Gå til innhold
Bokhylla

Oslo- hvor er det best å bo ift natur og kollektivtransport?

Anbefalte innlegg

Til dere som er kjent i Oslo- hvor er den ultimate plassen å bo om man vil ha naturen i gåavstand, og samtidig godt kollektivtilbud og trygge oppvekstvilkår?  Her er det bare å komme med subjektive kjærlighetserklæringer til stedet "ditt" 😆

Bor for tiden innenfor ring 2, så godt med kollektivtilbud, men etter flere år på Vestlandet og i Nordnorge er jeg blitt litt bortskjemt med tilgang til natur. Så selv om "alt" er i T-bane avstand, drømmer jeg innimellom å flytte litt lengre ut, for å få naturen enda nærmere. 

Jeg har ikke barn enda, men ønsker gjerne forslag om plasser som er fine for småbarnsforeldre og.

Økonomisk sett er nok steder nært Østmarka (eventuelt Lillomarka) mest sannsynlig, men som sagt, bare å komme med subjektive erfaringer  av ditt drømmeområde😉 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den Ja Grefsen og områdene der vil nok aldri bli aktuelt, med mindre Norsk tipping ringer😉

Har vært litt rundt Oppsal og Bøler, godt inntrykk av plassen, men kun gått litt i områdene, så alltid greit å høre hva folk som bor der/er kjent mener.

Hva blir egentlig "sydmarka"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Imp skrev:

Jeg bor ikke der, men broren min gjør. Han bor på Kampen, og kan visst sykle til marka, rundtur som han ofte tar. Busser til Nittedal for å gå Nordmarka på langs om vinteren. 

Men akkurat hvor i marka vet jeg ikke 😆

Ja bor  ikke så langt unna selv, men tenkte helst områder hvor man har marka rett utenfor døren. Er som sagt blitt litt bortskjemt etter å ha bodd lenge i nord og i vest, og savner det å nesten ha startet på turen bare man går ut av døren, hehe! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Shun skrev:

Jeg tenker du burde ta en kikk på traséen til buss 79 - den går langs store deler av markagrensen fra Grorud til Skullerud. 
Jeg bor slik til at den er min naturlige fraktmetode til markautgangspunkt, om jeg ikke gidder å gå helt hjemmefra selv.
Du kan bo sånn til på Bøler at du nærmest bor i marka, men det er Nøklevannrunden, så ofte mye folk.
Ta en kikk på rekkehusene på Haugerud/Lutvann.
Jeg ville også kikket på områdene rundt Ellingsrudåsen T-banestasjon.

Ja hatt noen fine turer med disse plassene som utgangspunkt, men ikke så kjent i selve områdene ift hvordan det er å bo der🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, tubbs skrev:

Jeg bor i boretslag ovenfor Veitvet (inntil Krigsskolen) Bruker vel maks 5 minutter bort gata og inn i Lillomarka.
På vintern kan man ta på seg ski og gå bak blokkene og rett opp til flotte lysløyper. Linderud kjøpesenter 7 min. gange unna der de har det meste.En Joker butikk som er oppe alle dager ca.2 min. gange unna) Fra jeg går ut døra til jeg står på på Jernbanetorget så tar det rundt 22 minutter (T-bane)
Så sentralt nok til det meste synes ihvertfall jeg :)

Der er jeg ikke så kjent, så takk for tips! Kjenner noen som bor på Tonsenhagen, det er vel ikke så alt for langt borte🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, tronn skrev:

Jeg bodde lenge i sentrum, med Jernbanetorget som nærmeste T-banestasjon samt Grønland bussterminal. For å kunne komme seg til forskjellige steder i marka, så var det et utmerket utgangspunkt, men terskelen var gjerne litt høy for kveldsturer. 

Nå bor jeg på Østerås, og her har vi jo også enkel tilgang til marka. Men man bør ha sykkel/bil eller som vi nylig har skaffet oss, scooter, for å komme seg fort og enkelt ut dit du vil gå tur. Ellers blir det fort 30-50 min gåing på gangveier og grusveier før du finner stiene. 

Ellers er det mange gode tips i tråden. Vi valgte Østerås på grunn av jobb. Men Ellingsrud, og Opsahl til Skullerud vil jeg mene er veldig fine områder med enkel tilgang til marka. Andre steder som ikke er for dyrt er jo Rødtvedt og Ammerud. 

Men spørsmålet er jo hvor langt unna byn og evt jobb du er villig til å flytte. For oss var reisetid til jobb med kollektivt et viktig punkt. Det er vi veldig glad for nå som de har satt opp bompengeprisen enda mer. Det er tiden til og fra jobb som stjeler mest tid i hverdagen. Så lenge vi bare har noen få minutter å kjøre for å komme godt inn i marka, så er det et godt utgangspunkt. Du skal være litt heldig skal du finne en bolig rett i markagrensen som tilfredsstiller de fleste kriterier og budsjett. 

Ja enig i det! Bor sentralt nå, og alt er tilgjengelig med kollektivt, men kjenner jeg ofte savner det å ha naturen helt nært i hverdagen. Om man må bruke en time på å komme seg "ut", må det fort litt mer planlegging til (selv om det jo eeegentlig ikke er noe problem, da jeg er vokst opp med buss en gang om dagen).

Ift  avstand jobb jeg har nå, burde jeg nok boddi nærheten til Nordmarka, men det er ikke bankkontoen min helt enig i, hehe! 

Hvordan er det å bo på Østerås foruten om kort vei til marka?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den haha, du får selvfølgelig lov å svare du og😉 Har en liten vimsehund selv, så satser på et hun går under setterne og jeg klarer styre unna😂 Eventuelt låner en hest jeg og, og hopper over!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Skjult lenke - logg inn for å se den :) hehe, pensjonistfaktor er ikke alltid så dumt! Ikke så glad i grus her heller nei, men forståelse for at det kan være greit for de med vogn eller rullestol 😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den ja kjenner noen som bor der- det er en av plassene jeg godt kunne tenkt meg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den da er Drammen satt på lista 😉😂

hehe, neida! Men ja, skjønner godt savnet etter fjell! Synes fortsatt det er hakket "vanskeligere" plomme seg ut i marka, enn å bare skulle gå "rett opp på toppen" der. I allefall når man har dårlig orienteringssans og ikke er vant med skog på den måten. Første turen i marka etter at jeg flyttet hit viste jeg ikke forskjellen på røde og blå løyper, og ble så frustrert over hvorfor så mange av stiene gikk over en myr etc 😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den ja har vært litt rundtomkring på tur og utforsking (mest i Østlige deler) av Oslo siden jeg allerede bor her. Men siden jeg ikke kjenner noen som bor i flere av områdene er det gøy å høre hvorfor folk bosatte seg akkruat der😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppsal eller Bøler området leder foreløpig tror jeg etter litt utforskning! Men blir litt for langt til jobb enn så lenge tror jeg, så ikke helt sikker hva det blir til.

Takk for tips alle sammen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den ja sykler til jobb på ca 30 min nå, og det er helt innenfor. Litt varierende hvor godt sykkelveinettverket er utbygd (enda) i noen deler av Oslo, men det kommer seg fort 😀 Hadde det kun vært meg hadde reisevei ikke vært noe problem. Men då jeg jobber tredelt turnus med jobbing på lørdager og ikke har bil, blir avstand og kollektivtilbud viktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres helt perfekt ut Skjult lenke - logg inn for å se den :) Bøler området virker veldig fint- var nylig på tur dit via Skraperudtjern og Nøklevann. Veldig luksus å ha friområde for hund i tillegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den ja har vært der en del da et vennepar av meg bor i en av de høyblokkene- fantastisk utsikt!

Det eneste aberet der før meg er at det kun går buss, og at jeg ikke syns noen av badevannene som er rett i nærheten er så fine som for eksempel Nøklevann, Lutvann eller Ulsrudvann. Men ja, veldig fint område, så absolutt en plass jeg vurderer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.