Gå til innhold
Lompa

Giftige fiskesener.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, Freebird skrev:

Helt enig, jeg har faktisk litt vansker med å se den store forskjellen over moderne monofilament snører også.

Fluorocarbon er tilnærmet usynlig under vann, er tyngre slik at den synker fortere og har en mye høyere mekanisk slitestyrke + den svekkes ikke av UV stråler slik vanlig monofilament gjør :)

Endret av tubbs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
42 minutter siden, Hege P. skrev:

Bare minner om at det går an å være miljøbevisst uten å la det går over i hysteri. :)

Ja, nytter ikke å kjøre en gammel bil/mc som forurenser så mye at det dør 2 pingviner i arktis hver gang man starter den og så klage over folk som bruker 50cm flourocarbon fortom når de fisker og som tar den med hjem og legger den sammen med gjenvinningsplasten!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Om alle pisser mindre i havet så blir havet renere uten tvil !
Men mengde forurensing med fluorcarbon kontra MYE annet vi hiver til vanlig så er nok senestumpen ganske uskyldig.
Har folk tenkt på at produksjonen av carbon fiskestenger er veldig forurensende? Monofilamentsenè og braid er ikke spes.miljøvenlig å produsere det heller.  Så muligens like greit å slutte med sportsfiske og heller ta med all maten man trenger på tur?
Det er det totale miljøfotavtrykket vi setter som betyr noe. 
En kompis er veldig for å spare miljø men kjører mc som forurenser mye mer enn en vanlig bil.
Men vil faen ikke slutte å kjøre mc. Velkommen i dobbeltmoralens rike sier jeg da !

Endret av tubbs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, Lompa skrev:

Du skal slite med å finne levende pingviner i arktis..

Ja, og det er ikke oss som bruker FC sin skyld :D
Den får mc folket ta på sin kappe !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Lompa skrev:

For min del var det bare å gå opp igjen for å beholde bruddstyrken.

Men slitestyrken på FC er jo betraktelig bedre enn på vanlig monofilament.
Går man opp til 0,28-0,30 FC fortom under abborfiske i vann der det er mye gjedde så er det ytterst sjeldent
at fortom ryker. Man må opp i adskillig grøvre monofilament for å få samme slitestyrke. Og med den diametern med mono
så mister man mye av bevegligheten på softbaits eller woblere. På skyere arter så fungerer FC også mye bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Lompa skrev:

Det er nettopp det som gjør det så vanskelig å være prinsippiell..

Ja, man får bare bruke det man har "samvittighet" tilog føler man har behov for uten an man gir seg selv store handicap. Og prøve å ha ett så lite "fotspor" som mulig på alt annet i hverdagen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Lompa skrev:

For å holde oss til fiskeutstyret, så har de fleste av oss vadere med gtx-membran.

Greit at jeg bruker noen meter med FC fortom i året da jeg aldri har eid slike vadere og kommer heller aldri til å kjøpe slike ? 🤣

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
1 time siden, Kikut skrev:

Jeg er en rimelig aktiv fisker og har frem til i år brukt monofilament. Nå bruker jeg fireline med mono-fortom (sjekk ut Abulon Top). Har aldri brukt fluorkarbon. Kanskje har jeg gått glipp av noe, men jeg får fisk likevel. Å gi opp fluorkarbon bør ikke være et stort offer for noen av oss.

Da bør vel alle som tenker slik kutte ut Fireline og andre multisnører også?
Er det noen som tror at multisene er så miljøvenlig?
Hvor kaster man gammal Fireline f.eks?
Går den rett i søpla sammen med "standardsøpla" ?
Da er det jo ikke greit for miljøet vel ?
Den skal ikke i plasten slik som monofilament og FC skal!

Endret av tubbs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Kikut skrev:

Abdoslutt et poeng. Men - en fireline kan man fiske med i mange år før man bytter den ut. Fluorkarbon-fortom har vel en litt kortere "halveringstid"...?

Som Skjult lenke - logg inn for å se den skriver så bruker man ikke rare FC stumpen.
Og lett å kutte ut ting man ikke bruker 🤔
Blir litt som at jeg ber alle om å kutte ut å bruke fluesnører når jeg selv ikke fisker med flue lenger.
Vil jo personlig ikke merke noe savn da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Ikke noe man trenger å diskutere så mye egentlig.

En sanhet med modifikasjoner !
Enig i at man bør begrense bruken av FC mest mulig men i denne tråden så har det også kommet frem at andre ting innen
fiskeutstyrsindustrien som forurenser like mye om ikke mer.
Og stikker man fingern i jorda så er nok forureningen med Flourocarbon fiskesene pyttliten i forhold til det de fleste
turfolk setter igjen av miljøfotavtrykk.  Bare å kikke i utstyrsboden og skapet fullt av turklær det ;)
Men som jeg skreiv tidligere så er det jo de som ikke bruker FC som setter seg på høy hest og roper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Det er sant. Men som påpekt mange ganger tidligere av flere i tråden, så har ikke dette noe betydning for valg av fiskesene

Sant, men som med mye annet utstyr så bruker man vel det som er best egnet ?
Og FC har endel egenskaper som vanlig monofilament ikke har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.