Gå til innhold
  • Bli medlem

telt en til to personer, superlett!


gull

Anbefalte innlegg

Jeg må bestemme meg i kveld for hvilket telt jeg skal kjøpe, og trenger hjelp! Telttur allerede til helgen :)Jeg har bestemt meg for å kjøpe et telt som to kan sove i, det må være superlett, og holde ut på turer som varer opp til 14 dager. Det burde være plass til to personer, og en liten hund. Kanskje et fortelt med plass til et par sekker. Jeg vil helst ikke at det totalt skal veie mer enn rundt 2 kilo. Jeg trenger ikke et helårstelt, det vil bli brukt mest vår, sommer og høst. De teltene jeg har plukket ut etter å ha lest en del på forumet her er:

Hilleberg Unna

Sarek superlight 2+

Ringstind superlight 2

Fjellheimen superlight 2

Nå trenger jeg deres hjelp og meninger :)

Endret av gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, tubbs skrev:

Med dine kriterier så kan du stryke Hilleberg Unna av lista :)
Ikke ett telt jeg vil anbefale å dra på 14 dagers tur med for 2 personer.
Unna er heller ikke ett superlight telt :)

Takk for help, da gjenstår tre :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale et du ikke har på listen som jeg er fornøyd med
Helsport reinsfjell superlight her får du 2 fortelt å 2 utganger så alle kan ha hver sin side i teltet jeg syns ihvertfall det er praktisk når en sover i telt med flere 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gittiamo skrev:

Høres trangt ut med to personer og en medium hund (sheltie?). Gå for et 3p telt. 

Riktig, sheltie ja :) kommer nok til å bruke det mest alene, men med mulighet til at to kan sove i det av og til. Kan likevel kanskje vurdere 3p telt dersom det ikke utgjør veldig mye på vekt! vekt er viktig her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bo to personer og en hund i 14 dager, bør du gå for 3P. Ringstind SL 2,  med to personer og hund i 14 dager?
Det går men det blir nok trangt og krever god orden.

Jeg ville heller sett på 3 personers telt for 2+hund. Det ligger noen rimelige 3P SL i  Helsport Outlet

Så kan du jo spare litt på kjøp nå, og heller kjøpe et mindre og letter telt for soloturer i tillegg, dersom du ikke vil bære 3P telt for disse turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe i kveld så hadde jeg tatt en titt i helsport sin outlet de har ganske mange superlight telt liggende der i skrivende stund. 

Jeg hadde også (men det er min personlige preferanse) tatt god fart og hoppet over Ringstind (merk. 30! cm i fotenden) , 14 dager i det teltet med selskap og hund og det spørs nok om ikke jeg hadde blitt dreven i å sove under åpen himmel. 

Jeg hadde nok også vurdert et tremannstelt for 2 personer og hund, reinsfjell pro 3 er et slott, har ikke sjekka men antar at superlight har omtrent de samme målene, og vekt på 2,35 syntes jeg ikke er ille. På den negative siden synes jeg stengene i det teltet var litt lange og uhåndterlige. 


Hva med å se på den utgåtte modellen av Fjellheimen superlight 3 inkl. footprint (vekta er det i alle fall ingenting å si på) eller Rondane Superlight 3 camp. (Basert på takhøyden her hadde jeg nok valgt fjellheimen av disse 2, litt avhengig av hvor mye man har lyst på det forteltet) Da har jeg som forutsetning at du har satt deg inn i hva superlight-telt innebærer og du vet at det er dette du skal ha.    

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til telt en til to personer, superlett!

Her ser jeg at jeg har fått utrolig mange gode råd, tusen takk! Jeg velger å følge rådene, og droppe 2p telt helt.

Det er fortsatt mange fine telt å velge imellom nå da,

som foreslått over, dette: https://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-3-manns-outlet

Reinsfjell superlight 3

Fjellheimen superlight 3 camp

og kanskje dette?  https://www.helsport.no/reinsfjell-superlight-3-outlet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sett nærmere på Fjellheimen SL 3 på Helsport outlet:

https://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-3-manns-outlet

Har dette selv, og bruker det når ungene er med på tur. Det kan fint brukes som enmannstelt (1,7 kg), det er god plass til to voksne pluss hund i forteltet. Forteltet kan faktisk åpnes helt opp som en «gapahuk».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, ketilring said:

Jeg ville ha sett nærmere på Fjellheimen SL 3 på Helsport outlet:

https://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-3-manns-outlet

Har dette selv, og bruker det når ungene er med på tur. Det kan fint brukes som enmannstelt (1,7 kg), det er god plass til to voksne pluss hund i forteltet. Forteltet kan faktisk åpnes helt opp som en «gapahuk».

Jeg hadde ikke gått for gammel modell som snevrer inn i fotenden.

Fruen kjøpte Fjellheimen 3 SL, nye modellen, og det er helt sjef så lenge du unngår for mye vind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Daktari skrev:

Jeg hadde ikke gått for gammel modell som snevrer inn i fotenden.

Fruen kjøpte Fjellheimen 3 SL, nye modellen, og det er helt sjef så lenge du unngår for mye vind

Ja, det er jo et godt poeng, de forbedrer vel modellene fra år til år. Jeg har den gamle modellen - og har overlevd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ketilring said:

Ja, det er jo et godt poeng, de forbedrer vel modellene fra år til år. Jeg har den gamle modellen - og har overlevd! :)

Det håper jeg :P  Måtte bare slå et slag for det rektangulære gulvet i nyere modeller

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.