærhet av turisthytter, slik at vi har en slags "retrett-mulighet". Er det noen som umiddelbart har noen gode tips på ruter / steder? Leter her på forumet og på UT og googler, men klarer ikke helt å få bestemt meg..(Vi har sovet i telt i nærområdet og det var en fin opplevelse i godvær ved sjøen).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å se på Langsua/Gausdal Vestfjell? Har ikke vært mye i området men heter seg vel at det er fint og lettgått terreng og ikke altfor langt mellom hyttene. I tillegg til DNT hyttene har Gausdal fjellstyre endel åpne buer i området som kan være verdt å se på. Bør være mulig å få til en fin tur uten de helt store avstandene.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Heriks skrev:

Hva med å se på Langsua/Gausdal Vestfjell? Har ikke vært mye i området men heter seg vel at det er fint og lettgått terreng og ikke altfor langt mellom hyttene. I tillegg til DNT hyttene har Gausdal fjellstyre endel åpne buer i området som kan være verdt å se på. Bør være mulig å få til en fin tur uten de helt store avstandene.
 

Hei, Tusen takk for svar. Har tatt en rask kikk på Langsua😀. Fint område. Men.. Det ser ut til å være en del grantrær og skog også høyt opp. Kanskje har jeg feil? For meg som eneste voksen er det viktig at jeg holder mørkeredselen i sjakk både for egen skyld og for datter.  Tror jeg må ha det mer åpent..:-). .😂. Ja, jeg vet det er latterlig.. Men likevel..

Endret av malinmej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Andre Pedersen skrev:

Vi tok første fjelltur med Kalhovd som utgangspunkt, da kan du parkere hvor du vil mot krosso, eller gå fra turisthyttta, 

da kan du være langt på fjellet og i nærheten av en hytte samtidig. 

Takk Andre!! Skal sjekke:-). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lompa skrev:

Den østlige delen av Hardangervidda har mange fine områder. Nær Kalhovd/Mår, som nevnt. Eller start fra Solheimstulen. Da er dere fort på snaufjellet.

Tusen takk, Lompa! Skal sjekke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den østlige delen av Hardangervidda kan absolutt anbefales!
Vi var en venninnegjeng med varierende grad av turerfaring som tok oss en rundtur innpå den østlige delen av vidda; startet på Kalhovd hvor vi også avsluttet turen igjen. Fulgte godt oppmerkede stier via hytter, men sov i telt. Akkurat den turen trenger man mer enn et par-tre dager på, men om en f.eks. går vestover, mot Morgen turisthytte, får man også litt vestlandske naturinnslag med, hvis jeg ikke husker feil, variert terreng og utsikt over Juvikfjorden, og man bruker ikke så mye tid. Ikke SÅ kjekt i regn, erfarte vi, men en fin strekning om kan kan overleve litt skog. Alternativt kan man rusle nordover mot Mårbu turisthytte som er en super hytte hvis en vil ha en base og så gjøre kortere utflukter. :)

Endret av caeur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg skal på teltur til Femundsmarka med min 4 åring. Vi tar en natt ved Femundshytten (ca. 4,5 t fra Oslo) før vi tar Femund II over vannet til Røavassdraget. Her blir vi fredag kveld til søndag med oppdagelsesferder derfra. Grei reserveløsning i Røvollen DNT-hytte som er 1-2 km unna leir og tak og ly i Røabua like ved kaien hvis det blir surt vær og humør ;-) Vi har pakket stort telt og masse ekstra for trivsel og varme klær for ungene, har bæring fra bilen til båten og fra båten til egnet camp like ved kaien ved Røa og tar det helt piano. Derfra er det fiskestang og lett sekk med niste og noe godt til de minste. Kan være vindutsatt ved Røsanden og dermed også myggfritt, men kort vei til roligere skog. En tur på ungenes premisser men med innslag av villmark for de gamle ;-) 

Endret av Alltidpåtur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.