Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondanestien - Spørsmål / erfaringer tips ?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal begi meg ut på Rondanestien fra Oslo til Dovre, det er jo da en 43 mils tur. Da formen min er "dårlig" og ikke gått med så mye sekk de siste åra så planlegger jeg å følge https://rondanestien.dnt.no/ etappene. 

Det vil da ta meg ca 23 dager, jeg har nok dager til rådighet både til å bruke mer eller mindre.

Her kommer spørsmålene:

1. Rødsprit eller Primus? Har stormkjøkken med tilhørende "Rødsprit" setup. Men vet ikke hva som lønner seg.

 

2. Resupply erfaringer?

* Jeg skal ta med nok mat til jeg kommer til Eidsvold, så ressuply der.

* Neste punkt blir å resupply i Elverum 

Neste punkt er jeg usikker. Sliter med å finne ut når neste betjente hytte kommer.

 

3. Mat forslag?

Jeg hater desverre havregryn, men tenker:

Polarbrød med diverse tube pålegg
Real Mat
Nudler + Rett i koppen Pose
Nøtteblanding med diverse nøtter
Litt "snacks i form av sjokolade / potetgull

 

4. Klær:

Jeg er jo i heimevernet så har basisk kunnskaper. Men jeg tenker pakke lett samtidig smart.

Innerdel:

T-skjorte / superundertøy overdel/ underdel

Mellomlag: Fleece genser hvis nødvendig

Ytterlag:

Skall jakke + Bukse

+ Poncho

1 Shorts hvis været er bra

 

5. Kart / Navigasjon:
Jeg har fått tak i kart over alle områdene fra DNT , men lurer på bør jeg også ta med GPS?


Liggeunderlag: 

Jeg har den tjukke versjonen fra Forsvaret, men vurderer å skaffe sånn "oppblåsbart" liggeunderlag

Avreise: 20 Juni -> Framme tidspunkt når enn det blir



Har du noe tips til en nybegynner som har lyst til å nyte turen og ta seg god tid ? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke gått Rondanestien selv, men tror du må belage deg på enten å bære med deg nok mat, eller se om du bør ha en DNT nøkkel. Er ikke medlem der selv, men  det er vel sånn at noen av de u/selvbetjente har proviant. Sjekk på nettsiden til DNT. Med nøkkel fra DNT gir det deg tilgang til påfyll underveis og kanskje ei natt under tak kan friste når drittværet kommer. 

Etter Eidsvoll går stien inn i terrenget og passerer fv24 ved Malungen. Sjekk om de har noe. Så bærer det opp i åsen og da vet jeg det er noen koier (men sikker ikke mat) fram mot Rokosjøen. Rokosjøen camping har fått nye eiere og skal reåpne i sommer. Om du ikke får handlet kan du kanskje få spist.

Stien krysser jernbane og rv3 ved Tobru og da må du som du sier enten til Elverum eller mot Myklegard. Dernest er det Budor der ligger gjestegården og da kan du få spist, men usikker på handling. 

Nå nærmer du deg Hedmarksvidda og da er nok en DNT nøkkel bra å ha. Men som sagt, sjekk hvilken hytter som har proviant.

Det er jo et visst antall som går denne ruta og de møter jo samme utfordring som deg, så det går helt sikkert. Har lest noen blogger etc og det kan virke som noen velger å spare vekt ved å bruke koier/hytter istedet for telt etter kryssing av rv3.

Lykke til med planlegging og god tur😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på fyringa, men ville nok anbefalt deg gass siden det ser ut for at du satser på tørrmat. Bruker selv et lite og lett kjøkken med tilhørende brenner for oppkok av vann til mat og drikke. Fordelene er lav vekt og lite volum. Mitt oppsett er ikke like energieffektivt som @Memento mori sitt oppsett som greide seg med en 230g boks i 21 dager på beina fra Østfold og hjem. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Malungen tror jeg ikke du skal regne med at det er noe å hente. Der tror jeg det er dødt om dagen. Campingen ved Rokosjøen har kanskje noe serveringstilbud, og/eller, kanskje kiosk opp og går. Kryssinga av Rv3/25 er såpass langt unna Elverum at det er upraktisk å handle der. Med mindre du bruker kollektivt, har skyss, eller tar drosje. Løten sentrum er nærmere. På Myklegard er  det servering, men ingen butikk, bare bensinstasjon. Budor har servering, og litt utvalg av gardsmat/kortreist. I det hele tatt, dårlig med provianteringsmuligheter gjennom Stange og Løten uten logistikkhjelp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.