Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med valg av stang, Shimano STC serie


Bendikb

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ser at Angler kjører tilbud på endel stenger nå, å det frister å slå til :)

Jeg ønsker en stang som kan brukes til både innlands og noen ganger langs kyst. 

Hva er Pro / Cons mellom disse to? 

Shimano Combo STC Sjøørret/Fjell

Stang:

  • Shimano STC 4-delt m/ett ekstra ledd medfølger
  • Ekstra ledd gjør det mulig å velge 9ft og 10ft
  • Anbefalt kastevekt 5-25gr
  • Transportvennlig tube med plass til snelle m.m.

Snelle

  • Shimano Sahara 2500 FI
  • Passer perfekt til kyst/sjøørret og ørret
  • Fin størrelse ved kasting også innenlands (mer sene går raskere ut)
  • 4+1 kulelagre
  • Stilig snelle som passer godt til settet!

Sene

  • Suffix Advance 300m
  • 0,28mm // Bruddstyrke 6,7kg

Eller

 

Combo STC Ørret 7/8ft 3-14gr

Stang:

  • Shimano STC 4-delt + ett ekstra ledd for valgfri lengdejustering
  • Ekstra ledd gjør det mulig å velge 7ft og 8ft
  • Anbefalt kastevekt 3-14gr
  • Transportvennlig tube med plass til snelle m.m.

Snelle

  • Shimano Sahara 1000 FI
  • Passer perfekt til kyst/sjøørret og ørret
  • Fin størrelse ved kasting også innenlands (mer sene går raskere ut)
  • 4+1 kulelagre
  • Stilig snelle som passer godt til settet!

Sene

  • Suffix Advance 300m
  • 0,25mm // Bruddstyrke 5,1kg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt den første stanga. Ser ypperlig ut til lett kystfiske. Jeg bruker en tilsvarende i disse dager på Sørlandet (Speedmaster 10' med 2500-snelle). Perfekt til sjøørretfiske og svabergfiske etter makrell. Samme stanga blir med opp på Laksefjordvidda om noen uker. Perfekt der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bestilte jeg en  Shimano Combo STC Sjøørret/Fjell :)

Men er det en fordel å bytte ut sena med noe som er tynnere, blir nok mest innland fiske. 

Den som følger med er: Suffix Advance 300m / 0,28mm // Bruddstyrke 6,7kg. Blir det "mer fisk" med f,eks: 0,25mm // Bruddstyrke 5,1kg ? :p 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen vil nok merkes på kastelengde, om det resulterer i mer fisk er vel usikkert.

Det ideelle hadde nok vært å kjøpe en ekstra spole med 0,18 eller 0,20 til innland, men folk har da fått fisk på langt tykkere sene enn 0,28 i innlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnere og sterkere, men helt dødt. Det er ikke strekk i disse multisnørene og litt uvant kanskje å gå fra mono- til multifilamentsnøre. Jeg bruker 0,10 og 0,12 mm multisnøre på mine sneller. Jeg ser meg ikke tilbake til monotiden. Det er flere gode merker å velge blant i assorterte sportsfiskebutikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt nybegynner innen fiske, så vil nok ikke merke forskjell på det :) ser skittfiske har tilbud på fireline også. 

Men på en annen siden, kan jeg først prøve den medfulgte, og heller skylde på sena om det ikke blir noe fisk og bytte til fireline da 😂 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer også litt på dette med fortom. Bruker man forskjellige typer fortom til forskjellige sener, sluk og hva man skal fiske? 

Jeg trodde til nå, at fortom var en litt tykk, metalltråd slik at gjedda ikke skulle bite over sena. Men tro kan man gjøre et annet sted har jeg forstått.. :)

Edit:

Til bytte for kunnskapsrike svar, her er litt poesi fra denne uvitende kar. 

Om fisken skal bite, må fortomen på plass. Om ikke vil din sene slite, og fisken gå i dass. 

😁

Endret av Bendikb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den poesien forklarer det enkelt 👍
Hovedgrunnen til å bruke mono eller fluorcarbon som fortom nå ein fiskar med multifilament er altså for å unngå altfor mykje slitasje på sena. Ettersom Mono(og spesielt) fluorcarbon er mykje meir slitesterkt. Du vil også få litt strekk og demping ved fisk, som muligens vil hjelpe ved kroking. Også er jo mono/fluor tilnærmet usynlig under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe ved multifilament slik som Fireline er fiske i elv. Den tåler ikke så mye slitasje mot steiner etc. Der er vanlig sene bedre.
Jeg bruker Fireline stort sett. Bruker ikke fortom annet enn hvis jeg fisker med bomber. En annen fordel med Fireline er at det ikke blir "minne" i den, vanlig sene får spiralform etter den har vært på snella en stund. Så holder Fireline lenger, går flere år mellom hver gang jeg skifter den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, borgern skrev:

 Så holder Fireline lenger, går flere år mellom hver gang jeg skifter den. 

Prismessig så blir det vel hipp som happ mtp. at man kan bytte til ny mono hver vår pga at den er mye billigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager dere fortom selv av litt mono? Eller kjøper man det? Hvor lang bør en fortom være? Jeg fisker ørret opp mot kanskje halvkiloen i skog og på fjell, også i bekker og elver. Kjørte mono tidligere, men kjøpte nå multi og var ikke klar over slitesvakheten ved multi og at man bør bruke mono fortom for å kompensere for denne svakheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe en rull fluorokarbon fortom type 0,22 - 0,25.

Personlig dropper jeg fortom de få gangene jeg bruker multi. Passer heller på å sjekke senen mot sluken jevnlig for slitasje og kutte av 30-40 cm i ny og ne. Dette da jeg opplevde mye brudd i skjøten mellom fireline og mono i stangringene ved kast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, fjellkaren skrev:

Lager dere fortom selv av litt mono? Eller kjøper man det? Hvor lang bør en fortom være? Jeg fisker ørret opp mot kanskje halvkiloen i skog og på fjell, også i bekker og elver. Kjørte mono tidligere, men kjøpte nå multi og var ikke klar over slitesvakheten ved multi og at man bør bruke mono fortom for å kompensere for denne svakheten.

Kjøp en pakke små svivels og skjøt på en 50-60cm bit med fluorocarbon i diameteren @Bsv nevner over :)
Fordelen er at den er så og si usynlig under vann, den synker samt at den tåler MYE slitasje.
En annen fordel med fortom er at den (bør) har en lavere bruddstyrke enn selve multifilamentsena.
Så setter man seg fast så ryker fortom og man har fortsatt all fluoro på snella.
Det kjipeste er jo om multin skulle ryke om man har på en stor fisk og fisken svømmer videre med 25 meter med sene hengende etter seg.

Endret av tubbs
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang sene bør man ha? Var innom XXL i dag og tittet litt, fireline var enten 110m eller 300m. Holder det med 110, eller bør man gå for 300m? 

Spiller det noen roll hvilken farge man går for på sena? 

Da kan jeg altså bruke den senen som fulgte med stanga: Suffix Advance 0,25mm // Bruddstyrke 5,1kg, som fortom. 

Jeg kjøpte noen sluk, slukboks og svivels på xxl, men tok en sjanse på svivels, størrelse 8, i sort farge. Var det greit? 

spacer.png

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bendikb skrev:

Hvor lang sene bør man ha? Var innom XXL i dag og tittet litt, fireline var enten 110m eller 300m. Holder det med 110, eller bør man gå for 300m?

110 meter med Fireline holder som regel.
Men da må man fylle opp med monofilament som backing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, tubbs skrev:

110 meter med Fireline holder som regel.
Men da må man fylle opp med monofilament som backing

Mener du å f,eks ha 50-100 meter med monofilament innerst på snella, så fireline ytterst? 

Er helt landkrabbe når det kommer til fisking.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Bendikb skrev:

Mener du å f,eks ha 50-100 meter med monofilament innerst på snella, så fireline ytterst? 

Er helt landkrabbe når det kommer til fisking.. 

Ja, en spole bør være tilnærmet full med sene :)
1-2 mm før full gir lengst kastelengde.
Om det følger med 2 spoler til snella så kjør på all Fireline først og så kjør på mono frem til snella er nesten full.
Så tar du av spolen, setter på den tomme og så kjører du det over på den. Da har du Fireline ytterst på spolen
du skal bruke :)

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tubbs seier det meste :) Ein annan ting med Fireline(multifilament) er at det er eit veldig glatt snøre, og ved å spole det direkte på snella kan du risikere at det glir på spolen. Da er det beste å enten bruke mono i bunn (for å fylle opp spolen), eller å tape noen runder i bunn med elektriker/sportstape.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn glad for at jeg heller handlet fiskestang og snelle på Jakt & Friluft (Arendal) enn på XXL. På J&F spurte han hva slags sen jeg hadde fra før, og når jeg sa 110m 0,12mm Fireline spolte han på en vanlig mono innerst på snella for at jeg kunne fylle på Fireline'en ytterst og fylle snella når jeg kom hjem. Det var også så ikke Firelinen skulle "slure" på spolen. Tviler de hadde gjort det på XXL, selv om servicen der og er god på sin måte. :)

Skal se om ikke jeg får handlet meg 
fluorocarbon som jeg evt kan ha i sekken til fortom om jeg skal fiske på fjell eller i elv. Må uansett handle en 110mm 0,12mm Fireline som backup :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.