Gå til innhold
tshansen

Alternativ til Lightroom

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt god erfaring med bruk av Lightroom og Photoshop tidligere, men den abonnent tjenesten til Adobe er jeg ikke noe fan av. Er det noen her som bruker eller har brukt Capture One? Noe jeg anser som kanskje det beste alternativet? 

Jeg har funnet fullgodt alternativ til Photoshop, jeg har gått over til Affinity photo, det er ikke like rikt på funksjoner, men har alle de funksjonene jeg trenger til mitt bruk. 

Men noe alternativ til Lightroom har jeg ikke funnet meg enda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
36 minutter siden, Truant76 skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den kanskje?

Det er så tregt at jeg får vondt i sjela av å bruke det.... 

28 minutter siden, Bjørn J skrev:

Lightroom har to hovedfunksjoner. Den ene er database/katalogiseringsfunksjonen, den er kraftig og funksjonell, og er fin til å sortere og holde orden på bildene dine. Den andre delen av Lightroom er råfilkonverteren - den er lett å bruke, men er ikke den beste på markedet. Men gir helt OK resultater på råfilene fra noen kameraer.
Så hvilket alternativ til Lightroom du finner kommer an på om det er råfilkonverteren eller databasefunksjonen du prioriteter høyest.

Sortere og holde orden på bildene klarer jeg helt fint uten hjelp av Lightroom, da jeg har tilløp til OCD og egen struktur på tingene. Så er nok raw fil konverteren som er viktigst. Men hvem som gjør hva best på mikroskopisk nivå har ofte lite å si så lenge programmet ikke føles lett og iniuativt å bruke. Jeg liker utrolig godt workflowen i Lightroom, men det er jo dette jeg har lært meg til. Ikke umulig at jeg liker andre programmer mye bedre bare jeg gir det litt tid. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd noen uker med Capture One.... Det er håpløst å bruke! det er umulig å ha noen form for hurtig workflow som jeg hadde i Lightroom! En annen ting var at etter x antall dager fant programmet ut at det bare skulle slutte å fungere hver gang jeg prøvde å importere bilder. Det er et godt program, men langt ifra noe Lightroom killer.

On1 Photo Raw er så tregt at man må innom Haukeland for stråling etter noen timers bruk. Jeg får så hinsides spade av å sitte x antall sekunder å vente på en preview av et bilde (raw) filter skal rendre, bytter jeg mellom 2 bilder slettes cachen.... ja det er rett og slett langt ifra godt nok. Jeg sitter på en topp spec'a iMac og da skal det være unødvendig å bruke så mye tid på noe så enkelt. 

Slik det ser ut nå er det ingen som kan måle seg med Lightroom.... DESSVERRE. Ekstra ille er det at jeg har hørt rykter om at de skal øke prisen ytterligere på abbonent tjenesten sin. Noe som er helt hinsides all fornuft. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var vel rundt 99,- jeg betalte i måneden de 3 årene jeg hadde lightroom sist. Å det syns jeg var mye å bruke på et program som jeg ikke eier, det er jo bare en leie! Å det burde vært mulig å velge bare Lightroom uten Photoshop, siden det finnes så mange gode alternativ til Photoshop som jeg bruker. Affinity Photo er helt suverent til mitt bruk. 

Er du proff fotograf og har spesielle behov og kundekrav du må forholde deg til, så blir 100 måneden peanøtter! Men for en hobby fotograf med varierende behov og trøkk på mengde redigering. Ja da blir 100,- i måneden fort kroner når årene går. Men som sagt, det ser jaggu ut som jeg må krype til korset igjen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.