Gå til innhold
  • Bli medlem

Baltoro PRO 95, Xenith 105 eller Para Ranger?


j0oaa

Anbefalte innlegg

Skal ha meg ny storsekk. Skal bli brukt som en allroundsekk på alt fra helgeturer til ukesturer både til fots, med kano og på ski. Hadde egentlig kjøpt meg en Xenith 105 siden jeg fikk testet en på forhånd og fant ut at den passet meg bra. Men leverte den tilbake da jeg fant ut at den nye modellen(Den jeg testet var en eldre modell) ikke hadde topplokk som kunne brukes som en egen rumpetaske. Dette er en egenskap som jeg mener min nye storsekk burde ha da jeg ofte har god tid i leiren og liker og gå småturer fra "basecamp".

Alternativene jeg har sett for meg er som følger:

Gregory Baltoro PRO 95

-Det billigste alternativet

-For meg, ukjent passform(Ingen butikker i nærheten som fører Gregory)

-Helt ok dagstursekk løsning

 

Norrøna Para Ranger 120L

-Endel dyrere en Baltoro

-Ukjent passform på denne og. Har imidlertid mulighet og få testet denne.

-1 kg tyngre enn Baltoro

-Liker løsningen med sidelommene som dagstursekk

 

Osprey Xenith 105

Har funnet ut at det er bare i Europa at Osprey ikke selger Xenith med dagstursekk i topplokket. Men visst man kjøpe fra en forhandler i USA så får man med deres nye løsning som ikke bare er en rumpetaskeløsning, men en ordentlig ryggsekk i topplokket.

-Og kjøpe Xenith fra USA blir det dyreste alternativet.

-Lettest i vekt

-Kjent passform

-Den beste løsningen for dagstursekk av disse tre

 

Ønsker innspill om disse sekkene. Om noen har fått testet de opp mot hverandre. Forskjellige lure løsninger og kvalitet på de forskjellige sekkene. Og generelt om folk er fornøyd med disse, eller kanskje viktigere, hva de er misfornøyd med. Regner med at alle disse sekkene er gode sekker som jeg sikkert hadde blitt fornøyd med uansett hvilken jeg lander på, men siden sekk er en stor investering og jeg gjerne vil ha en sekk som jeg kan ha glede av i mange år så vil jeg gjerne undersøke litt.

 

På forhånd takk for alle innspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, torese skrev:

Pararangeren gikk for 2200 nok på xxl sist helg.. 

Tore

Dumt at jeg ikke fikk dette med meg. Ser ut som om at XXL har solgt billig for og bli kvitt disse, da de ikke er i nettbutikken deres lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt har jeg gjort 2 forsøk på para rangeren og solgt den begge gangene. Den er tung og i mitt tilfelle hadde jeg problemer med å pakke den. Den ble som en søppelsekk, rund og vanskelig når den ble fylt. Den hadde også en tendens til å knekke på midten om jeg stappet soveposen og vadebuksa i toppen. Men det kan sikkert fikses lett om man er litt mere nøye med pakkinga enn meg. Denne sommeren skal jeg gå med en klattermusen tor på 100 l. Har hatt en haug ulike sekker og felles for de fleste er at de blir vonde når de passerer 20-25 kg. Om jeg er i god form tar det bare litt lengre tid før sekken blir vond. Lang tur og sekk på 10-12 kg, det er drømmen. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, torese skrev:

Følg med på finn eller brukt tråden her inne på fjellforum. Alltid noen som kjøper i affekt og angrer. Ev skal prøve å gjøre seg noen kroner

Tore

Har søk med varsling på finn på alle disse tre sekkene så venter på at det skal dukke opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt i samme situasjon som deg i fjor angående Xenith, der eg hadde som eit krav at sekken skulle ha avtakbart topplokk som kunne brukes som rumpetaske. Uansett, det at sekken passet meg 100% og var en fryd å bære "tungt" med trumfet lett mangelen på daypack.

Så nå har eg en Xenith 88 som eg digger, og ein STS daypack som tar null plass i sekken:thumbsup: 

Det kan jo oså være ein mulighet for deg, ettersom det er andre egenskaper med ein tursekk som er viktigere enn daypack. bare eit forslag :grin:

https://seatosummitusa.com/products/ultra-sil-day-pack

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kjelby1 skrev:

Var litt i samme situasjon som deg i fjor angående Xenith, der eg hadde som eit krav at sekken skulle ha avtakbart topplokk som kunne brukes som rumpetaske. Uansett, det at sekken passet meg 100% og var en fryd å bære "tungt" med trumfet lett mangelen på daypack.

Så nå har eg en Xenith 88 som eg digger, og ein STS daypack som tar null plass i sekken:thumbsup: 

Det kan jo oså være ein mulighet for deg, ettersom det er andre egenskaper med ein tursekk som er viktigere enn daypack. bare eit forslag :grin:

https://seatosummitusa.com/products/ultra-sil-day-pack

Bra tips. Har vært inne på den tanken selv. Var jo fornøyd med Xenithen og løsningene ellers på den. Har og sendt mail til flere forhandlere i USA om det er mulighet for og bare kjøpe lokket til sekken. Venter enda på svar fra dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pararanger, og hadde baltoro (som jeg returnerte). Den store forskjellen på Baltoro/Xenith og Para Ranger er vekt og bæresystem. Para Ranger er tung fordi den er bombesikker og har et bæresystem som lar deg bære tungt relativt komfortabelt. Sekken tåler høyere vekt enn de to andre. Det er også litt av problemet med den. Det er fort gjort å dra med seg en haug med ting man ikke trenger.

Jeg har imidlertid beholdt sekken siden den har en enorm kapasitet, men til hovedsekk bruker jeg nå en hyperlite mountaingear 4400 porter (ca 70L).

Om du liker bæresystemet på Xenith så synes jeg du skal gå for den. Kjøp den i Norge så har du norsk reklamasjonsrett og angrerett. Jeg er sikker på at du ikke kommer til å savne topplokk som rumpetaske. Kjøp heller en sånn minisekk. De veier ikke mer enn kanskje 100g, og kan lett stives litt av med et sitteunderlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, j0oaa skrev:

Dumt at jeg ikke fikk dette med meg. Ser ut som om at XXL har solgt billig for og bli kvitt disse, da de ikke er i nettbutikken deres lengre. 

XXL selger ut ofte høst varene sine nå på våren, også kommer de som oftest inn igjen på sensommeren til sesongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Baltoro85 og er veldig fornøyd med den. har veldig mange festemuligheter, den har en liten dagstursekk og er relativt lett. Dette var også den jeg syns har best bæresystem. 

Men her er greia: Hva som passer for deg avhenger av ryggen din og hva du trives med. Dette må testes. 

Ser at 95liter også har en liten sekk. 

Vil anbefale å prøve å få testet den ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er som Friluftsnoob sier, passer ikke sekken ryggen din, så hjelper funksjonene veldig lite, jeg prøvde en del sekker før jeg kom frem til min Lundhags 90l som satt som støpt til meg. men igjen ikke trenger og passe ryggen din i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Recon som er lik Para men har ekstern ramme. Den er stiv og føles tight uansett hvordan du pakker. Samme løsning med sidelommer. Men det er en stor sekk sekk da, men bærer du ofte tungt er den super.

Andre oppsett jeg har er en Xenith88 og en slik ultralett sekk i tillegg. Husker ikke hvilke merke i farten. Har prøvd topplokk som rumpetaske men jeg liker ikke den løsning så godt siden den blir baktung når du får litt vekt i den, f.eks en 0,7 drikkeflaske og et slukskrin. Mer glad i ha det på ryggen. Slik ultralett sekk er fin siden du kan bruke den som pakkpose i sekken og som dagstursekk fra leir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sofasliter skrev:

Har du sjekket med G-Sport/Intersport?
Gregory føres av disse.

Jeg har selv Gregory Baltoro 75L, veldig fornøyd med den.

Har 2 Intersport butikker her jeg bor. Men de er som sportsbutikker flest, mest interessert i sykkel, langrennski og klær. Friluftslivet har som regel ett par meter hylleplass helt bakerst i butikken i en krok. Den ene av disse butikkene hadde hele 2 forskjellige ryggsekker inne, begge av typene Bergans og under 40 liter. Så det at man har flere sportsbutikker i nærheten er ikke ensbetydende med godt utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borgern skrev:

Har Recon som er lik Para men har ekstern ramme. Den er stiv og føles tight uansett hvordan du pakker. Samme løsning med sidelommer. Men det er en stor sekk sekk da, men bærer du ofte tungt er den super.

Andre oppsett jeg har er en Xenith88 og en slik ultralett sekk i tillegg. Husker ikke hvilke merke i farten. Har prøvd topplokk som rumpetaske men jeg liker ikke den løsning så godt siden den blir baktung når du får litt vekt i den, f.eks en 0,7 drikkeflaske og et slukskrin. Mer glad i ha det på ryggen. Slik ultralett sekk er fin siden du kan bruke den som pakkpose i sekken og som dagstursekk fra leir.

Er også enig i att rumpetaske ikke er en ideell løsning mtp vekt. Ser ut til at løsningen med norsk Xenith og ultra lett sekk i tillegg blir både den billigste og letteste løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Baltoro 95 PRO, erstattet en Xenith 88 etter jeg testet denne, mens Xenith sekken mistet foremen på rundt 25kg så bærer jeg komfortabelt 35kg i Baltoro PRO, brukte den hele sommersesongen i fjor å har egentlig ingenting å klage på når det kommer til denne sekken, virker meget solid bygd ihvertfall. Største fordelen over Xenith i bruk må være at man kan åpne hele sekken med en stor åpning på fremsiden, ellers er de nesten identiske. Jeg er 173cm og bruker str M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Osprey Xentih 105, og det er vanskelig å si annet enn at jeg er grisefornøyd. God passform, veldig god å bære, føles ikke tung selv om den er fullpakket, mange muligheter for tilpassing og justering, sitter som støpt, lett å pakke, dagstursekk-mulighet etc. Det at jeg fikk den på Villmarksbutikken til en slikk og ingenting gjorde det hele enda bedre, ga 2400kr for den. Jeg slår mer enn gjerne både ett og tre slag for Xenith 105.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite side-innspill, i beskrivelsen for min Blue Ice Yeti 50L sekk står det følgende:

Removable top lid with two pockets (internal and external), Top lid functions as a lumbar pack when attached to a harness or to the removable waist belt

På Feks Arcteryx Altra og nyrere Bora sekker samt Gregory Denali er det relativt lett å løsne hoftebeltet og man bør kunne gjøre tilsvarende løsning med topplokket.

Aner ikke hvordan dette er på sekkene som nevnes i trådtittel.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.